Er der nogle der ved, hvordan optagelsesprøven til kandidat KU foregår. Hvilke emner indgår i prøven, og hvordan kan man bedst forberede sig til den
Prøven består af 120 multiple choice spørgsmål og varer 2 timer. Indholdet dækker pensum fra bachelordelen af medicinstudiet ved KU, primært fra 6. semester (ca. 60 %), derefter 5. semester (ca. 30 %) og til sidst 3. og 4. semester (ca. 10 %). Hvert spørgsmål har 5 svarmuligheder, og man skal vælge det svar, der er mest korrekt. Resultatet af prøven bruges til at prioritere ansøgerne, så dem med flest point får først tilbudt eventuelle ledige pladser. Du kan derfor forbedre dig bedst ved at gennemgå pensum fra de ovenstående semestre på KU. Held og lykke med det!
Et eksempel på et spørgsmål er:
1. 27-årig mand henvender sig til lægen med tiltagende smerter i højre side af thorax. Har det sidste døgn bemærket rødme og blæredannelse i et bælteformet område langs costa 4 + 5. Nævn den mest sandsynlige diagnose
a. Zoster
b. Bakteriel hudinfektion
c. Erysipelas
d. Herpes simplex infektion
e. Stevens Johnson syndrom
Kan man finde flere flere af disse opgaver et sted?
Hvad tror I sandsynligheden er for, at der bliver afholdt en optagelsesprøve til november, og at alle pladserne ikke allerede er blevet eller bliver fyldt af dem med retskrav? Jeg synes, tendensen har været, at pladserne både til vinter- og sommerstart bliver fyldt af KU’s egne.
Hvis du giver mig din mail, kan jeg sende dig nogle tidligere opgaver.
Det afhænger jo af, hvor mange der dropper ud på bacheloren, skifter til et andet universitet, tager orlov osv., så det er meget svært at spå om. Min erfaring er, at der plejer at være flere pladser om vinteren. Men jeg kender flere overflyttere, så det er bestemt muligt at komme ind.
Du må gerne sende til min mail, [email protected]
Der var ingen pladser ledige igen i år …