KU motiveret ansøgning - hjælp søges

Hej

Ved jeg er ret sent ude, men håber I kunne komme med noget god kritik, før det skal sendes.

Tak :slight_smile:

I juni 2007 afsluttede jeg min matematiske studentereksamen og søgte efterfølgende optagelse på lægevidenskab gennem kvote 1, men fik desværre afslag.

Jeg har altid ville læse medicin og valgte derfor bevidst mine tilvalgsfag herefter. I gymnasiet havde jeg biologi A, engelsk A og psykologi. Inden for biologi havde jeg især stor interesse inden for fysiologi og immunologi, hvilket kun styrkede mit valg af medicinstudiet. I psykologi vakte udviklingspsykologien samt de forskellige psykologiske teorier herunder blandt mange andre perception, kognition og indlæring min interesse og lærte også at anvende teori til at analysere cases, hvilket er en form for basis til kurset sundhedspsykologi på medicinstudiet. Jeg valgte engelsk A, idet jeg var klar over, at hovedparten af de medicinske fagbøger på studiet er engelsksproget. Da optagelseskravene for lægevidenskab ændredes, påbegyndte jeg GSK i fagene matematik A og kemi B og afsluttede disse i december 2007. For yderligere at forberede mig til det naturvidenskabelige pensum der stilles på medicinstudiet, begyndte jeg at læse fysik A-niveau februar 2008 som GSK.

For at få indsigt i en læges daglige arbejde på et sygehus, herunder indsigt i en læges funktion i forhold til andet sundhedspersonale og indlagte patienter, skal jeg arbejde frivillig for Bispebjerg hospital. Da medicinstudiet senere hen indebærer klinik ophold af kortere og længere varighed, ser jeg det som en fordel at kende til læge-patientforholdet.

At gøre en forskel, hjælpe sine medmennesker og samtidigt have et erhverv som man brænder for er min drøm. At søge efter et svar med sin viden og dermed anvende sin teoretiske viden til praksis, finder jeg utrolig spændende og motiverende. Ligeledes er det motiverende, at ens dag aldrig er den samme. Som læge er der hele tiden skal noget nyt, som skal læres, hvilket er et vigtigt aspekt for mit fremtidige erhverv. En læge skal også kunne sammenholde det biologiske og psykiske hos mennesket, hvilket er to fag jeg interesserer mig enormt meget for.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg både psykisk og studiemæssigt har kvalificeret mig til et hårdt længere varende studie, som jeg virkelig brænder for. Især har gymnasiet og GSK forberedt og givet mig et naturvidenskabeligt fundament, hvilket vil gavne mig på studiet i eksempelvis basal humanbiologi og medicinsk kemi. Jeg er også socialt anlagt, og arbejdet som frivillig på hospitalet vil gavne mig enormt til fremtidige kurser som patientkontakt og klinikophold. Selvom min alder ligger under gennemsnitsalderen for ansøgere i kvote 2, finder jeg det ikke som en ulempe, idet jeg er fagligt udrustet samt i besiddelse af den krævede grad af modenhed og stærke psyke til et hårdt universitetsstudie. Medicinstudiet er benhårdt, hvilket jeg virkelig har fået bekræftet af flere bekendte medicinstuderende. Der er ikke så meget tid til andet. Dog vil jeg stadig give mig selv fuldt ud for studiet og er mere end villig til at ofre tid, sved og tårer på mit drømmestudie, medicin.

Jeg håber, at I vil give mig en chance for at sætte mine ord til handling.

Start med at få din ansøgning kigget igennem for sproglige fejl, syntaks fejl, tagnsætningsfejl mm. Drop alle klichéer om “at gøre en forskel” og bla bla bla. Det bliver lidt kvalmende, og det har altså mere at gøre med en romatiseret forestilling om lægelivet, end det har at gøre med virkeligheden. Dine personlige egenskaber såsom stærk psyke, skal du altså lige eksemplificere med et eller andet. Der er altså alt for mange udsagn, der ikke viser udpræget modenhed og selvindsigt. Få noget hjælp til din ansøgning af én, der har forstand på det. Det skal være helt klart, hvorfor du skal vælges frem for andre. Vis i din ansøgning, hvem du er. Udbyg dine udsagn med eksempler. Og så håber jeg sandelig ikke, at der er alt for mange medicinstuderende, der græder i København. Jeg tror nu nok, at jeg ved, hvad du mener med det, men billedet er altså ikke ret godt i mine øjne. Du laver rigtig mange fodfejl. Jeg læste i 2 omgange kvote 2 ansøgninger i Odense, og der gav vi de motiverede ansøgninger point mellem 0-100. Din ville ligge omkring 40, hvis jeg skulle give den point. Såfremt du íkke bliver vurderet på andet eller har en ordentlig spand kvalifikationspoint, bliver det svært for dig. Har du husket at søge i Odense og Århus sidste år og i år? Det har du selvfølgelig, når du er SÅ motiveret og har drømt om medicinstudiet hele dit liv.

