Kvote 2- 2010

Hei!

jeg skal søke på medisinstudiet i Danmark til våren, og har begynt å skrive min kvote 2 søknad til SU.
er det noen som har noen kommentarer å komme med? :slight_smile: ris eller ros…

Søknad, kvote 2:

"Jeg er bare 19 år, men til tross for min unge alder har jeg mye erfaring. Erfaring som kan hjelpe meg til å bli en god lege – hvis jeg blir en av de heldige medisinstudentene i Odense.

Jeg har alltid visst at jeg ville arbeide i helse-sektoren, og det var grunnen til at jeg valgte å begynne på yrkesfaglig videregående utdanning, Helse- og Sosialfag. Ved å ha valgt det utdanningsløpet kan jeg nå søke på studier på universitetet samtidig som jeg har fått et innblikk i arbeidslivet.

Da jeg gikk på Helsefagarbeider-faget i andre klasse på videregående bestod mye av pensumet av sykdomslære. Disse fagene gjorde meg enda mer sikker på at mitt studievalg var det riktige for meg. Det er utrolig hvordan menneskekroppen fungerer, og nå vil jeg lære mer!

I løpet av det skoleåret var jeg ute i to praksisperioder. I mine to praksisuker på sykehjem fikk jeg bruke mine kunnskaper og være med på å utføre prosedyrene vi lærte på skolen. Jeg likte meg godt på sykehjemmet, og fortsatte å ta ekstravakter også etter praksisperioden.

I den andre praksisperioden var jeg en av de heldige som fikk praksisplass på Stavanger universitetssykehus. Jeg ble plassert på alderpsykiatrisk avdeling. I løpet av disse tre ukene fikk jeg et innblikk i psykiske lidelser, og jeg fikk særlig brukt mine kunnskaper om kommunikasjon – noe som jeg synes er svært viktig å kunne som lege. En lege skal ikke bare diagnotisere og behandle fysisk sykdom. Legen skal også «se» hele mennesket og oppnå tillit hos pasienten, noe som jeg mener ikke er mulig uten å kunne kommunisere godt.

De to siste skoleårene har jeg brukt til å få min spesielle studiekompetanse. I tillegg til skolegang har jeg fortsatt i jobben min som assistent i en bolig for psykisk utviklingshemmede. Dette er en jobb som jeg ser på som svært givende. Den har ikke bare gitt meg lærdom om sykdommer og syndromer. Den har også latt meg bli trygg på, og glad i mennesker som er litt anderledes enn oss andre. Mennesker som også leger vil møte, og bli nødt til å forholde seg til.

Ved å bli påmeldt på legemiddelhåndteringskurs har jeg blitt en av de på arbeidsplassen som har lov til å gi medisiner. Dette har ikke bare gitt meg nye kunnskaper, men også ansvar.

Ettersom at jeg det siste året har gått på kveldsskole har jeg hatt muligheten til å engasjere meg i frivillig arbeid på dagtid. Jeg er frivillig i Røde Kors, og er både å se på bibilioteket som leksehjelp og på sykehjemmet som besøksvenn. Det føles godt å kunne gjøre noe for andre.

Jeg er klar over at det å være medisinstudent ikke er lett. En medisinstudent skal lære mye og har mange år på universitetet foran seg. Til tross for at dette er et svært vanskelig studie mener jeg at min motivasjon og min arbeidsmoral vil kunne hjelpe meg på veien til å bli en god lege.

Jeg håper jeg blir en av de heldige, og ser frem til å høre fra dere.

Med vennlig hilsen, Marianne"

Hold da op. Målløs… Du sidder ikke stille derhjemme…

God ansøgning!

Hvad jeg gerne vil se, er at du også kan dedikere dig til en bestemt ting, selvom det måske ikke er sjovt - og uden der en umiddelbar belønning i sigte, hvor det kan være til gavn for andre.

Da det ikke er alt på medicin-studiet der er underholdende, er det godt at se en der tager studiet seriøst.

Det her er bare et forslag
Du kan omskrive dit afsnit hvor du fortæller om dit legemiddelhåndteringskurs - at det måske ikke var det mest spændende fag i verden, men din lyst til at hjælpe andre mennesker gav dig vilje til at studere det…

Hvad siger i andre? Lidt ærlighed i den endeløse strøm af glorificerings-ansøgninger…? Et plus eller et minus?

tusen takk for at du tok deg tid til å lese :slight_smile:
ditt forslag angående avsnittet om legemiddelkurset var godt, og jeg vil prøve å forandre det…
takk igjen, og ha ei fortsatt fin jul. :smiley:

er det noen andre som har noe å kommentere?

marianne… :slight_smile:

1 Synes om

Er jeg helt galt på den, hvis jeg siger at man ikke skal skrive en motiveret ansøgning til SDU? Det kommer jo egentlig kun an på om man har de fag man skal bruge og så de optagelsesprøver der kommer.

Men det er alligevel et års tid siden jeg sad med samme tanker, så måske jeg tager fejl.

Søren

Det er korrekt nok.

AU = Karakter
SDU = 6.0 i gns = Adgang til prøver
KU = Karakter + Motiveret ansøgninger

Dog kan man få dispensation hos SDU, hvis snittet ikke er højt nok til at komme ind til prøven, gennem sin erfaring.