Kvote 2 ansøgning aau

Hej alle eksperter!
Jeg er en ung fyr, der i øjeblikket går i 3.g. Min drøm er at blive optaget på medicinstudiet ved Aalborg Universitet. Da mit gennemsnit ikke er højt nok til optagelse via kvote 1, overvejer jeg alternative veje til at styrke min kvote 2-ansøgning. Mit spørgsmål er så: Hvis jeg bliver optaget på sygeplejerskeuddannelsen og gennemfører et eller to semestre, vil dette så tælle som relevant uddannelseserfaring i forbindelse med kvote 2? Derudover vil jeg gerne vide, om det er realistisk at opnå ECTS-point (svarende til to semestre) inden ansøgningsfristen i marts 2026, eller om jeg i stedet skal vente og søge ind på medicinstudiet i 2027. Tak på forhånd!

1 Synes om

Hej Emil

Jeg anbefaler du kontakter studievejledningen på AAU medicin hvis du har flere spørgsmål. Men simpelt så ja, sygeplejerskeuddannelsen tæller som relevant erhvervserfaring. Du kan enten få for 6. måneder eller 12 måneder erhvervserfaring. Du søger ind med den erhvervserfaring du har ved ansøgningstidspunktet. Altså til marts vil du have 6 måneder. Dog anbefaler jeg stadig du prøver at søge ind, da man selvfølgelig aldrig helt ved.

Held og lykke. Husk der anbefaler også at fokuserer på dit fagsnit, da det selvfølgelig både er fagsnittet + relevant erhvervserfaring som tæller i kvote 2 ansøgning ved AAU. Du kan finde mange tråde inde på dette forum, som snakker om netop dette.

Derudover så kan du også kontakte bacheloroptag, hvis du vil høre om flere specifikke ting. :slight_smile:

Venlig hilsen
Sofie