Kvote 2 medicin! :))

Hejsa!

Jeg er en ung pige som på nuværende tidspunkt prøver at kvalificere mig til en kvote 2 plads på medicin-studiet!

Jeg starter til frivilligt arbejde for folk som er hjerneskadet til Januar.
Jeg har sendt en masse ansøgninger ud til omsorgs-sektoren samt vugge/børnehave.
Endvidere overvejer jeg at søge vinterstart til sygeplejerske-studiet - der er en stor chance for at jeg kommer ind med mit snit.

Mit spørgsmål er:

Er det bedst at jeg arbejder i et år og laver frivilligt arbejde eller læser til sygeplejerske samtidig med at jeg søger deltidsarbejde?

Håber i kan hjælpe!

Venligst Isabella

Du skal vist mindst gennemføre et års videregående uddannelse før det begynder at tælle for din ansøgning til medicin - og ærligt talt, hvis du allerede nu ved at du vil søge ind på medicin, så lad da andre om at starte på sygeplejerskeuddannelserne. Jeg vil anbefale dig at søge optagelse via kvote 1 næste år på f.eks. biomedicin, biologi, mv. med prioritet efter medicin (som du naturligvis søger kvote 2 på alle steder). Hvis du så ikke bliver optaget på medicin kan du begynde på en anden uddannelse for at kvalificere dig bedre til kvote 2.

Hej tak for dit svar!

Men jeg vælger altså at søge ind på sygeplejerske-studiet, hvis jeg ikke kommer ind på med.-studiet fortsætter jeg da bare den uddannelse!! :slight_smile:

Andre der har erfaring med dette ?

Forresten, er der mange der har taget dele af syge. eller anden uddannelse og kommet ind gennem kvote 2! :slight_smile:

Alle dem jeg har læst med, som var kommet ind på kvote 2 og havde en uddannelse forinden, de havde FÆRDIGGGJORT sygeplejestudiet, dyrlægestudiet (jep!) eller var bioanalytikere før de kom ind. Jeg har ikke mødt nogen der ikke havde en færdig uddannelse som var kommet ind via kvote 2 i Aarhus.

:dry:

Jeg er så en af dem der ikke har en sundhedsfaglig uddannelse og er kommet ind gennem kvote 2 på AU i år. Men der kom jeg ind på baggrund af snittet i de 5 supplerende fag. Der var nok også foretaget en vurdering af ens gøren og laden, men det er nok primært snittet der gjorde udfaldet.

@Isabella92: læs optagelseskravene for hver eneste af de uddannelser du vil søge på. Kontakt studievejlederne på de pågældende universiteter, forklar din situation, evt. medsend dokumentation og spørg til råds hvad du skal gøre i forhold til de gældende optagelseskrav. Mit råd er at du gør det pr. mail, så kan du både dokumentere at have fået et bestemt svar og rette dig efter det skrevne (man husker altså ikke alt fra en telefonsamtale).

Held og lykke med at opfylde dine drømme om medicinstudiet. Det kan lade sig gøre, det er værd at kæmpe for det!

De bedste hilsner
Mignon

[quote=“palantas” post=79758]Alle dem jeg har læst med, som var kommet ind på kvote 2 og havde en uddannelse forinden, de havde FÆRDIGGGJORT sygeplejestudiet, dyrlægestudiet (jep!) eller var bioanalytikere før de kom ind. Jeg har ikke mødt nogen der ikke havde en færdig uddannelse som var kommet ind via kvote 2 i Aarhus.

:dry:[/quote]

Har du mødt en som er kommet ind pga. at de har færdiggjort en uddannelse ?

For tog de hvertfald ikke højde for da jeg søgte ind.

JA - jeg læste med 2 bioanalytikere, 2 dyrlæger (der havde udviklet pelsdyrallergi!) og et par sygeplejersker. Der var en enkelt kiropraktor-studerende der havde læst 4 semestre i Odense inden hun skiftede til Medicin, men hun kom ind via kvote 1 og fik merit for nogle fag senere.

Mange tak for jeres svar! :slight_smile: