Hej alle sammen. Jeg er Martina, jeg kommer fra Italien og er 20 år gammel. Jeg er lige flyttet til Danmark og nu arbejder på et plejehjem som vikar mindst 16h om uge. Jeg har læst medicin i et år i Italien men kunne ikke lide uddannelsessystemet i Italien. Nu er jeg her til at bestå studieprøven i dansk (som tilsvarer til C1 niveau dansk) med gode karakterer og derefter vil jeg ansøge om optagelse på universitet i Odense og Aahrus og Aalborg. Jeg vil sandsynligvis ansøge gennem kvote 2. Mine spørgsmål er:
- Hvor sandsynligt er det, at jeg kommer ind gennem Kvote 2, i betragtning af at jeg allerede har studeret et år i Italien, og at jeg har erfaring med at arbejde i sundhedssystemet i både Italien og Danmark?
- Hvilke andre uddannelse kunne jeg søge ind på for at prøve igen det følgende år?
- Hvad er gennemsnitalder i Danmark til at begynde studiet på universitet?
Tak på forhånd for at læse min besked og hav en dejlig søndag!
Hejsa Martina og velkommen til Danmark!
I Odense og Aarhus foregår kvote 2 ansøgningen gennem en “unitest” - en prøve der tester dine færdigheder i at studere. Den har ikke som sådan noget konkret at gøre med fagene på studiet, men mere for at undersøge hvor stor sandsynlighed der er for at du kan gennemføre en universitets uddannelse.
Derefter skal man i Odense til nogle mundtlige interviews, hvor der som regel er ét interview der omhandler din motivation for studiet.
Altså er det i Odense og Aarhus ikke særlig relevant at du har læst medicin før og at du arbejder på plejehjem.
I Aalborg er det vist en smule anderledes, men det er ikke noget jeg har specielt meget styr på - så der må være nogle andre der byder ind her 
Håber alt går dig godt!
Hej, tak for dit svar! Det var så sød af dig 
Jeg har en spørgsmål. Synes du, at min erfaring og min tidlige uddannelse i Italien er lige meget ift ansøgning på SDU i løbet af MMI interview? Sætter I ingen pris på erfaring og uddannelse?
Og hvad med København? Ville jeg blive vurderet dér også i betragtning af min erfaring og uddannelse?
Tak på forhånd! Du var meget nyttig og sød 
Under MMI er der 1 ud af 6-7 stande hvor du fortælle om din motivation til studiet - her vil det selfølgelig give en fordel at du allerede har læst medicin før og at du har praktisk erfaring. Så måske det kan give dig et par ekstra point.
Jeg har ikke styr på kvote 2 optagelsen i København eller Aalborg…
Men jeg ved at andelen af studerende optaget via kvote 2 er således på de forskellige uddannelsessteder.
KU (København) - 10%
KU (Køge) - 50%
SDU - 50%
AU - 20%
AAU - 20%
Altså er der de største chancer på SDU og KU (Køge)
Håber det hjalp!