Lægevikariat..hvornår og hvordan?

Hej

Jeg er stud.med. på 9.sem og har tænkt mig at tage et vikariat, men spekulerer lidt på hvor meget der forventes af os rent klinisk. Jeg synes at jeg stadig har svært ved at lægge veflons fx.
Hvor meget er arbejdet bliver journalskrivning og hvor meget er der af rent praktiske opgaver (kateter, sonde, veflon etc.)

MVH
Dhawa

Til Dhawa: Du skal ikke tænke så meget over, hvad man præcist forventer af en lægevikar. Der er natuligvis nogle formelle ting som, at man skal have bestået 8. semester og lignende. Se i øvrigt http://www.fadl.dk/fadldk/for-medlemmer … ikariater/ for flere formelle ting i forhold til lægevikariater.

Du er jo langt fra den eneste, der har nogle kliniske hængepartier, for at sige det sådan, når man kommer ud som helt ny og grøn i hospitalsverdenen. Jeg har selv mødt reservelæger på medicinske afdelinger, der har svært ved at lægge venflons eller at tage en A-punktur.
Det er ikke så meget alt det, det handler om. Det er langt mere for det første at sige til sig selv, man kan meget mere, end man lige er klar over. Og så derfra, når den, forståeligt nok, første lidt svære tid i et vikariat er forbi, bare kaste sig ud i udfordringerne. Der er hele tiden mange og nye problemstillinger at forholde sig til. Man kan slet ikke undgå at komme til kort i ny og næ - og når det så sker, for det vil det uundgåeligt på et tidspunkt, så skal man slet ikke være bange for at spørge sig frem. Hellere en gang for meget end for lidt.

I det hele taget indbefatter et vikariat både journalskrivning og praktiske arbejdsopgaver, nogle dage mere det ene end det andet, men det skifter gevaldigt.

Al begyndelse er svær - for nyuddannede læger og lægevikarer mest pga de mange nye og uvante, logistiske og praktiske ting, der er meget afdelingsforskellige. F.eks. elektroniske patientjournaler og medicinering (OPUS, EPM m.m.), hvem man kontakter i den enkelte situation, hvordan blodprøver bestilles osv osv. Alt sammen forhold, man først rigtig får styr på, når man står på afdelingen i en given, klinisk situation.

Så, det vigtigste er ikke at have berøringsangst, huske sig selv på alt det, man faktisk kan (der er mere, end man mange gange tror) og endelig ikke være bange for at spørge (læger, medstuderende, sygeplejersker, lægesekretærer, SOSU-assistenter osv), når tvivlen melder sig.
Det ved jeg nemlig selv, da jeg selv har haft, og fortsat nu har, lægevikariat. F.eks. har jeg først rigtig fået styr på anlæggelse af ventrikelsonder og urinblærekatetre efter, jeg er gået i gang med vikariat.

Du finder ud af det hele hen af vejen - bare spørg og kast dig ud i det.
Held og lykke med vikariatet.

Dhawa, enig med Asklepios.

Vil blot tilføje, at hvis du synes at du mangler nogle kliniske færdigheder (fx. venflon, kateter, osv.) så tilbyder ceku særlige kurser i netop disse færdigheder. Det kan være en god idé at tage disse kurser inden du starter i vikariat.
Ellers så er det jo ligesom alt andet… øvelse gør mester.

De praktiske procedurer kommer med øvelse.

For mig at se er det sværeste ved vikariat og klinik at omsætte det der står i bøgerne til virkeligheden. Man skal alligevel have set en dårlig patient, før man forstår hvordan en sådan ser ud. Man kan vide alt om mislyde og bilyde ved stetoskopi, men har man aldrig hørt dem har man ikke en chance (selvom man forhåbentlig kan høre der er noget anderledes). Det gælder vel i det hele taget for al objektiv undersøgelse har du ikke set/følt/hørt det, så er chancerne mindre for at du opdager den er gal.

Desuden kan jeg nu se hvor meget jeg manglede sidste år (efter 9.) i vikariat her nu hvor jeg er i vikariat (efter 11.) Neuro, derma, ØNH, øjne, og en smule psyk det giver altså mere sikkerhed når man har haft undervisning i det før man bliver sluppet løs til patienterne…

Questions, comments, suggestions?

