Læger: Elektroniske journaler skal styres centralt

Kilde: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=25954

De danske hospitalslæger savner central styring af de elektroniske patientjournaler og mere it i sundhedsvæsenet.

Ni ud af ti danske læger mener, at der er et stort behov for at få en national central styring af den elektroniske patientjournal (EPJ). Samtidig savner hver femte læge EPJ i sit daglige arbejde, fordi størstedelen af de danske sygehuse endnu ikke har indført EPJ. Det viser en ny rundspørge, som Megafon har lavet for it-producenten HP til et udvalg af landets læger.

Megafon-undersøgelsen viser endvidere, at lægerne efterlyser mere it på sygehusene. Mere end hver fjerde læge savner håndholdte pc’er (PDA’er) til brug ved stuegang, mens 22 procent savner et eller flere EPJ moduler. Derudover svarer ni procent, at de savner digital røntgen, mens andre ni procent savner elektronisk registrering af medicinering, og andre ni igen svarer, at de savner trådløst netværk.

Godt at se der endeligt er kommet tal på det. Nu mangler vi bare en politiker der tør sige at alle de milliarder der er brugt på at hvert sygehus udvikler sit eget EPJ er spildt. GEPJ kommer aldrig til at virke som det ser ud nu. Alle ved det, jeg har set en del steder hvor man stort set har opgivet den videre udvikling af det lokale system, der mangler bare den officielle beslutning.
Det er dog ikke kun EPJ der sejler, IT indkøb afdelingerne har også behov for et løft af kompetente medarbejdere.

Kan kun erklære mig enig. Det er tåbeligt at udvikle systemer lokalt, når vi har et så homogent sundhedsvæsen i danmark. Der er et stort potentiale for effektivisering, vi må håbe at politikerne snart indser dette.

jeg er også helt enig… kan simpelt hen ikke forstå hvordan de kom frem til den konklusion at hvert amt skulle lave deres eget system…virker tåbeligt… er der nogen der kan huske hvad argumenterne var for denne model (hvis det altså blev diskuteret :roll: )

/AndreasB

Begrundelsen var at sygehusenes behov ikke var de samme. Den rigtige grund var at politikerne ville have deres egne små områder med indflydelse. Husk sygehuse har været stort set det eneste emne amtspolitik har handlet om. Du kan ikke finde mange politikere der har lyst til at fortælle hvad der egentligt er brug for. Et sygehusvæsen i Danmark, et EPJ system, og lukning/sammenlægning af de små sygehuse. I øvrigt bruger Danmark også 25% mindre på sygehusvæsnet end de lande vi sammenligner os med. Det er ifølge OECD, ikke bare dansk politisk spin.
Vi må håbe at nedlæggelsen af amter kan gør det lidt bedre. Kan vi få sundhedsministeren til at få vanterne på og tage en beslutning?

Syret… Så glæder man sig virkelig til at blive færdig!

Kan man ikke få Politiken til at starte en landsdækkende debat om emnet, enhver kan jo se at det er himmelråbende åndssvagt.

Her var sgu da en idé til en underskriftsindsamling, Frold, måske en 2-3 tusind underskrifter kan samle lidt spalteplads i landets aviser? De er jo glade nok for at skrive om alle de andre ting, der er i vejen med sundhedsvæsnet.

Og når de så er igang, så lave ét login system med en RFID chip i ens skilt så man blot holder op foran en sensor ved skærmen og trykker en kode på et separat tastatur, og bum i løbet af 1 sek er man logget på EPM, EPJ, røntgen, mail mv, og når man flytter sig 3 meter fra skærmen er man logget af igen.

Som det er nu kunne jeg forstille mig at alle de store hospitaler har 10 årsværk ansat blot til at vente på login.

Ja, det skal sgu’ nok passe - Rigshospitalets system er i hvert fald forrygende langsomt. Blot at loggep å EPM tager vel ca. fem minutter, og det er hvis PC’en er igang allerede…

  • Mikkel

Jeg kan huske, da jeg var i klinik på frederikshavn sygehus (hvor de var relativt langt fremme med computere til journal skrivning og planlægning og unders. bestillinger) spurgte jeg en læge, der kom forbi, om han kunne logge sig ind, så vi kunne se resten af dagens program. “selvfølgelig, et øjeblik” svarede han og hev en seddel frem fra kittellommen med 8-10 forskellige brugernavne og tilhørende passwords…

Problemet er at et EPJ jo ikke kun er et lokalsystem det skal jo netop være et nationalt system. Det er så himmelråbende åndsvagt at man ikke fra starten har styret det centralt fra. En af fordelen ved at det er nationalt er jo at man kan læse en journal uanset om man blir kørt ned i Aabenrå selvom man kommer fra HJørring.

Et EPJ er dog i min øjne også mere end. F.eks. burde det hurtigt se om der er interaktioner mellem de farmaka pt. får… Det bør automatisk udskrive svar på prøver eller sende brev ud om at pt.'en nu skal indkaldes til sin 3-årige SMEAR etc. Nå, ja, vi kan også lige skippe 40% af alle lægesekretærene ved at man kan diktere direkte til systemet og den så selv skriver det ind.