Ku (Køge) vs SDU

,

Heyy.
Som så mange andre, skal jeg have færdiggjordt min prioriteringsliste inden imorgen klokken 12. Jeg er dog blevet meget i tvivl om hvordan den skal se ud. Jeg har ansøgt begge studier igennem kvote 2, og været til interview/mmi begge steder. Scorede dog relativt højt til MMI (26 point), og ser derfor SDU som rimelig “sikker”.

Hvilke fordele og ulemper er der ved at læse uddannelsen på hhv ku (køge) og SDU? Tænker mest i forhold til studiemiljøet, da det nok i sidste ende er det som betyder mest for mig ifm. at vælge by :-). Keep in mind at eftersom jeg ser SDU som værende mere “sikker”, vægter dette selvfølgelig også højt, da jeg i så fald allerede nu kan påbegynde boligsøgningen.

• Ps. bor i Jylland, så har ikke de store bekendtbeskaber nogen af stederne :slightly_smiling_face:

Jeg kan kun tale om SDU, og her vil jeg sige, at der er et rigtig godt studiemiljø. Folk både på ens egen årgang og på tværs af årgange hjælper hinanden med noter, som kan supplere noter og ankikort fra det gyldne drev. Modulstrukturen betyder, at der ofte er eksamener, men til gengæld er det maksimalt én stor eksamen og 1-2 meget små sidefag. Der findes talrige studenterforeninger der har hvert sit fokusområde (psykologi, kirugi, almen medicin, akutmedicin osv), som kan åbne nogle døre, og fungere som endnu et socialt fællesskab. Ulempen er nok selvsamme modulstruktur, for der er hele tiden run på, især i de ulige moduler hvor der ikke er læseferie op til eksamen midt i semestret (november/april). Hvis man ligger syg i en uges tid eller er for længe om at begynde at læse, så kan man godt få meget travlt når eksamen kommer tæt på.

1 Synes om

Mange tak :smiling_face::smiling_face: Forestillede mig egentlig også studiemiljøet på SDU som værende super godt (lidt færre spidse albuer end KU). Hvordan oplever du generelt dine relationer til andre studerende som ikke læser Medicin? Har i noget at gøre med hinanden igennem fx fredagsbarer osv. Min største frygt er nemlig at blive lidt isoleret med udelukkende bekendtskaber fra studiet, hvorimod man i København jo i lidt større grad møder nye mennesker på kollegier, fredagsbarer osv.

1 Synes om

Personligt kommer jeg ikke sjældent ud, da jeg har travlt med studiet og arbejde, og fritidsinteresser. Men altså, du kan jo sagtens finde et kollegie, hvor du bor med studerende fra andre uddannelser. På uni vil du nok primært have din daglige gang på Nyt SUND, som ligger lidt afsides fra resten af universitet, så i din hverdag kommer du sjældent til at løbe ind i fx ingeniør- eller humaniorastuderende. Til de enkelte fester jeg har været til, er jeg da stødt på nogle “gæster” fra andre studier - og jeg kender også nogen medicinstuderende der tager til andre studiers fester og barer. Så det handler nok bare om at være lidt opsøgende end jeg har været! :grinning_face_with_smiling_eyes: Mine medstuderende er velkomne til at supplere eller korrigere mig!

Som en, der både har gået på AU og SDU, der må jeg sige, at sådan noget som fredagsbarer, unifester og lignende universitetscentrerede sociale arrangementer er utroligt undervældende på SDU, i hvert fald sammenlignet med AU. KU kan jeg ikke udtale mig om, der har jeg ikke gået.

Selve studiemiljøet er fint, men det er ikke igennem universitetet selv, at du lærer andre mennesker end medicinere at kende - det skal du opsøge andre steder. Det kan så være igennem arbejde, foreningsliv osv.

Som Abulcasis også nævner, så er der masser af kollegier, hvor der bor studerende fra en masse forskellige studier, så det er også en oplagt måde at gøre det på.