Lægevikar - hvordan?

Hej

Jeg er i gang med at undersøge hvad man skal gøre for at få job som lægevikar. Så vidt jeg har forstået det er det normalvis et krav at man har bestået 8. semester. Skal man ikke tage nogle kurser eller lign.? Hvordan er lønningerne i ørvrigt?

Håber der er nogle der har nogle erfaringer med emnet og vil dele dem med mig - alt vedr lægevikariater som stud. med har interesse.

Nej, man skal ikke have specielle kurser. Man kan tage nogle af FADLs lægevikarkurser, de kan være en hjælp hvis man f.eks. ikke føler sig for skarp suturteknik, rtg af thorax eller lign.
kan anbefale dig af læse afsnittet om lægevikarer på FADL’s hjemmeside så har du nok fået svar på en del af dine spm.
http://www.fadl.dk/fadldk/loen-og-overe … egionerne/

Min mening er at du bare skal kaste dig ud i det i en fart. Det giver god erfaring og træner dit kliniske øje…

Held og lykke

Hvis du er KUer, vil jeg nok anbefale dig at tage 9ende semester med inden. Det semester rykker meget i ens kliniske kompetancer.
Faldo

[quote=“Faldo”:1ls33fim]Hvis du er KUer, vil jeg nok anbefale dig at tage 9ende semester med inden. Det semester rykker meget i ens kliniske kompetancer.
Faldo[/quote]

Og så er der også mulighed for at ‘fortsætte’ i vikariat efter endt klinisk ophold. Sådan er der mange der gør - og afdelingen kender dig allerede.

Det er slet ikke så kompliceret at søge vikariater. Når du har bestemt dig for hvilke afdelinger du kunne tænke dig at arbejde,så skriver du en uopfordret ansøgning + cv. Det er altid nemmere at få arbejde lidt udenfor hovedstadsområdet, fx. havde jeg et vikariat i Køge (kan varmt anbefales i øvrigt hvis du er fra kbh). Jeg tror jeg sendte ca. 4 ansøgninger afsted, og fik positiv svar fra de tre.

Ang. semester, så afhænger det af hvilken afdeling du vil arbejde på. Hvis du bliver ansat i en bred medicinsk afdeling der også tager sig af neurologi, vil det naturligvis være en klar fordel at du har bestået neurofagene på 10. semester. Hvis du er til ortopæd- eller parenkymkirurgi, er det tilstrækkeligt med bestået 8. eller 9. semester. Psykiatri er også en mulighed hvis du har haft kurset.

Lønnen er ikke den samme som for færdige læger, og jeg kan faktisk ikke huske nøjagtigt hvor meget jeg fik. Tror det var omkring 22,000 før skat.

Held og lykke med ansøgningen.
Mvh Singh

Teoretisk kan man vel blive ansat som vikar, når de(n) ansvarlige siger god for dig. Jeg kender nogle der har ort.kir vikariat efter 7. semester.

Der er kommet regelændringer her i løbet af de sidste år, så det ikke længere “bare” er “uddelegering af ansvar” fra den ledende overlæge. Der skulle være et cirkulære el. lign. hvoraf det fremgår, at man skal have gennemført 8. semester.
vh
/michael

Denne 8 semesters regel står i FADLs overenskomst med Amtet.
Det forhindrer vel ikke en overlæge i at ansatte en der er tidligere på studiet uden for falds overenskomst.

Medmindre der også er kommet regler fra sundhedsstyrelsen.

Den seneste vejledning fra sundhedsstyrelsen indeholder ikke nogen semestergrænse

[quote]Enhver læge med ret til selvstændigt virke kan i medfør af lægelovens § 6
med enkelte undtagelser delegere en hvilken som helst opgave til en medhjælp, uanset medhjælpens
uddannelse og baggrund.[/quote]

http://www.sst.dk/Nyheder/Seneste_nyhed … px?lang=da

http://www.sst.dk/publ/publ2005/KOT/vej … laegestud/