Jeg starter på medicin her d. 27 januar, og var selv til optagelsesprøven (heldigvis fik jeg snittet, men better safe than sorry). Til MCQ bliver man testet på tre forskellige måde - kvantitativt, kritisk og sprogligt ræsonnement.
Derudover hørte jeg at der var mange som følte sig tidspresset, jeg kan ikke huske præcis hvor lang tid man har, men tror det er omkring 2 timer og 45 minutter til ca. 95-100 opgaver af en halv til en hel side. Der er meget læsning. Jeg lavede dem jeg kunne først, og satte en streg ved dem som jeg skulle bruge længere tid på og det virkede for mig. Jeg har 45 minutter tilbage til at gennemgå alle opgaverne igen.
Til MMI’en i foråret var der 7 stande.
Den første handlede om samarbejde, her var man to inde af gangen og sammen skulle man så pakke gaver ind med hver kun én hånd. Jeg fik topscorer i den stand, delvist takket min fantastiske partner. Vi kommunikerede rigtigt godt, var konstruktive og der var ikke en der tog lederrollen med vi gav plads til hinanden hvilket tydeligvis virkede!
Den anden stand var en artikel man skulle læse inden man kom ind, den handlede om et medicin kort - inde til interviewet skulle man så redegøre for artiklen og sige hvad der var positivt og negativ ved det medicinkort man nu talte om.
Tredje stand var en engelsk artikel om deep brain stimulation man skulle læse og efterfølgende skulle man fortælle så meget så muligt man kunne på tid.
Den fjerde stand var motivationsstanden, her skal man simpelthen bare fortælle hvorfor man vil det her og så stiller interviewer nogle spørgsmål man skal svare på - simpelt, og nok også derfor folk klarer sig så godt i den her stand.
Ved den femte stand var det en etisk debat om organdonation, her kan man hvis man vil læse op se lidt på forskellige etikker (nytteetik, pligtetik, nærhedsetik) også må det vel give godt i pointposen når man viser man er i stand til at se sagen fra flere vinkler.
Den sjettestand var debat, her skulle man tale om HPV-vaccinen. Her går det igen fra etikstanden, at man skal kunne se det fra flere vinkler.
Den syvende stand var rollespil - for mig var det den mest grænseoverskridende. Man blev kastet ud i en situation hvor man skulle spille overfor en skuespiller også var idéen at man var på ferie og man skulle hjælpe hende damen her, hvis man var kommet på sygehuset. I starten lød jeg helt unaturligt og falsk, det tog mig lidt noget tid her før jeg kom ind i rollen. Sats fuldt ud her allerede fra begyndelse.
Jeg håber det hjalp