Lægeløn i USA

Til De af Jer som overvejer at blive Thoraxkirurger en dag i fremtiden, kan jeg varmt anbefale at tage til USA og tjen i snit 558,000 USD (sv.t. ca. 3,3 millioner DKK!). Max. lønnen ligger på ca. 850.000 USD (over 5 millioner DKK)!.

Dårlig nyheder for kommende psykiatere, rheumatologer, og intern mediciner med grenspeciale i endokrionologi. Her ligger snitlønnen på “kun” omkring 165.000 USD (ca. en million DKK).

For de interesserede henviser jeg til følgende hjemmeside:

http://www.physicianssearch.com/physician/salary2.html

Singh

øv, surt når man vil være alm. praktiserende… men havde nu ikke planer om at tager “over there” - historien melder heller ikke noget om hvor meget de arbejder…

Det jeg har hørt er at de arbejder MEGET derovre - det er jeg sgu for meget familie/hjemme menneske til at gide… men held og lykke til de af jer der vil “grave guld i staterne” og så send lige en lille bonuscheck hjem til frold - der gratis knokler for at få denne side til at køre… pøj, der går meget tid med det…

Det er skægt at lægge mærke til hvor mange læger i klinikken, der PRÆCIS ved hvor meget de ville kunne tjene i USA.
Det kan f.eks. høres på radiologiske afdelinger hvis de ikke får en ny MR-scanner… :slight_smile:

http://www.salaryexpert.com/

Også en side vor man kan se hvor meget man tjener i USA. I vissa stater kan man tjene over 1.000.000 USD/år inom vissa specialiteter…

Tja - hvem kunne ikke bruge nogle år under sydligere himmelstrøg - mens studiegælden svinder ind? 8)

Men hvordan er det lige med arbejdstilladelser i USA - de kommer vel ikke lige med posten? :?:

…men skal man ud over arbejdstilladelsen ikke lige først tage USMLE1 og 2 plus en anden kæmpe eksamen…?

1 Synes om

øhh - hvad er det nu lige for nogle eksaminer :shock:

Linda

Kig her om USMLE http://www.usmle.org/ Det er The United States Medical Licensing Examination (USMLE™), som jeg har forstået det, så er det en mindre medicinsk embedseksamen og værre end det Uhhhhhhhhhhh… Også skal man selv betale for den. Så ved jeg ikke mere om den, resten kan du læse dig til…

Måske en bruger eller 2 her på forumet kender mere til den og hvordan… Ellers kan du lave et nyt emne vedr. det. Det er ikke sikkert at alle lige kigger inde i denne tråd.

Jeg har været i USA på udveksling og fik et par erfaringer som jeg vil give videre her:

Tanken om at skulle tjene pengene i USA er da sjov. Når lønningerne er så høje derovre, skal man også huske at der er mange udgifter forbundet ved at være læge derovre. Som ortopædkirurg må man som dansk læge slippe 350.000 til forsikring alene, før man får lov at svinge kniven. Anæstesilæger må slippe endnu mere.

De fleste amerikanske læger betaler for deres uddannelser selv. Det er meget almindeligt at skylde det der svarer til 10 millioner dkr efter endt studietid. Forrentning og afdrag på sådan et lån koster kassen!

Yngre læger i USA har en gennemsnitlig arbejdstid på 70 timer ugentligt. De forventes at møde kl 6 om morgenen, 2 timer før deres “superior” møder, for at gå en hurtig morgenstuegang. Resultatet af denne skal i “eksaminatorieform” overdrages til deres superior. Resten af dagen er man tilstede. En typisk vagt går fra 0600-2200 / 1800-0800 og derefter forventes man at være på tilkald i sin fritid - og man kan roligt regne med at blive kaldt ind. Der findes ikke 11-timers regel i USA :frowning:

Hvad er 11-timers reglen? :roll:

11-timers reglen er en regel der er blevet vedtaget i Dk, som hindre en læge i at arbejde fx 48 timer i ét træk. Der skal altså med andre ord gå minimum 11 timer mellem eksempelvis to døgnvagter.

Jeg faldt lige over denne:

http://www.allied-physicians.com/salary … laries.htm

SOURCE: Allied Physicians, Inc., Los Angeles Times and Rand McNally
*Updated June, 2006

Min onkel, der tog hele uddannelsen inklusiv turnus i Danmark, tog efterfølgende samtlige krævede medical examinations heriblandt USMLE. Han er i dag speciallæge i intern medicin med ekspertise indenfor perioperative behandlinger på et hospital i sydstaterne.

Foruden forsikring, skal man også på årligt basis betale for at opdatere sin medical license! Til gengæld har lægen og dennes familie en reduceret omkostning for sygesikring (jeg mener vist det er gratis).

Under alle omstændigheder kan det rent økonomisk bedst betale sig at arbejde i den private erhvervssektor med lægeuddannelsen.

penge penge penge…