Lægevikar i almen praksis?

Hej allesammen!

Ja, mit spørgsmål er egentlig ret simpelt - er det muligt at blive ansat og fungere som lægevikar i almen praksis?

Grunden til jeg spørger er, at jeg nu er stødt på indtil flere klinikker, hvor der står at de har uddannelseslæger, som minimum har haft 6 mdrs. hospitalserfaring = KBU-læge. Sådan som jeg læser det flere steder, bliver det udlagt til den brede befolkning, at DE ikke risikerer at komme i hænderne på en medicinstuderende, der virker som lægevikar. Tager jeg fejl?

Måske er det fordi jeg er træt, men jeg forstår ikke dit spørgsmål

En uddannelseslæge er ikke en medicinstuderende. En uddannelseslæge er en KBU-læge, en i-læge, eller en H-læge. Men altså ikke en speciallæge.

Som led i din stud.med uddannelse har du ophold i praksis. Der skulle du gerne selvstændigt se nogle pt’er superviseret af en speciallæge. De bliver spurgt inden om det er okay, eller når de booker tid. Det er stud.med’er på de sidste semestre, typisk.

Lægevikar, som stud.med findes ikke. Som stud.med kan du ikke udskrive recepter og det svært ikke at gøre i en praksis. Det er nemmere at komme omkring på sygehusafdeling…

Desuden er overenskomsten således at man som vikar i almen praksis tjener en dagsløn (afhængig af praksisindtægt) på ca 3000kr, og man ikke må være til stede samtidig med den man er vikar for. Der kan i kompagniskab dog være andre speciallæger til stede.

[quote=“frold” post=82316]Måske er det fordi jeg er træt, men jeg forstår ikke dit spørgsmål

En uddannelseslæge er ikke en medicinstuderende. En uddannelseslæge er en KBU-læge, en i-læge, eller en H-læge. Men altså ikke en speciallæge.

Som led i din stud.med uddannelse har du ophold i praksis. Der skulle du gerne selvstændigt se nogle pt’er superviseret af en speciallæge. De bliver spurgt inden om det er okay, eller når de booker tid. Det er stud.med’er på de sidste semestre, typisk.

Lægevikar, som stud.med findes ikke. Som stud.med kan du ikke udskrive recepter og det svært ikke at gøre i en praksis. Det er nemmere at komme omkring på sygehusafdeling…

Desuden er overenskomsten således at man som vikar i almen praksis tjener en dagsløn (afhængig af praksisindtægt) på ca 3000kr, og man ikke må være til stede samtidig med den man er vikar for. Der kan i kompagniskab dog være andre speciallæger til stede.[/quote]

Du har forstået rigtigt. Og det var det svar jeg ledte efter… pis!
Nå, så må jeg vidst finde en plan B

Skal lige præcisere

Lægevikar, som stud.med findes ikke. Som stud.med kan du ikke udskrive recepter og det svært ikke at gøre i en praksis. Det er nemmere at komme omkring på sygehusafdeling…

I ALMEN PRAKSIS… forstået…

Jeg kender 1 som har arbejdet som lægevikar i 2 uger denne sommer, så det kan godt lade sig gøre.

Plur …og du er sikker på, at denne du kender har arbejdet som lægevikar i Almen praksis?

Fuldstændig sikker… Jeg ved godt hvad almen praksis er og vedkommende fungerede som praktiserende læge…