Kvote 2 ansøgning gennemlæsning/kritik

Hej.
Jeg sidder pt og bøvler med kvote 2 ansøgningen til jordemoder uddannelsen, som skal være indsendt her den 15. marts. Jeg har fået skrevet en, men tænkte på om i kunne tænke jer at læse den, og komme med kritik, så den kan blive helt perfekt? :slight_smile:
Her er hvad jeg har skrevet:

Jeg har siden, jeg var omkring 10 år gammel ville være jordemoder. Jeg har altid været super interesseret i graviditeter og fødsler. Jeg synes, at det er vildt fascinerende, hvad kroppen kan underrette. Jeg har selv været vidne til flere graviditeter, hvor jeg har set de forskellige trimestre af graviditeterne. Da jeg var omkring 15 år gammel, var jeg med til jordemoder, hvor jeg oven i købet blev instrueret til at mærke hovedet i bækkenet. Det gjorde mig endnu mere interesseret, og jeg vidste på det tidspunkt, at det var mit mål med livet at blive jordemoder.
Jeg har siden august 2012 boet i San Francisco, USA, hvor jeg har arbejdet som Au Pair. Da jeg ankom var min værtsmor 1 måned henne i sin graviditet med sit andet barn. Jeg var derfor så privilegeret, at jeg endnu engang kunne overvære en graviditet. Jeg talte meget med min værtsmor om, hvad der skete med barnet i løbet af graviditeten. Hver gang hun havde været ved lægen (i USA bruger de fleste læger, som gør det sammen som en jordemoder gør i Danmark) forklarede hun mig, hvad de havde snakket om. Jeg brugte også en del tid på at søge information om de forskellige trimestre, så jeg kunne forstå graviditeten bedre. Jeg ender min tid som Au Pair i begyndelsen af maj måned. Dette betyder, at jeg har boet i San Francisco og arbejdet som Au Pair i 21 måneder.
Jeg blev student fra Nordfyns Gymnasium i juni 2012. Min studieretning, som indebar biologi på A niveau, kemi på B niveau, fysik på C niveau og matematik på A niveau, gav mig mulighed for at vælge psykologi på C niveau, hvilket jeg synes var utrolig spændende. Mit engelsk niveau i gymnasiet var ikke det bedste, hvilket min eksamenskarakter på 4 også bærer præg af. Eftersom jeg har boet i USA i 21 måneder snart, er mit engelsk niveau dog steget ekstremt meget. Grundet mit ophold i USA har jeg desværre ikke haft mulighed for at deltage i åbent hus, hvilket jeg er rigtig ked af. I 3.G på gymnasiet og 9. klasse har jeg dog været på uddannelses messe. Begge gange var jeg på besøg hos jordemoder uddannelsen, hvor jeg fik fortalt lidt om uddannelsen. I løbet af mit seneste besøg på uddannelses messen deltog jeg i et oplæg om jordemoder uddannelsen. Her fik vi fortalte om jobbet såvel som uddannelsen. Efter dette oplæg var jeg klar til at starte på uddannelsen prompte. Både arbejdet før fødslen og under fødslen blev jeg meget betaget af. Jeg synes, at det er fantastisk, at man kan finde ud af så meget om barnet inden fødslen. Det er også super fantastisk at kvinde kroppen kan udvide så meget, at en lille baby kan komme ud.
Jeg finder måden uddannelsen er bygget op på med skiftende skole og praktisk vildt tiltalende. Det er lige noget for mig at få lov til at prøve sin teori i praksis, kort efter man har lært det.
I min gymnasietid hjalp jeg frivilligt til i vores lokale gymnastikforening som instruktør/hjælpeinstruktør/opvisningsplanlægger. Derudover hjalp jeg også frivilligt til på vores lokale danseskole som instruktør/hjælpeinstruktør. Jeg elsker arbejdet med mennesker, som jeg har fået massere af erfaring i der. Jeg har hjulpet til i gymnastik foreningen i omkring 6 år og på danseskolen i omkring 12 år.
Jeg håber at høre fra jer.

Tusind tak! :slight_smile:

Hey Majken
Pudsigt lige at falde over dig, men hvis du lige vil have mit besyv med til din ansøgning, så får du det lige.
Din indledning er lidt kliché. Tænk på hvor mange der indleder deres kvote 2 ansøgning med ordene “Jeg er superinteresseret i…indsæt profession/udannelse her…”. Prøv at se om du ikke kan skrive det lidt mere opfindsomt og originalt, eksempelvis komme med et lille konkret tilfælde af hvorfor det lige er jordmoder, du skal være.
Din fortælling om dit au pair ophold er godt og relevant i forhold til deres kvote 2 krav MEN! Du skriver; “Mit engelsk niveau i gymnasiet var ikke det bedste, hvilket min eksamenskarakter på 4 også bærer præg af. Eftersom jeg har boet i USA i 21 måneder snart, er mit engelsk niveau dog steget ekstremt meget. Grundet mit ophold i USA har jeg desværre ikke haft mulighed for at deltage i åbent hus, hvilket jeg er rigtig ked af.”

Du må aldrig skrive hvad du er dårlig til i en ansøgning (også selvom man måske stinker), i stedet for at skrive du tog afsted for at forbedre dit engelsk, så tog du afsted for at udvikle det. Du skal heller ikke nævne hvad du ikke deltog i, hvis du ikke har deltaget i noget så skipper, du bare let og elegant over det i din ansøgning :cheer:
Lad hver med at bruge ord som “dog”, det lyder lidt negativt.
Nævn dine au pair børns alder. Nævn du bevidst tog naturvidenskab linje på gymnasiet fordi du hele tiden havde jordmoderuddannelsen i sigte osv.
Du gentager ordet “spændende” mange gange måske varier lidt :wink:
Prøv at krydre din ansøgning med ord som embrylogi og andre “fine*” ord, så lyder man som en der har sat sig ind i sagerne :wink:

Kære Majken.
Forummet er kun for motiverede ansøgninger til medicinstudiet (som der også er en “sticky” post, der skriver).
Det er et par gode ting AnnetteLT har kommenteret, og jeg vil ligeledes støtte at man ikke skal nævn for meget af hvad man ikke kan finde ud af/ikke har gjort. Dog er det befriende at læse ansøgninger, hvor folk fortæller at et eller andet kan være udfordrende/svært, men at man synes det er spændende med netop denne type udfordring etc etc.

Held og lykke med optaget :slight_smile:

Tråden låses og slettes om en uge (forummet regler skal følges). Jeg giver dog en uge, så du kan nå at tjekke svarene.

Mvh Lars