Prøv igen. Få noget hjælp. Herinde er de fleste af os amatører indenfor det at skrive ansøgninger, så efter min mening er det ikke et godt sted at få hjælp, selvom der er mange, der har skrevet ansøgning og kommet ind. De har trods alt kun skrevet en eller to. Du er tillige sent ude, så du får travlt. Er det ikke lidt underligt for én, der er SÅ motiveret? Blot nogle tanker.

Jeg tror meget gerne, at du er meget motiveret, men det kan ikke hjælpe, når du ikke formår at bringe det budskab ud til læseren af din ansøgning. Det er det, der skal være dit mål.

Jeg ved udmærket at erhvervet som læge ikke er romantisk. At gøre en forskel er virkelig også en del af hvad jeg ønsker og jeg ser det på ingen måde som “kvalmende”.

“Har du husket at søge i Odense og Århus sidste år og i år? Det har du selvfølgelig, når du er SÅ motiveret og har drømt om medicinstudiet hele dit liv.” Ja, selvfølgelig har jeg det… Hvis man ønsker noget brændende er stedet for mig ligegyldigt.

“Du er tillige sent ude, så du får travlt. Er det ikke lidt underligt for én, der er SÅ motiveret? Blot nogle tanker.”
Dine tanker er muligvis rigtige, men du burde droppe din sarkasme. Man kan sagtens hjælpe og komme med konstruktiv kritik foruden. For jeg er sgu motiveret, at jeg ikke er så god til at formulere mig, kan jeg godt se.

Hvis jeg har misforstået noget, må du endelig sige til. Dog tak for din tid og hjælp.

Jeg kom da med en del gode tips, men hvis du synes, at det er vigtigere at blive stødt over min tone, kan du for min skyld gerne bruge tiden på det fremfor at lave en god ansøgning. Så hård var jeg iøvrigt heller ikke.

Når du har søgt og stadig søger alle tre steder, kan det være en god idé at nævne det, da det underbygger din motivation. For mig, der arbejder som læge og har gjort det i i tre år som vikar forud, er lægelivet langt fra fyldt med at gøre forskelle. Der er usædvanligt langt mellem snapsene, så hvis det er din drivkraft, får du en brat opvågnen til virkeligheden, når du skal arbejde som læge. Og hvis du vidste, hvor mange der bruger den floskel, havde du sandsynligvis ikke skrevet det. Du skiller dig på den måde slet ikke ud. Men det må du jo selv om. Jeg har kun min erfaring at byde på, og det er altså ikke noget, jeg sidder og bruger min tid på for at genere dig eller andre.

Såfremt du ikke kan bruge mine indlæg, er du velkommen til at se bort fra dem.

Jeg fandt mange andre ting i din kritik meget gode, det var bare tonen jeg ikke brød mig om som sagt.
Er da glad for at nogle er villig til se på den :slight_smile:

Lidt noget andet end den motiverede ansøgning…

Mener du ikke at du gør en forskel, når du hjælper en patient selv med det mest basale?
For det vil jeg da stadig mene.

Selvfølgelig mener jeg, at jeg gør en forskel her og der, det er bare ikke den følelse, jeg har det meste af tiden. Der er måske også stor forskel på, hvordan den enkelte læge har det med sit arbejde. Nogle ser det som et kald og en livsstil, mens andre ser det som muligheden for at få en god indtægt og noget relativt meningsfuldt arbejde. Min kritik gik mere på, at det hurtigt kommer til at lyde patetisk (højstemt, ikke negativt ladet) at sige, at man gør en forskel. Hvis det skal ned på det realistiske plan, gør det fleste mennesker jo en forskel på den ene eller anden måde. Vi er i vores fag så heldige, at vi ind imellem gør en endog meget stor forskel, hvilket både er til den ene og den anden side af det gode. At studere medicin har i hvert fald ikke så frygtelig meget at gøre med at gøre en forskel. Det er ind imellem hårdt og kedsommeligt arbejde og udenadslære, og det er trods alt studiet ansøgningen er møntet på.