Kompendium i almen histologi - Ellen Holm


http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=600

Ellen Holm Nielsen,
110 sider, hæftet,
udgave/oplag: 04/01,
årgang: 2004,
ISBN: 87-7749-424-5

Forlaget skriver:

[quote]Kompendium i Almen Histologi er en relativ kortfattet og koncentreret indføring i den mikroskopiske anatomi. Stoffet er helt koncentreret om pensum.

Kompendiet supplerer lærebøgerne og kan med fordel benyttes til eksamenslæsning.

Læs dette kompendium sammen med Kompendium i Speciel Histologi og i forlængelse af lærebøgerne, samt i forbindelse med de mange internetsider, der findes med selvinstruktionskurser i histologi. [/quote]

opdateret 16/3-04

En super-super god bog til at få det store overblik over histologien når man er ved at løbe sur i Genesers Histologi.
Tegningerne er meget hjemmelavede, men al overflødig information er skåret væk og kun det mest basale og relevante er tilbage.
Kan kun varmt anbefales!!

Kortfattet gennemgang af histologien. En del er af terminologien strider dog mod den andvendte på KU og der er del fejl i kompendierne. Kan på ingen måde erstatte en lærebog. Cd-rommerne er gode at have når man ikke orker at læse mere - noget jeg gerne så til andre bøger også.

super bog. meget kortfattet og nem at læse. bogen er kun små 100 sider og med nemme skematiske tegninge. hvis man som de fleste andre er kommet lidt efter med sin histologi er dette helt klart bogen at gå i gang med.

cd-romen er meget god til at få ekstra billeder og mere information. (cd-rom’en er lavet af ellen holm selv, ud fra bånd som man brugte i gamle dage ved sdu. hun har en til tider sløv stemme, noget af charmen ved denne)

Tjah, hvad skal jeg sige om den… Jeg var glad for den da jeg selv læste cellen for snart lang tid siden.
Som snart tidligere underviser i almen histologi må jeg dog sige at den er meget mangelfuld, indeholder deciderede fejl, og kun kan bruges som en brush-up på de ting man lige skulle have glemt op til sin eksamen.

Brug den varsomt, og hvis Ellen Holm får snøvlet sig til at sige noget du synes lyder underligt - så glem det, og stol på dine lærebøger.

Jeg må sige jeg er uenig meed thp. Det er altså en ret god bog. Men vhis du går med en drøm om at være underviser, skal du nok vælge Geneser. Husk overblikket er vigtigere end detaljen. Specielt i et fag der er så overvurderet!

Det er helt fint at du er uenig med mig - jeg foregiver ikke at kende sandheden om Ellen Holm, men giver blot mine erfaringer videre. Jeg vil dog godt lige sætte streg under at det bestemt ikke er en bog som Ellen Holms kompendium der giver nogen som helst mulighed for forståelse for histologien i en cellebiologisk sammenhæng. For de studerende på ny studieordning er sammenhængen mellem cellebiologiens delelementer meget mere vigtig, end at kunne remse histologiske strukturer op. Den nye studieordning har da bragt lidt godt med sig.

Jeg er da ked af at du synes histologien er overvurderet - måske hænger det sammen med at du har læst lidt for meget Ellen Holm. GG
Og lige til sidst… Man behøver altså ikke at læse Geneser for at undervise; der er adskillige af de amerikanske lærebøger der egner sig meget vel, også til dem der stiler efter mere end bestået.

Som gammel histologi instruktor/underviser, netop ansat under Ellen Holm må jeg lige blande mig (Hun underviser iøvrigt ikke længere, idet hun er pensioneret…)

Ellen Holms kompendium er lige netop det der giver sig ud for at være nemlig et kompendium og man kan efter mit skøn ikke sammenligne et kompendium med en lærebog.

Ellen Holms force er at den giver et hutigt overblik til den rundtosset og ny startede studerende der ikke kender nogle medicinske termer OVERHOVEDET. Den giver en et hurtigt overblik over sit felt (med visse fejl jo) men supleret med hendes CDrommer, så mener jeg at man sidder med noget af et pædagogisk mesterværk mellem fingrene specielt med prissen in mente.

Ønsker man dybde og ønsker man forklaringer og ikke kun komprimeret tekst, hvor af meget skal kunnes for at bestå, så skal der supleres med en anden bog eksempelvis geneser…

Mit indtryk og erfaringer er da også at mange køber Geneser, netop som suplement…

Men netop Geneser er svær at gå til når man er nystartet og ikke har udviklet den samme selektive sans, som kendertegner en studerende længere fremme i studiet. Geneser er en tværfaglig bog, hvis man kan sige det sådan, den rummer emner som, immunologi, biokemi, etc… og det kan være svært at si det fra som skal vides, det man skal have kendskab og det der ikke behøves at vide. Så jeg mener at Ellen Holm er en god start.

Jeg har undervist på sdu, hvordan det forholder sig andet steds kan jeg ikke svare på…

hehe. Well thp. Jeg læste nu efter Geneser samt Steven and Lowe. Jeg kunne det meste på finger spidserne g måtte indse at det var sindsygt overkill. Jeg kunne de 10 lag i øjet forfra og bagfra og har måtte sande at histologi på Ku, da jeg var oppe, havde et nogenlunde niveau til eksamen, men Geneser på mange områder skød 10 km over målet og jeg kunne havde lst til eksamen langt hurtigere og med bedre overblik ved at havde brugt Ellen

Hej Hejmadi…

Jeg tror du blander tingene lidt sammen. Vi er i en tråd der handler om Ellen Holms kompendium i ALMEN histologi. Hvis du kunne retinas ti lag til din eksamen i almen histologi - læs: cellebiologi - så var du nok den eneste. Du har skrevet i din profil at du går på 8. semester, hvilket vil sige at du har været til eksamen i Anatomi II, det er nok den eksamen du tænker på. :wink:

Kan vi nu bare være enige om at være uenige :?:

Til Frold:
Jeg ved ikke hvor stor pædagogik der er i at indtale sin bog på bånd, kopiere det over på en CD og putte den i en pakke sammen med bogen. Synes mere det er lidt misforstået godhed.

Hermed nogle faktuelle indspark til debatten og lidt subjektivt mundglam.

Nogle undervisere har den holdning (man kan diskutere om den er rigtig eller forkert), at de, trods det faktum at deres fag har fået tildelt meget få timer, stadig mener, at man stadigvæk bare benytter den mest fyldestgørende bog som lærebog (det er selvfølgelig altid rart efterfølgende at have en god opslagsbog - men det er en anden debat). Hvis histologiundervisningen fx tildeles 20 timer, er det vel et vink med en vognstang fra studienævnets side om, at man (underviserne) ikke skal tillægge faget den samme interesse, som hvis det fx fik tildelt 50 eller 75 timer. Det er således langt fra altid, at studienævnenes intentioner føres ud i livet på de laveste niveauer i pyramiden.

I “gamle” dage, da Ellen Holm Nielsen var ansvarlig for histologiundervisningen (almen og special histologi samt den grundlæggende embryologi men ikke cytologi) lavede hun efter udenlandsk forebillede et “selvinstruktionskursus” i histologi for de studerende ved Odense Universitet - nu SDU. Efter mine oplysninger fordi hun i samråd med den daværende professor - Frantz Bierring fandt at detaljeringsgraden hidtil havde været alt for høj i forhold til den tid, der var afsat til undervisningen. Og vel også for at begrænse fakultetets udgifter m.m.

Dette kursus bestod af to CD-ROM’er med lektioner i almen og speciel histologi samt embryologi. Lektionerne er lavet således, at den studerende mest optimalt, befinder sig på histologisalen, hvor de kasser med præparater, hun i lektionerne henviser til, befinder sig.

Kompendierne er skrevet som et supplement til disse interaktive lektioner og/eller en “større, tydeligere illustreret lærebog i histologi”, hvilket hun også nævner i forordet. De er således helt koncentreret om de ting, man kan forventes at kunne, som almindelig medicinstuderende på det daværende OU (eftersom det var hende, der lavede spørgsmålene var det rimeligt klogt, at have læst kompendierne selvom de fleste samtidig benyttede Finn Geneser), men altså ikke nødvendigvis på AU eller KU. At studerende på AU og KU og nu SDU stadig finder kompendierne brugbare er, efter min mening, bare positivt.

Der mangler åbenbart en dansk bog, der placerer sig mellem nivaeuet for kompendierne og Finn Geneser. Så kom bare igang en eller anden.

Der er kommet en ny udgave af Kompendium i almen histologi.

http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=600