Læge?!?

Frodo, det afhænger naturligvis af ansøgerens mentale tilstand, om denne er “klar” til medicinstudie ved 18-års alderen.

M.h.t. dine ambitioner om sabbatår: Er du sikker på, det er nødvendigt? Sidst jeg tjekkede, var “ligegyldigt” arbejde, man jo kun kan få som ufaglært, ikke analog med livserfaring. Men ok - tiden kan selvfølgelig modne… Når du imidlertid står og skal planlægge studie, må du have fremtidsudsigterne for øje; der er i dag en stor mangel på speciallæger, hvorfor stort set ingen specialer synes uopnåelige. De store årgange, der vælter ud af gymnasierne de følgende år, kan meget vel - på langt sigt - ændre den nuværende situation. Og noget andet: Er det ikke forbandet deprimerende - hvis man da ikke skal noget helt andet - at bruge sin tid på at arbejde som ufaglært?

:slight_smile:

Jeg har efter over 3 år på KU, med mange svenske medstuderende, ikke personligt oplevet det en eneste gang. Jeg tror det mest drejer sig om nogle få svenskere som prøver at opbygge et fællesskab ved at gøre sig til ofre og derved have det til fælles (Jeg tror det er de samme få, som ikke vil lære dansk, selvom de skal ud på danske sygehuse på fase II, og det er DK der betaler deres uddannelse).
Men jeg ved jo ikke med andre årgange/hold.
Jeg blev faktisk lidt vred over at studienævnet satte så mange resourcer på den påståede mobning, mens vi har så mange problemer med den nye studieordning.

Men det er efter min erfaring et lille fåtal af svenskerne som føler sig udsat for mobning, osv.

Generelt har der været en rigtig god stemning på de hold jeg har været på, hvor der har været en stor andel svenskere.

Diemer, du kan ikke bilde mig ind, at regeringen gladeligt kaster en million i nakken på hver og en fra den store håndfuld nordmænd og svenskere - der eksisterer en ordning med en vis andel “noget-for-noget”-princip.

Niemann: Når jeg nu siger at jeg vil arbejde i et års tid eller to, så er det bestemt heller ikke meningen, at jeg vil tulre rundt og lave et eller andet, bare det giver penge.

Jeg har skarpe intentioner om at finde et job, der er relevant for lægestudiet. Jeg ved da godt, at disse ikke hænger på træerne, men jeg har da fundet et par stykker, som jeg håber på at få.

Mht. store årgange, så går der nok lige nogle år, inden de kommer. Så vidt jeg ved, starter se først på gym i år, og så går der da minimun tre år, inden de kommer til at påvirke manglen.

Frodo:
Jeg startede selv på medicinstudiet kort efter at jeg fyldte 18.
Du skal tænke på at man på KU inddeler de optagne i hhv. sommer- og vinterstartere. Eftersom du er vinterstarter (som mig selv), vil du finde mange der ligesom dig lige er blevet studenter, og som heller ikke er så gamle.
Gennemsnitsalderen for vinterstartere er 20år, så aldersforskellen er heller ikke så stor. Du skal ikke fokusere meget på aldersforskellen, da den er relativ lille. De fleste nybagte studenter er ligesindede, forstået på den måde, at de til start har lignende intentioner mht. studiet.
Det kan tilgengæld være svært at finde disciplinen til at sætte sig ned på sin flade i nogle timer… men det vænner man sig hurtigt til efterhånden som presset vokser :wink:

Mvh.
Hassan

Frodo: Udemærket! :slight_smile:

“Udvekslingen” i skandinavien baserer sig på et princip om at alle skandinaver kan vælge hvilket sted de vil uddanne sig, men i praksis betyder det at vi danskere modtager langt flere end vi sender afsted, grundet adgangskrav. Vi får simpelthen de svenskere der ikke kan komme ind i Sverige, hvilket i et eller andet omfang må svække den danske uddannelse. Idet dette er gratis er det en de facto udgift for det danske samfund på 1 mio. pr. nyoptagen svensker eller nordmand, og det løber vel op i en lille halv milliard om året.

frodo: en bekendt fra studieportalen.dk? 8)
Og i øvrigt, ang. speciallæger, vil mangelen jo først være påvirket når de “nybagte” studenter har gennemført hele medicinstudiet, turnus etc. og derefter er blevet speciallæger, hvilket som bekendt ikke er en helt så kort årrække :wink:

Og jo, jeg har tænkt på om 18 år ikke er for ung en alder til at påbegynde ethvert studium.Min holdning er dog at det primært er tilfældet fordi andre er langsomme, og ikke fordi jeg er hurtig. Jeg har sprunget en klasse over, men er stadig ikke exceptionelt ung til at være færdig med gymnasiet, og jeg agter ikke at bruge for lang tid på ufaglært arbejde, det har jeg fået nok af. I det hele taget virker det umiddelbart hovedløst at arbejde et par år til en (relativt set) elendig løn, når man efter endt uddannelse kan tjene det dobbelte eller mere og arbejde med noget man for alvor (forhåbentlig) interesserer sig for. Jeg planlægger selvfølgelig at bruge de 8-9 måneder jeg får indtil 1. februar på at rejse, men ville hvis det var tilfældet blot rejse endnu mere og evt. bo i udlandet hvis det endelig skulle være.

frodo: Kan du være mere specifik med de studierelevante jobs?

Det er nok lige et regnestykke der ikke helt stemmer.

