Kvote 2 på SDU? (MCQ-testen og div.)

Hej Forum

Jeg vil gerne spørge de af jer, der i 2010 har været igennem en kvote 2 optagelse på SDU, om spørgsmålene i MCQ testen.
SDU.dk gives nogle ekspempler, og jeg er ikke sikker på, om det er de samme former for spørgsmål, der kører gennem hele sættet?

Jeg har fra nogle hørt, at testen kan spørge ind til sport, såsom navne på fodboldspillere på det og det hold, i det og det årstal. Derudover sange tilknyttet besteme sangere fra bestemte århundreder. Kan det passe? Det er nemlig ikke den opfattelse jeg har fået at eksemplerne på SDU’s hjemmeside, hvor jeg synes de virker mere opgaveagtige?

De kører ikke længere med point-opsamlingssystemet, men det vil da ikke sige at studierelevant arbejde ikke er vigtigt, vil det?

Ja, det blev til et par spørgsmål. Men jeg er allerede ret nervøs. Blev ikke optaget gennem kvote 1, pga. for lavt gennemsnit og nok for høje forhåbninger, og har nu siddet i et par måneder og været helt miserabel og vred på mig selv og mine evner.
Jeg har så valgt ikke at give op…endnu, for lægevidenskab er og bliver min drømmeuddannelse. Jeg hader at mit gennemsnit fra gym, synes at fortælle mig, at jeg vil blive en dårlig læge, hvis jeg engang kommer ind og bliver færdig :expressionless:

Øyy…

Jeg var til testen i 2010. Det med sangere, og kendte osv. havde jeg også hørt inden jeg tog testen, men det er de rene myter! Spørgsmålene kræver (næsten) ingen viden på det punkt. Det er mere baseret på logik.

Hvis du går videre til interviewet, vil jeg sige at studierelevant arbejde nok giver ekstra point hos "motivation"s delen, hvor du fortæller hvorfor du vil læse medicin og hvorfor du er egnet osv. Jeg havde personligt intet studierelevant arbejde, men det gik alligevel godt i den del.

Håber jeg kunne hjælpe en smule :slight_smile:

Op med håbet! Jeg havde det på sammen måde, og kom rent faktisk ind på kvote 2 - så helt umuligt kan det ikke være :wink:

MCT har intet med baggrundsviden at gøre set i mine øjne. Der bliver ikke spurgt ind til sangere, fodboldspillere og politikere nej.
Prøven består hovedsageligt af noget “tekstanalyse” og logikopgaver. Derudover skal man kunne læse på nogle grafer og konkludere på nogle påstande ud fra det. Der er også nogle andre emner, men dem kan jeg ikke huske lige nu. Tekstanalysen og logikopgaven fyldte i hvert faldt mest!

Hvis du vil forberede dig på den er mit råd at du sørger for at øve dig på at læse hurtigt (vi havde 105 spørgsmål på 2 timer og der hører en god bid tekst til mange af dem), udvide dit ordforråd (jeg stødte på en del ord jeg ikke kendte eller kun delvist kendte, og mange af valgmulighederne bygger på de helt nøjagtige definitioner. Husker som f.eks. at man i et spørgsmål skulle svare på om forfatteren virkede konfus eller forvirret - to ord der i mit hoved er mere eller mindre synonymer!) og til sidst selfølgelig træner logikopgaver. Men det er altså ikke matematikopgaver! Du skal altså ikke kunne lave nogle fine matematiske udregninger, løse et integrale eller sammenskrive to formler.

Hvis du går videre er det derimod nogle lidt andre færdigheder du skal have fat i - her ville jeg nok mest anbefale at gå ud og få et arbejde, møde nogle mennesker og eller læse avis!
Mange af opgaverne i MMI er såkaldte “diskussionsoplæg” hvor man skal fremlægge nogle problemstillinger (altså: Hvad er problemet i at folk kører for stærkt på motorvejen?), og så også selv tage stilling til det. Andre lægger mere vægt på nogle menneskelige og empatiske færdigheder.
Og sidst men ikke mindst skal du tænker over og formulere din motivation til at læse medicin. Husk her, at de ikke leder efter en læge men efter en medicinSTUDERENDE. De vil nok også spørge om hvorfor det lige skal være Odense.
Du skal altså: Holde dig opdateret i aviserne, øve dig på at gennemskue problemstillinger, selv kunne tage stilling og udvikle dig som menneske (kunne snakke med andre mennesker - udvise empati). Det jo ikke så lidt :wink:

Det er mine umiddelbare råd. Hvis du vil vide mere så spørg endelig.

Tip til MMI:

Som medicinmads også siger - læs avis/internet. Find en række artikler ang. alkohol, fedme, rygning, cancer, genforskning, problemer med patienter der nægter behandling på baggrund af køn, alder, religion og sprog. Find selv på flere :slight_smile: - så burde du ifølge min erfaring være godt rustet til MMI! :slight_smile:

held og lykke!

Mange tusind tak for jeres svar! :smiley:
Det var lige hvad jeg manglede og mere til :slight_smile:

Tak og fortsat god weekend!