Kvote 2 gennemsnit

.

Det korte svar er nej.

Det lidt længere svar er, at de begge steder laver en “konkret helhedsvurdering” og uden noget relevant tror jeg du lander nederst i bunken.

Et vigtigt pørgsmål er hvad dit kvote-1 gennemsnit er. Laver du en kvote 2 ansøgning bliver du også vurderet til om du skal flyttes til kvote 1, så hvis dit gennemsnit er højt nok har du måske en dobbelt chance hos AU, samt at der altid er muligheden for at prøve kvote 2 ved SDU.

Jeg mener bestemt at man er ‘garanteret’ optagelse såfremt man har snittet over kvotienten. Det er først der ‘i bunden’ at man er nødt til at prioritere mellem ansøgere, da det mest sandsynligt er flere med et lavere snit der søger og man har ikke plads til alle. Og så kigger man på al det andet man har at bidrage med…

I så fald er der vel ingen grund til at skrive en personlig ansøgning og påpege at ansøgers medicin-relaterede har en betydning, hvis det kun er gennemsnittet der regnes på?

Det virker underligt at der ikke skulle være noget andet på spil end kvotienten, ellers ville den personlige ansøgning kun have betydning i fordelingen af ansøgere, der har et gennemsnit præcis lig med kvotienten.

Er du i nærheden af Aarhus? Der er sidste dag af åbent hus på AU i morgen, hvor man kan prøve at spørge studievejledere for medicin. Alternativt kan jeg prøve at forhøre mig for dig, da jeg vil være der alligevel, eller du kan ringe til studieadministrationen i næste uge.

[quote=“TreOmNatten” post=80632]I så fald er der vel ingen grund til at skrive en personlig ansøgning og påpege at ansøgers medicin-relaterede har en betydning, hvis det kun er gennemsnittet der regnes på?

Det virker underligt at der ikke skulle være noget andet på spil end kvotienten, ellers ville den personlige ansøgning kun have betydning i fordelingen af ansøgere, der har et gennemsnit præcis lig med kvotienten.[/quote]

Da man ikke har en kinamands chance for at vide hvad kvotienten bliver, er man nødt til at bede alle om at skrive ansøgningen. Helt officielt må man ikke vurdere kun ud fra kvotienten, men der tror jeg alligevel sker. Jeg nægter at tro, at hvis man har en kvotient på 11,2 (som jeg nu havde) og årets kvote 2-kvotient er på 10,3, at man bruger ressourcer og vurderer også ud fra mine erfaringer, vel?

@Simonn: du gør klogest i at skrive alle dine spørgsmål direkte til studievejledningen og hvis du er i tvivl om deres svar, spørg dem igen om ekstra forklaring. For det første er det deres job at vejlede dig, for det andet får du de mest korrekte oplysninger og undgår at vi alle ‘gætter os frem’ til hvad der gælder og ikke gælder. Og så har alle sparet noget tid.
Og du er velkommen til at videreformidle informationer, så andre da har lignende spørgsmål kan få nogle svar :slight_smile:

Hej. Det ville være rigtig dejligt, hvis du kunne forhøre dig for mig :slight_smile: Altså spørge dem om, hvor højt et ‘super godt’ gennemsnit vægter over relevant arbejde. Og om man har en chance, hvis man ingen relevant arbejde har men udelukkende suplime karakterer i de adgangsgivende fag :slight_smile: Så bliver jeg rigtig glad![/quote]

Jeg spørger så og melder tilbage.

Jeg talte med en studievejleder for medicin. Hans budskab var at optagelsen igennem kvote 2 på AU essentielt kun vejede dit gennemsnit i de adgangsgivende fag og at andre relevante erfaringer var tæt på ligegyldige. Du vil altså ikke blive afvist på baggrund af manglende studierelevant erfaring medmindre du er et absolut grænsetilfælde mht. snit. Han turde dog ikke udtale sig om hvor gennemsnittet vil være i år.

Nej, jeg er i øjeblikket i gang med bioanalytikeruddannelsen, men har fundet ud af at jeg egentelig vil mere. Men jeg har snittet til kvote 1 (11,4 med bonus).

Med hensyn til kvoterne så er kvote 2 på andre universiteter end SDU i øjeblikket begrænset til 10% af de optagne, hvilket for AU vil sige 486x0,1=48-49. Det kan dog ændre sig med talen om at lade universiteterne selv bestemme om de vil udvide kvote 2 procenten. (Det bliver dog ikke relevant i denne omgang.)

Jeg talte åbenbart over mig, det er allerede blevet tilladt universiteterne af reformere deres kvote 2 optag ifølge http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-48627554:flere-studerende-skal-optages-via-kvote-2.html - spørgsmålet er dog om AU vil benytte sig af det - og det har jeg ingen anelse om.

AU har fået frihed til at fastlægge optag igennem kvote 2, men har fastholdt medicin som 90%/10%.

hold kæft hvor er det dumt, tåbeligt simpelthen :frowning:

Jensemand… Hvilken del er det der er tåbeligt? At AU bibeholder 90/10 fordelingen eller at universiteterne har fået grønt lys til at ændre fordelingen som de vil?