KU, SDU eller AU

Hejsa alle sammen

Jeg har længe drømt om at studere medicin og glæder mig meget til at søge ind snart. Mit problem er dog, at jeg er meget i tvivl om, hvilket universitet jeg skal søge ind på. Da medicinstudiet er kendt for at være hårdt, vil jeg gerne gøre oplevelsen så let for mig selv som muligt, og jeg kan forstå, at der er stor forskel fra universitet til universitet ift. opbygningen af uddannelsen.

Oprindeligt var jeg splittet mellem KU og SDU. Jeg vil helst studere i København, men har dog hørt, at undervisningen på bacheloren ikke er særlig godt struktureret, hvilket er en smule bekymrende for mig. Derimod ville det være lettere at studere på SDU da jeg bor i Odense, og jeg har derudover hørt, at modulopbygningen gør det noget lettere ift eksamener. Jeg har dog længe gerne ville tage et semester i udlandet, hvilket man ikke kan som medicinstuderende, netop grundet modulopbygningen.

Jeg begyndte derefter at undersøge Aarhus universitet, da jeg har hørt, at der er mere klinik og mindre læsning hvilket lyder som om det løfter noget af det tunge læsestof, jeg altid synes jeg hører om på uddannelsen. Jeg har dog ikke nok viden om nogen af disse universiteter til at kunne træffe et ordentligt, velovervejet valg kun baseret på disse få informationer.

Jeg vil derfor gerne høre fra folk, som allerede studerer medicin (eller evt. bare kender nogen der studerer medicin og deres oplevelser) på en af disse universiteter og om hvad I synes om uddannelsen ift. det, I har hørt fra de andre universiteter.

Jeg er blandt andet interesseret i at vide, om folk på KU mener, at man kan læse sig igennem emnerne uden at sætte stort fokus på undervisningen, om der er nogen form for mulighed for at studere i udlandet på sdu (da dette fylder meget stort i mine overvejelser) og om man stadig skal læse en del ved siden af klinik på au eller om det gør det lidt lettere.

Hvis I har andre oplevelser eller bemærkninger må I meget gerne dele dem også - jeg sætter pris på alt. Please help a girl in need <3

Jeg læser på AU på bacheloren, og der er ikke noget klinik udover et 1-uges ophold i slutningen af 2. semester. Herefter er der først klinik igen på kandidaten.
Der er ekstremt meget læsestof og stort pensum på 2. semester på AU, og der er nogle som ender med at bukke under på netop dette semester (anatomi). Jeg ved ikke hvordan det er på de andre universiteter, men jeg har hørt at anatomi vist er spredt over flere semestre, hvilket jeg ville ønske at det også havde været på AU. Til gengæld bliver det bedre med mængden af læsestof efter 2. semester, men man skal jo lige igennem før at det bliver bedre.
Der er til gengæld gode muligheder for udveksling

1 Synes om

Det er det samme på KU, dog er det 3 semester i stedet for 2.

1 Synes om

Tusind tak for alle jeres svar😊

Er der et sted man kan læse om mulighederne til udlandsophold på au og ku?

Og er der nogen der er udeboende som ved, om det er til at klare økonomisk og om man evt. har tid til at have et job ved siden af studiet. (Og egentlig også helt generelt, om man har tid/energi tilovers på de skoler, der kører med semestre)