Lægeløfte

Det måske et lidt dumt spørgsmål, men når man er færdig med sin kandidat og har fået titlen cand.med - aflægger man virkelig det der lægeløfte?

Når jeg tænker sådan på det, og prøver at forestille mig hvordan det kan være, kommer jeg hele tiden til at tænke på en række folk som skal slås til ridder.

Men hvordan aflægger man løftet? Foran sine forældre eller en stor forsamling eller?

På SDU aflægger man lægeløftet foran et par hundrede folk.
Så vidt jeg husker rejser man sig i flok mens dekanen læser lægeløftet. Så går man en efter en på scenen og får sit diplom/eksamensbevis og får et håndtryk af dekanen.
Og så er der reception bagefter.

Jeg er også nysgaerrig…
hvordan foregår det hele, isaer på KU?

I Århus er der en ceremoni i aulaen med Århus Universitetskor/Jysk akademisk kor som synger “danske romantiske sange”. Derefter en festtale fra en af de studerende valgt underviser samt en af de studerende.

Så læses lægeløftet op af dekanen for det sundhedsvidenskabelige fakultet. Derefter kommer man op een efter een og skriver under på lægeløftet i en STOR bog hvor samtlige læger uddannet fra universitetet fra tidernes morgen også har sat deres underskrift. Altimens sidder familien i ærefrygt og ser på fra tilskuerrækkerne. Bagefter er der reception hvor universitetet er værter ved et glas vin og en pindemad.

Afgangsbeviset får man tilsendt senere med posten (men i “disse tider” er det vist bare en elektronisk mail / pdf?)

Ja, man bliver slået til ridder. Det foregår ved, at man sværger på æresord, at man ikke vil sælge morfin til det sorte marked…

Ellers kan du evt. tjekke: http://medicin.ku.dk/kandidatafslutning/