Hej

Jeg er ved at ansøge om et vikariat og har et spørgsmål. Når man er forvagt på medicinsk afdeling (hvor der er gastro, lunge, hæmat. infekt. kardio og andre afdelinger) vil det så sige at man som forvagt skal tage sig af alle patienter der hører under medicinsk afdeling i skadestuen, eller er man knyttet til én af disse underafdelinger?
Mht ansøgningen, skal den sendes til “medicinsk afd” eller til den underafdeling hvor man helst vil arbejde?

vh
dhawa

Hej dhawa,

Det afhænger af den specifikke afdeling/hospital og hvordan de har valgt at organisere det. Hvis der er én afdelingsledelse/klinikchef, vil der ofte være fælles vagtlag, hvilket medfører at man som forvagt tager imod alle patienter, der skal ind på én af underafdelingerne. Andre steder har hver medicinsk afdeling separat afd.ledelse og vagtlag, og her får du så kun afdelingens ‘egne’ patienter i skadestuen. Prøv at forhøre dig, hvis du kender nogle, der har været på afdelingen i klinik eller vikariat - de kan ofte forklare hvordan det er.

Mht. ansøgning, så er det en god ide at stile den til den ledende overlæge - som du kan finde navn på på hospitalets hjemmeside. Hvis de har separate vagtlag, kan du sende en ansøgning til hver afdeling, men ring evt. først og hør hos sekretærerne, hvordan det foregår.

Mvh.
Cæcilie

Kære Cæcilie,

Mange tak for svaret :slight_smile:

Hej madpe01

Jeg vil lige høre, om du stadig har et eksempel på ansøgning og CV til vikariat? Min mail er [email protected], hvis du har mulighed for at sende den til mig…

Skriv evt. til psykiatri Haderslev

MVH

Kig evt. på www.sundoghed.dk - det sundhedsvidenskabelig fakultets studenterblad. De har lige skrevet en glimrende artikelserie om lægevikariater :slight_smile:

Tak :slight_smile:

Hej madpe01

Jeg ville lige høre, om du stadig har et eksempel på ansøgning og CV til vikariat? I så fald er min e-mail:
[email protected]

På forhånd tak.

Jeg er også meget interesseret i det :slight_smile:

den af jer der er så sød at sende den videre til mig må skrive til [email protected]

thanks alot :slight_smile:

Jeg er også meget interesseret, hvis nogle vil være så venlige at sende det videre.
[email protected]

Hej. Jeg vil også meget gerne have en eksampel på ansøgning og CV. Tak
[email protected]

Hej madpe01 eller én af jer, der har været så heldige at få tilsendt eksemplet på ansøgning og CV til vikariat
Jeg håber, at en sød sjæl derude vil sende ovenstående til mig også på: [email protected]
På forhånd tak for hjælpen

Hej,

Er meget interesseret i et eksempel på en ansøgning og et CV, så hvis nogen kan (videre)sende den til mig, vil det være fantastisk :slight_smile: [email protected]

Tak :slight_smile:

Hej
Jeg synes bestemt IKKE at man skal holde sig tilbage fra at søge medicinsk afdeling eller skadestue. Her vil man virkelig rykke sig meget, og man skal huske på at der er en masse regler for at studerende ikke må være alene etc.
Jeg havde 2 vikariater på hhv. akut medicinsk modtage afdeling i Esbjerg og lungemedicinsk afdeling i Svendborg på hhv. 9 og 11 semester.
Da jeg startede på det første vikariat var jeg mega spændt/nervøs, men opbakningen var helt fantastisk. I Esbjerg har man 2 bagvagter (kardiologisk og medicinsk), 1 mellem vagt, samt en anden forvagt, som sidder i samme lægerum, hvilket gør at man altid har nogen at spørge. Hvis patienterne var dårlige, så gik enten BV el MV med ind og modtog patienten.
De 2 vikariater var noget af det bedste jeg gjorde under studiet, da man er langt bedre rustet når man kommer ud som ny læge.

Ang. ansøgning, så send en uopfordret til ledende overlæge/udd. ansvarlig overlæge. Hvis de er interesseret, så skal de nok bede om ekstra dokumentation (semester etc), hvis det er nødvendigt.

Mine vikariater var hhv. 2 mdr og 3 mdr., så man kan godt få mindre perioder - typisk over sommermånederne, hvor der kan være problemer med at dække i vagtlag.

Held og lykke…
/L

Er der en venlig sjæl der vil (videre)sende et eksempel på ansøgning+cv til mig?
[email protected]
Det ville være en stor hjælp med lidt inspiration!

Står og skal søge vikariat fra januar/februar 2015 og 6 mdr frem.

Hvis der er en der sidder derude med en kopi, må de meget gerne sende den, tak :slight_smile:

[email protected]