Lægens løn

Hey…

Jeg har altid godt rundt og tænkt på, hvor meget en læge tjener.

Har nemlig altid forestillet mig at læger tjener pænt godt, da de nu fortjener det, fordi de netop redder menneskeliv.

Derfor vil jeg gerne lige hører, hvor meget tjener en læge, og hvor meget tjener en speciellæge f.eks. en mavetarm-kirurg (vil nemlig gerne være mavetarm-kirurg eller hvad det nu hedder)?

Hilsen Diabsen

Søg på forummet.
Eller kig på laeger.dk og se hvad lønnen er.
Men basalt så er lønnen som nyuddannet læge: 28.000 før skat.
Efter KBU tjener man 28.000 + 3000 (tillæg for ret til selvstændig virke).
Efter første Intro stilling (færdiggjort) 28.000 + 3000 + 1500 (færdig intro).
Først efter du er speciallæge kommer næste løn hop.
Alt overstående er grundlønnen.
Men hvis man arbejder aften/nat får man 50kr ekstra pr. time.
Arbejde aften/nat i weekeden, får man 90kr ekstra pr. time.

mvh
svend

Hurtigt spørgsmål: Er KBU den praktiske periode efter færdiggjort kandidat, som har erstattet turnus-begrebet? Jeg har set både det og turnus nævnt en del steder, men har ikke kunnet finde den præcise forskel. :slight_smile:

Der blev i 07/08 cuttet ½ år af turnus (fra 1½ til 1 år), og for ikke at forvirre nogen (?!) ændrede man navnet til “klinisk basisuddannelse” (KBU). Gennemført turnus/KBU giver statsautorisation til selvstændigt virke.

Turnus bestod af ½ år på kirurgisk afd., ½ år på medicinsk afd. og ½ år i almen praksis. KBU’ere får så kun to af disse.

[quote=“gundestrup”:1sz7niz2]Søg på forummet.
Eller kig på laeger.dk og se hvad lønnen er.
Men basalt så er lønnen som nyuddannet læge: 28.000 før skat.
Efter KBU tjener man 28.000 + 3000 (tillæg for ret til selvstændig virke).
Efter første Intro stilling (færdiggjort) 28.000 + 3000 + 1500 (færdig intro).
Først efter du er speciallæge kommer næste løn hop.
Alt overstående er grundlønnen.
Men hvis man arbejder aften/nat får man 50kr ekstra pr. time.
Arbejde aften/nat i weekeden, får man 90kr ekstra pr. time.

mvh
svend[/quote]
Næste lønhop kommer ved bagvagtsniveau (1.reservelæger) og ikke først når man er speciallæge. Dette opnår mange allerede de første par år af hoveduddannelse hvis ikke under intro i nogle fag.
Det er ca. 100.000 mere per år. samt ekstra i tillæg.

Lønnen er som Gundestrup skriver, dog vil jeg mene der også er et ikke ubetydeligt lønhop fra reservelæge til 1. reservelæge (altså 3 år inde i din speciallægeuddannelse)…

Vedr. lægelønninger var der en anden bruger der fornyligt sendte mig følgende og gode oversigt…

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/201 … /maend.jpg