Lægevidenskab=naturvidenskab?

Kære alle på studmed.dk

Jeg er en gymnasie-elev, der er igang med at afslutte det sidste år på gymnasiet. Jeg er generelt flittig og har ikke klaret mig dårligt i gymnasiet - kun i forhold til at komme direkte ind på studiet igennem kvote 1, da mit gennemsnit er blevet trukket gevaldigt ned af de naturvidenskabelig fag. Som sagt er jeg flittig, men mit problem ligger i, at jeg ikke klarer mig specielt godt i de naturvidenskabelige fag (med undtagelse af kemi og biologi). Jeg er blevet “skuffet” gang på gang over min præstation i disse fag, da jeg har scoret 12/10 og nogle smuttere i form af 7-taller (kombination af dårlige lærer og dårlig indsats pga. førnævnte lærer) i alle de andre fag. jeg går på en studieretning, der hedder matematik A, fysik A og kemi B.

Med det in mente, at jeg overhovedet har kunnet klare at gå på denne studieretning i 3 år og slippe af sted med 4 i fysik og 7 i matematik, har jeg så overhovedet en chance for at læse medicin og få succes med det?

Jeg er slet ikke interesseret i at forske. Denne side af studiet tiltaler mig slet ikke. Jeg interessere mig for studiet pga. den kendskab man får til menneskekroppen, hvordan den fungere og hvad der kan gå galt - og selvfølgelig pga. det humane aspekt i faget (den menneskelige kontakt og den hjælp jeg kan yde i form af min viden).

På den anden side var det slet ikke mit mål at læse medicin da jeg startede på gymnasiet, men det er så småt blevet en del af mig i form af kammerater, der læser medicin og en far, der aldrig selv fik muligheden for at læse medicin. Jeg har en eksamen tilbage og mit gennemsnit er i skrivende stund på 8,8/8,9 (jeg fortryder ikke min gymnasietid, men uden naturvidenskab kunne mit gennemsnit have været over 10 uden bonus). Jeg får altså kun mulighed for at hæve mit snit med 0,1, hvis alt går som forventet.

Jeg er ked af at skulle poste endnu en “whiny” besked fra en doven gymnasieelev, men sagen er den, at jeg endnu engang har skuffet mig selv ved at klare mig exceptionelt dårligt (min egen standard, er ikke dumpet) til endnu en “naturvidenskabelig” (matematik) eksamen.

Da jeg nu heller ikke har en chance for at blive optaget direkte på studiet er jeg begyndt at tvivle på om jeg overhovedet er egnet til at læse medicin (+ nogle af jer herfra virker til at være tossede med naturvidenskab). På den anden side overvejer jeg at give studiet en chance til og prøve mit held med kvote 2 næste år (primært KU og SDU, da jeg ikke tror jeg vil kunne forbedre mit snit i Mat/fys).

Håber, der er nogle, der har tiden og lysten til at svare, på trods af et utroligt langt indlæg.

Sørgeligt, men sandt: Du kommer ikke ind på KU kun med en studentereksamen. Så har du kun SDU tilbage. Her har du gode nok chancer, men du er altså oppe imod RIGTIG mange gode folk. Det er bestemt ikke lige til og du har kun én chance pr. år. Jeg gik fx videre i år, men kom ikke ind. Nu skal jeg vente et år igen. At komme ind på kvote 2 AU/AAU er næsten umuligt og totalt Sisyfosarbejde (læs mit indlæg her: indlaeg77911.html).

Men én ting du lynhurtigt skal undersøge, er følgende: studie-relevante-aktiviteter-for-at-kunne-laese-medicin-t17849.html (læs især mit første og andet indlæg!)

[quote=“Dysp”:v8k0dkae]Sørgeligt, men sandt: Du kommer ikke ind på KU kun med en studentereksamen. Så har du kun SDU tilbage. Her har du gode nok chancer, men du er altså oppe imod RIGTIG mange gode folk. Det er bestemt ikke lige til og du har kun én chance pr. år. Jeg gik fx videre i år, men kom ikke ind. Nu skal jeg vente et år igen. At komme ind på kvote 2 AU/AAU er næsten umuligt og totalt Sisyfosarbejde (læs mit indlæg her: indlaeg77911.html).

Men én ting du lynhurtigt skal undersøge, er følgende: studie-relevante-aktiviteter-for-at-kunne-laese-medicin-t17849.html (læs især mit første og andet indlæg!)[/quote]

Jeg regner som sagt heller ikke med at komme ind på KU, og ved at min eneste reelle chance er SDU, der også er min 1. prioritet. Jeg regner kun med at søge ind på KU, fordi ansøgertallet på kvote 2 i år er faldet med 12 % (har set noget omhandlende dette herinde) og jeg håber, at ansøgertallet falder yderligere næste år.

Jeg har læst indlægget om studierelevant aktivitet før, og ved godt at du har foreslået, at man skal droppe ud af STX og starte på HF. Dette kan ikke lade sig gøre som trådstarteren også fortæller. Jeg tror og håber på, at jeg nok skal finde en vej ind på studiet koste hvad det vil.

Men det jeg synes er interessant ved dit svar er, at du ikke svare direkte på mit spørgsmål, men indirekte i form af, hvad det kræver at komme ind gennem kvote 2.

Er det fordi du mener, at det ikke er nødvendigt at kunne lide/være god til naturvidenskab for at blive en god cand.med og stud.med (du virker selv til at have en passion for lige netop de fag, der hører ind under denne betegnelse)?

Fordi jeg simpelthen ikke er medicinstuderende, så jeg er ikke habil nok til at kunne besvare spørgsmålet.

Men, jeg ved dog en del om teorien og ja, du skal have kendskab til naturvidenskabelige fag. Jeg tror du er lidt som mig; det er matematikken og beregningerne, som driller? Jeg har virkelig svært ved at tænke i tal, hvorimod jeg husker alt teori ret let. Fx har jeg let ved at forstå kemi, men svært ved at beregne kemi.
Jeg tror ikke beregninger som sådan er noget, som er voldsomt svært på medicin… Jeg tror snarere, at det er teorien, som er vigtig at kunne; fx at kunne have overblikket og forstå hvordan tingene fungerer ‘i det store hele’. Der vil selvfølgelig nok komme noget matematik på et tidspunkt, men jeg tror ikke at det er på et særlig svært plan og jeg tror hjælpemidlerne er meget avancerede her.

Jeg tror du skal finde ud af, om det virkelig er ‘naturvidenskab’ som du er dårlig til? Medicin er et naturvidenskabeligt fag, men jeg tror du undervurderer dig selv lidt. Jeg synes ikke, at denne tankegang skal forhindre at du søger ind. Du skal nok kunne klare det, for man kan hvad man vil. Spørgsmålet er bare hvor meget man vil det.

Jeg har brugt en smule af mit Mat B på bachelordelen (statistik og kemi) og resten har været købmandsregning. Fatter ikke, at Mat A er blevet et krav nu!

Fysik er mest relevant v. hjerte-kar-systemet, akutmedicin og lunger: den del med tryk, flow, væskers egenskaber m.m. Kemi er godt at være god til og Biologi kan også hjælpe en smule. Jeg er heller ikke nogen tal-ørn, men det går fint alligevel. Det reelle problem er dit gennemsnit. Ved intet om kvote 2, så det må du spørge andre om.

Mht. forskning kommer du ikke helt uden om det - selvom du ikke vil forske. Medicin er trods alt en akademisk uddannelse, så videnskabelige artikler må du komme overns med :slight_smile: (berettiger dog stadig ikke mat A efter min mening, selvom opgørelser har tegnet et lidt rustent billede af lægers viden om statistik).

Jeg fik fail karakterer i alt naturvidenskabeligt i gym, men kom ind på medicin gennem kvote 2 og har kun fået gode karakterer ind til videre! :smiley: det er en fordel at kunne noget i forvejen, men jeg lærte mig selv det jeg havde brug for efter jeg startede på studiet, og der har ikke været nogen problemer :slight_smile: (det skyldes nok også at det hele bliver lidt mere interessant på medicin!) SÅ det er bestemt muligt, gym karakterer betyder ingenting så snart du er kommet ind! :wink:

Tusind tak for jeres svar. Det har virkelig hjulpet, og jeg tvivler slet ikke på, at jeg nok skal kunne klare det. Så krydser jeg bare fingre for at mit gennemsnit kan skaffe mig ind på standby somewhere.Ellers tager vi den ‘bare’ igen på kvote 2 næste år (søger dog også ind på et andet studie nu, i tilfælde af ingen optagelse og heller ingen standby-plads på medicin, som minder en hel del om medicin).

Viss, jeg tror jeg har det på samme måde, for jeg føler ikke rigtigt, at specielt, fysikken har haft nogen relevans for mit liv. Undervisningsformen i sig selv vakte heller ingen interesse, så jeg tror bestemt, at hensigten med fagene gøre dem en del mere interessante :slight_smile:

[quote=“P”:p32cqoxz]Jeg har brugt en smule af mit Mat B på bachelordelen (statistik og kemi) og resten har været købmandsregning. Fatter ikke, at Mat A er blevet et krav nu!

Fysik er mest relevant v. hjerte-kar-systemet, akutmedicin og lunger: den del med tryk, flow, væskers egenskaber m.m. Kemi er godt at være god til og Biologi kan også hjælpe en smule. Jeg er heller ikke nogen tal-ørn, men det går fint alligevel. Det reelle problem er dit gennemsnit. Ved intet om kvote 2, så det må du spørge andre om.

Mht. forskning kommer du ikke helt uden om det - selvom du ikke vil forske. Medicin er trods alt en akademisk uddannelse, så videnskabelige artikler må du komme overns med :slight_smile: (berettiger dog stadig ikke mat A efter min mening, selvom opgørelser har tegnet et lidt rustent billede af lægers viden om statistik).[/quote]

Jeg kunne forestille mig, at en del af kravene kun er med for at gøre ansøgertallet “mindre” -selvom dem der vil faget/studiet vil gøre, hvad som helst for at få lov til at læse medicin.

Du har nok ret mht. forskningen, jeg tænkte dog mere, at jeg ikke vil rode mig frivilligt ud i noget, jeg ved jeg ikke har kompetencer til (f.eks. hvor der kræves interesse og kærlighed for disse fag).