Læge "lav" indkomst?

Hvad tjener man egentlig som læge?

Ifølge denne analyse fra CEPOS tjener man godt 750.000 kr om året som læge, og ifølge andre analyser, ligger lægerne i toppen mht. livsindkomst. Jeg har dog meget svært med at se hvordan det hele hænger sammen. Grundlønnen for en nyuddannet læge ligger omkring de 30.000 og der er man allerede i starten af trediverne. Efter et par år får man så underkanten af 40.000 når man begynder på sit speciale, og så går der ellers lige et par år mere før man kan blive afdelings- eller overlæge.

Hvordan kan læger tjene mere end gennemsnittet (og endda ligge på toppen af undersøgelser) når lønnen synes at være middelmådig og man ender med at være i 40’erne før man får muligheden for at “tjene kassen”. Civilingeniører f.eks. kommer direkte ud på arbejdsmarkedet efter 5 år med en gennemsnitsløn på ca. 42.000 og har derfor lige en del år til at løbe fra lægerne.

Det her er bare noget jeg har fået samlet fra nettet og har overhovedet ingen ide hvad der virkelig foregår ude i virkeligheden, dermed denne tråd :slight_smile:

Lønnen stiger brat hvert år. Den starter omkring 30.000, det er rigtigt, men du kan sagtens være læge som 25-26 årig hvis du ikke holder pauser, jo.

Det betyder at du er speciallæge i starten af trediverne. Der tjener man omkring 50-60.000 tænker jeg. Så kommer alle mulige tillæg også.