Kvote 2 - Tanker og spørgsmål - Forhånd tak

Hej Studmed,

Det kan godt være, at dette spørgsmål er helt hen i vejrs, men er blevet lidt i tvivl efter at have hørt noget forskelligt fra forskellige personer.

Nogle siger, at man skal ansøge ind på kvote 2 nu den 15. Marts, hvis man ønsker, at blive medtaget i kvote 2 beregningen, selvom man ikke har fået sin STX endnu (men er i sidste fase), hvor andre siger, at man først kan søge kvote 2, når STX eksamen er aflagt, dvs. næste år?

Derudover er jeg lidt i et dilemma med gymnasiekarakterne, og kunne godt bruge noget input.

Det er sådan, at mine årskarakter nok ikke kommer til at være de alt for bedste, men jeg plejer altid at klare mig godt til eksamen. Selv, hvis jeg får udelukkende 10-taller til eksamen, vil mine årskarakter trække mig ned på et snit på ~8,8., hvilket jo ikke er godt nok.

Hvad ville i sige den bedste idé at gøre i mit tilfælde er? Min sidste standpunkt, det vil sige den her fra Marts, ligger på 7,2 så ikke noget bemærkelsesværdigt. Idéer er meget velkomne.

Det jeg har tænkt mig er at søge ind på alle universiterne på kvote 2 og se hvad der sker, og hvis jeg ikke blive accepteret hos nogle, vil jeg muligvis tage til USA og studere et år, tage MCAT (medical college admission test) testen, arbejde på et hospital og så komme tilbage igen til Danmark og søge ind på kvote 2 igen, igen. Så burde de da kunne se jeg er utrolig motiveret?

Lyder det som en god idé? Jeg fyldte 19 år i Januar, så tror i det er en fin alder, selvom man måske bruger 1-2 år på at komme ind, for at få erfaring eller lignende? Hvis jeg ikke kommer ind med det samme, altså…

Noget andet er, at jeg har hørt, at man muligvis kan starte med at studere biologi, og så bruge de karakterer man får på universitet til at søge ind på kvote 2 på medicinstudiet efter et år? Ville det være muligt at blive rykket sådan?

På forhånd tusind tak,

Med venlig hilsen,

En forvirret 3gs STX’er

  • Anders.

Du kan godt søge kvote 2 på SDU selvom du ikke er blevet studen endnu, men jeg husker som om at det ikke er muligt at søge kvote 2 på KU og Århus før du er blevet student.

[quote=“kassem23”:hjvqwzy5]Hej Studmed,

Det jeg har tænkt mig er at søge ind på alle universiterne på kvote 2 og se hvad der sker, og hvis jeg ikke blive accepteret hos nogle, vil jeg muligvis tage til USA og studere et år, tage MCAT (medical college admission test), arbejde på et hospital og så komme tilbage igen til Danmark og søge ind på kvote 2 igen, igen. Så burde de da kunne se jeg er utrolig motiveret?

Lyder det som en god idé? Jeg fyldte 19 år i Januar, så tror i det er en fin alder, selvom man måske bruger 1-2 år på at komme ind, for at få erfaring eller lignende? Hvis jeg ikke kommer ind med det samme, altså…

Noget andet er, at jeg har hørt, at man muligvis kan starte med at studere biologi, og så bruge de karakterer man får på universitet til at søge ind på kvote 2 på medicinstudiet efter et år? Ville det være muligt at blirykket sådan?

[/quote]

Nu er jeg selv ikke medicin-studerende (endnu) men jeg ved at AU giver mulighed for reeksamen. Det vil sige at man får lov til at bruge 1 år på selvstudie og derefter komme til eksamen i all de relavante fag. Au bruger så dit snit fra disse eksamener til at bestemme om du kan komme ind på kvote 2. Det er blandt andet derfor, at man ikke kan komme til at se snittet for folk der er optaget på kvote 2 i Aarhus, da snittet som regel ligger omkring de 12. Det kunne være en mulighed for dig, når du nu siger, at du plejer at klare dig godt til eksamen. Jeg ved ikke om du måske kan være i USA og samtidig læse op til eksamen i Aarhus til foråret 2012.

Det lyder ellers som en god ide at bruge 1 år på at samle “point”, men det giver kun adgang til KU, da både AU og SDU ikke tager imod motiverede ansøgninger. Næste år har du dog muligheden for at komme til optagelsesprøve hos SDU (igen).

Den allersidste mulighed er (hvis du har økonomien til det) at læse medicin i udlandet. Du kan da nøjes med at tage din bachelor (3 år) og derefter søge om at blive optaget på kandidaten i Danmark. Du skal så være opmærksom på, om universitetet, som tilbyder uddannelsen er anerkendt i Danmark.