Jvf: http://pub.uvm.dk/2000/videre/7.htm koster det 629.600 at uddanne en læge. Så kan du selv regne vidre på resten :wink:

For at nuancere eller forsøge på at nuancere debatten, så er resultatet på manglen af specialæger at der bliver færre til at uddanne os, således at færre speciallæger uddannes. Eller kvaliteten af uddannelsen falder. Det er et problem vi allerede i dag står med :!:

Der er nogle post omkring det her på siden - men det var godt nok i odense, men prøv at søg - så kan det være du bliver inspireret…

“Og i øvrigt, ang. speciallæger, vil mangelen jo først være påvirket når de “nybagte” studenter har gennemført hele medicinstudiet, turnus etc. og derefter er blevet speciallæger, hvilket som bekendt ikke er en helt så kort årrække”

Ja, det er korrekt, men så forstår du ikke min pointe. At effekten først kan ses om mange år, negligerer netop ikke det faktum, at mulighederne for frit specialevalg falder for hvert år, der går fra nu af og til man bliver optaget.

[quote]Det er nok lige et regnestykke der ikke helt stemmer.

Jvf: http://pub.uvm.dk/2000/videre/7.htm koster det 629.600 at uddanne en læge. Så kan du selv regne vidre på resten [/quote]

Der var jeg galt afmarcheret, beklager, om end udgiften er mindre er den dog stadig til stede.

Det er ærgeligt at mulighederne falder, og ja, jeg har nok misforstået din pointe.

Det må du lige uddybe. Hvad mener du med “noget-for-noget”. Og der er forskel på finansieringen af nordmænd og svenskere. Norge køber pladser i DK, hvorimod svenskerne (jvf. EU-ordning) betales af den danske stat, ligesom danske sturende i Sverige betales af den svenske stat.
Problemet er bare at Sverige har valgt at udnytte ordningen og har meget færre af de dyre medicin-pladser iforhold til indbyggere (på trods af lægemangel), og at oversættelsen fra det svenske til det danske karaktersystem stiller svenskerne noget bedre end danskere med en tilsvarende karakter (har jeg fået af vide af min fætter som har undervist og forsket ved universitetet i Upsala og er gift med en svensker) f.eks. skulle det der svarer til et 10, 11 og 13-tal blive oversat til 13 osv. pga. at der er færre karakter i det svenske system.

Men jeg har stor sympati for de svenskere der tager til DK for at opfylde deres dRøm, det er bare en smule ærgeligt at det sker på danskernes bekostning. Men det er efter min mening den svenske regerings der er skurken og absolut ikke vores svenske medstuderende.

Søgning til og optag på medicinstudiet, 1995-2003.

                         1995   -   2001   -   2002  -   2003  -  Gensntl. årlig ændring  1995-2003 i Pct.

Optagne ekskl. stand by
867 - 1.119 - 1.114 - 1.139 - 3,3
heraf

  • danske statsborgere
    790 - 830 - 826 - 819 - 0,5

  • svenske statsborgere
    10 - 166 - 151 - 187 - 44,2

  • norske statsborgere
    21 - 78 - 81 - 66 - 15,4

  • øvrige udenlandske statsborgere (Inkl. personer fra Færøerne og Grønland.)
    46 - 45 - 56 - 67 - 4,8

Kilde: Den Koordinerede Tilmelding.

Beklager den dårlige opstilling

Bemærk at svenskerne ikke får dansk SU så de koster ikke DK 630.000 men kun ca. det halve.

Hvad jeg synes er mere vigtigt er at der stort set ikke bliver optaget flere danskere end for 9 år siden, men at alle de nye pladser går til andre lande hvor de mange tager hjem igen efter studiet.

Er de 630.000 virkelig med SU inkluderet? Jeg troede at lægeuddannelsen alene kostede en million!

Jeg er ret sikker på at det ikke inkluderer sygehusenes udgifter til de medicinstuderende

@Diemer:

Av det viste jeg sgu ikke…

Hvem kan så belyse den påstand om at der i DK de næste år spyttes for mange nye læger ud?

Hmm nå, det må tiden så vise…

Har det ikke noget at gøre med, at der er mange speciallæger, som i disse år går på pension? Grundet tidligere lave optag på studiet vil der derfor mangle speciallæger der kan videreuddanne os inden for et givent speciale.

Sådan som jeg har forstået hele problematikken, er der ikke for mange nye kandidater i forhold til lægemanglen, men derimod for mange kandidater i forhold til specialepladser.

Ja, det har jeg også forstået som et problem, men et andet er turnus. Nogle har været ude at sige at vi kan risikere at skulle venter f.eks. 6mdr på at få en turnusplads. Men selvfølgelig kan det være at folk tager turnus inden de vender “hjem”?..

Jep! :shock:

Mine intentioner ligger i at finde et job på et sygehus e.l. Jeg har fundet et par stykker, men det er jo ikke sikkert at de er ret ledige!

ved du tilfældigvis, hvor. Har prøvet at kigge, men kan ikke rigtigt finde noget…

Ups. Dobbelpost. :oops:

[quote=“frold”:nxuwu8hj]@Diemer:

Av det viste jeg sgu ikke…

Hvem kan så belyse den påstand om at der i DK de næste år spyttes for mange nye læger ud?

Hmm nå, det må tiden så vise…[/quote]

Sundhedsstyrelsens (http://www.sst.dk), vurdering af lægemanglen osv. som tager højde for de mange udlandske studerende og deres evt. hjemrejse, siger samtidigt at markedet vil være mættet med yngre læger i 2007 - men så skal der bare, ifølge samme plan, laves flere uddannelsesstillinger for at gøre lidt ved speciallæge-manglen som vil stige indtil 2025. Publikationenerne ligger på http://www.sst.dk og er trods lidt mange sider spændende, og for os meget relevant, læsning.