Lægejob i Almen praksis som medicinstuderende

Hvordan har folks oplevelse som klinikassistent i en almen praksis været i starten? Hvor meget forventer de man kan på første vagt? Jeg har allerede fået min første selvstændige vagt næste uge og er lidt nervøs omkring det. Synes der var mange informationer på introdagen både ift. undersøgelser og computerarbejde :smiley:

2 Synes om

Jeg synes generelt at det er rigtig fedt! Jeg fik også rigtige mange oplysninger i starten og følte mig helt overvældet i starten, men huskede at jeg altid kunne spørge min kollega, hvis der var noget jeg var i tvivl om. Computersystemet var nok det meste jeg frygtede med alle de funktioner etc. men efter er par vagter, blev jeg helt fortrolig med arbejdet - og kan seriøst ikke beskrive hvor glad jeg er for almen praksis.

3 Synes om

Det er en stejl læringskurve i starten. Især med telefonvisitation, hvis I også står med det. Følte mig enormt ubrugelig den første tid, men det er der forståelse for. Selv 1,5 år inde kan det stadig være svært at vurdere akutgrad i telefonen - særligt når der er mangel på tider. MEN har oplevet en særdeles åben arbejdskultur, hvor man hellere spørger en gang for meget end en gang for lidt.

Er virkelig glad for arbejdet. Udbyttet er stort. Det er fedt, når man begynder at føle, at ens viden fra studiet faktisk kan bruges til noget. Omvendt også at man lærer en masse i klinikken, som man pludselig møder til eksamen. Når man så også kan mere, har man også mulighed at håndtere flere problemstillinger og få flere konsultationer. Det hele går op i en højere enhed! Det er også enormt godt at lære patientkontakt. Det mærker man, når man kommer i klinikophold.

Pøj pøj med det <3 du bliver glad for det

3 Synes om

Glem alt om FADL og deres triste jobs, dårlige arbejdsforhold og løn. Deres mange reklamer afspejler deres behov for at rekruttere. Arbejde i praksis uanset om det er almen, øjne, øre-næse hals eller andet er så lærerigt. Dertil får du højere timeløn, bedre arbejdsforhold, oftest er der betalt frokost og nogle betaler også transport. Arbejde i praksis kan være udfordrende i starten, fordi der er mange ting man skal lære, men når du først har fået foden inde, så er det et så givende job. Du lærer virkelig meget, som du kan bruge resten af dit studieliv og videre i dit virke som læge. Mit bedste råd vil være at spørge, hvis du er i tvivl, for det er sådan du lære.

2 Synes om

Kræver det ikke at man har lidt tidligere erfaring på sit CV som fx SPV’er hos FADL medicinstuderende for at lande et job hos almen praksis?

1 Synes om

Min erfaring er at det handler om at være hurtig til at søge, når jobs bliver lagt op på diverse facebookgrupper. Mange får job uden tidligere erfaring :))

2 Synes om

Nej. Kan tale for Aarhus omegn. Måske svært hvis man er i begyndelsen af bachelor. Blev selv ansat på 5. sem uden tidligere erfaring. Det er sværere at få arbejde tæt på byen + hvis man er én blandt mange ansøgere på et stillingsoplag. Man kan have mere held med sig, hvis man søger væk fra byen og sender motiveret ansøgning.

2 Synes om

Arbejde i Almen Praksis bærer i høj grad præg af at Almen Praksis udpræget er selvstændigt erhvervsdrivende (stadigvæk). Dvs. ejerne har stor indflydelse på arbejdsgangen. Og det kan sikkert svinge meget fra klinik til klinik.

Hvor min oplevelse fra hospitalerne er meget mere ens.

Ideen om rekruttering kan også være meget forskellig.

Nogen hopper med på at der skal være et semesterkrav. Fordi? Hvad får man ud af det som virksomhed? Hvilket signal sender det? Hvor meget dygtigere er man blevet ved at have taget mini-OSCE? Det kan der være en vis individuel variation ved.

Jeg har set lægehuse der helst ser at man er kommet forbi 2. semester (så man ligesom har fundet ud af at starte op på studiet og ved at man vil fortsætte). Men som ellers gerne vil have folk så tidligt som muligt - så man kan nyde af al den erfaring der opbygges.

Hvis man først tager de studerende ind et sted på kandidaten, så får man ikke nødvendigvis en bedre arbejdskraft til de relevante opgaver for en praksisassistent - og man får slet ikke gavn af den erfaring de får.

Så det med semesterkrav kan godt indirekte sige noget om hvordan et lægehus ser de studerende. Om de bare skal være blodprøvetagere eller om de vil investere lidt mere i det.

Hvis man er et sted hvor det ikke er OK at spørge eller der er forståelse for at man er i sine første vagter - så skal man finde et andet sted at arbejde :slight_smile:

2 Synes om