Det med at tage til udlandet er ikke nyt, da der er mange der benytter sig af denne mulighed… Så sent som i vinter hørte jeg om en gruppe af danske studerende fra tjekkiet, som ville færdiggøre deres uddannelse i Danmark - og grunden til, at de tog derhen var på grund af det høje snit i Danmark.

held og lykke!
hilsen en anden STX’er

Tak skal du have for dit svar. Det lyder meget, meget spændende. Er det en eksamen de afholder? Jeg har ikke haft mulighed for at se det du nævner på Århus Universitets hjemmeside, men kan være fordi jeg ikke kigger godt nok… Der står på deres hjemmeside under kriterier for kvote 2:

Så jeg kan ikke rigtigt forstå det der med at man får lov til at komme til re-eksamen. Hvor står det?

Det kan godt være der er mange der siger, at optagelsesprøven på SDU ikke er en man kan øve sig på (det vil jeg påstå at sige er forkert), men hvis man får en perfekt score i deres multiple-choice eksamen, er man så sikret en plads? Eller vægter mini-interviewsne lige så meget?

Nice. Det vil jeg i hvert fald undersøge. Tak skal du have for dine gode svar.

Tusind tak, og i lige måde :slight_smile:

Hvis du scorer en perfekt score til multiple choice testen, får du lov til at komme videre til mini-interview. Det er mini-interviewet der afgør om du bliver optaget eller ej, der er miltiple choice testen ligegyldig :slight_smile:

Hej Kassem,

Det det med re-eksamen var i allerførste omgang noget jeg havde fået at vide til det der Uddannelse uden grænser-halløj her i år og sidste år. Jeg snakkede med en der går på Statskundskab sidste år, og det var hende der fortalte mig om muligheden for re-eksamen. Igen i år var jeg så med ude på kongrescentret og hende den medicinstuderende, som holdte oplægget fortalte det samme. Så for at sikre mig at mine oplysninger var korrekte har jeg tjekket AU’s hjemmeside (specifikt kvote 2) og der står således:

"Alle ansøgninger i kvote 2 vurderes konkret. Udgangspunktet for den konkrete vurdering tages i et udregnet gennemsnit af særlig relevante gymnasiefag.[size=4] Der er mulighed for at forbedre karakteren i de særlige fag.[/size]

Vurderingen sker efter princippet om faldende kvote 2-faggennemsnit. Det vil sige, at ansøgere med det højeste gennemsnit af de relevante fag prioriteres højest.

I udregningen af gennemsnittet for de særligt relevante fag indgår det bedste gennemsnit af hvert enkelt fag på det krævede niveau eller derover, uanset om det bedste gennemsnit er opnået ved den adgangsgivende eksamen eller ved supplering.

Kvote 2-faggennemsnittet udregnes som et simpelt gennemsnit afrundet til en decimal, udtrykt ved 7-trinsskalaen. Karakterer efter 13-skalaen oversættes til 7-trinsskalaen, før gennemsnittet beregnes.

Fagbetegnelserne, der nævnes, er de betegnelser der bruges i den nuværende gymnasieskole. Har man tilsvarende fag og niveau fra en anden gymnasial eksamen accepteres de i kvote 2-vurderingen."

Så jeg går ud fra, at “Der er mulighed for at forbedre karakteren i de særlige fag” betyder, at man kan få lov til at komme til en ny eksamen (det ændre dog ikke det der står på studentereksamen, det gælder kun når du søger kvote 2 på medicin i Aarhus). Hvis svaret ikke er nok er jeg bange for, at du skal have fat i en studievejleder fra Aarhus - jeg ved i hvert fald ikke mere :stuck_out_tongue:

Det var så lidt!

Mig bekendt kan man kun forbedre karakterer ved GSK supplering og man kan vist kun blive indskrevet på de supplerende fag der kræves til de enkelte uddannelser… Snit fra studentereksamen (den første der er taget, uanset hvor mange du måtte tage efterfølgende) følger dig vist hele livet…

Derfor er der ikke andet at anbefale end at knokle og få 12-taller på Mat A, Dansk A, Fysik B, Engelsk B, Kemi B eller Biotek A.

Det allerbedste er at kontakte studievejledning med sådan et tvivlsspørgsmål og høre hvad de siger. Min erfaring er at det er bedst at skrive e-mail, så får man skriftlig tilbagemelding som man kan læse igen og igen og evt. også henvise til ved senere henvendelse.

Hvis du bliver klogere, må du meget gerne dele evt. nye oplysninger med os andre :slight_smile:

Held og lykke med det hele!
Mignon

Tak for svarene gutter. Jeg har læst jeres respons, har bare ikke lige fået svaret.

Og også held og lykke til jer :slight_smile:

I sin tid, da jeg gik og undrede mig over det samme, fik jeg at vide - og nu kan jeg ikke huske om det var fra AU eller SDU - men de karakterer man får fra GSK er gyldige i to år.

Du kan dog ændre dit gennemsnit fra gymnasiet permanent, på en enkelt måde:
Hvis du afslutter din gymnasiale uddannelse med nogle fag på C/B-niveau og efterfølgende læser dem op til et højere niveau (også selv om det ikke er påkrævet til studiet) vil de erstatte dine gamle gymnasie-karakterer. Så på den måde gik jeg fra 4 i mat B, til 12 i mat A - hvilket jo hjalp betragteligt :stuck_out_tongue: