Halløj igen spændte ansøgere
Tak for jeres fagsnit. Idet jeg selv er ret utålmodig med at vente til d. 28 juli, har jeg prøvet at tænke over, hvordan AU betragter ens fagsnit og testresultat i en fair 50/50 vægtning.
***Husk på, at man slet ik kan bruge dette som en forsikring om man kommer ind / ikke, da
- mængden af fagsnit er stærkt begrænsede, hvorfor jeg har været nødsaget til at inkorporere lidt flere normale hele snit, samt
- at vi kun kender til den laveste pointscore på 17.1, der udløste en plads sidste år. Det kan være, dette ændrer sig i år, men tror ik den ændrer sig meget, da både fagsnit og testscorer er rimelige stabile.
- unitest kurven er lånt fra et andet indlæg fra en her på siden, men jeg har tjekket og den passer rimelig godt på statistik fra SDU vedr. folks resultater.
- min model bliver mere upræcis, hvis man har et fagsnit på 8.5 eller derunder.
Nå, sådan tror jeg du finder frem til din pointscore-sum (et estimat med usikkerhed, se ovenstående):
Find din unitest score og aflæs percentilen. Har du fx fået 40 point, er din percentil ca. 30% altså 0.30:
Find din unitest percentil i min model og aflæs den tilsvarende 7-trinsskala karakter. For 0.30 svarer det til ca. karakter 5.3:
Pga. begrænset data så skal der trækkes 1.3 point fra karakteren, for at komme frem til det bedste bud:
5.3 - 1.3 = 4
Find endelig summen af dit fagsnit og karakteren tilsvarende din unitest score. For 40 point og lad os sige fagsnit 9 bliver summen:
9 + 4 = 13. Dette var ikke nok sidste år, da man mindst skulle have en sum af point på 17.1, hvilket er noget jeg har hørt fra ansøgere, der fik afslag sidste år.
***Husk endelig igen, at dette er overslagsregning og slet ikke nødvændigvis dit endelig resultat, da jeg udover usikkerhederne også har en formodning om, at folk herinde har et lidt højere fagsnit end den tilfældige gymnasieelev, der ansøger osv. Dog vil jeg mene, at man kan komme frem til at kvalificeret rationelt gæt her.
Jeg håber dette dog stadig kan bruges og hjælper jer ansøgere (inklusiv mig selv), der gerne hurtigt vil få en rough ide om ens chancer, så man kan komme videre og måske fokusere på ens andre prioriteter ift. f.eks studieby og bolig mm <3 PS Mine egne chancer ser ikke så lovende ud haha
øv, øv.
God dag ,
Vh. Dan