Lægevikariat..hvornår og hvordan?

Hvornår er det lige man kan begynde at få lægevikariater?
Og hvordan får man dem? Jeg kunne se i en anden tråd, at man skriver uopfordrede ansøgninger (på Sjælland), er det sådan man gør over hele landet, eller er der en slags formidlings-central et sted?
Hvilke afdelinger kan det være en fordel at starte med når man ikke har prøvet sådan at stå helt på egne ben som læge før?
Kan man få korte vikariater i ferier og lign. eller er det kun halve og hele år?
Håber I har nogle svar.

Normal ville folk nok sige “søg i de nuværende tråde, der kan du finde alt den information du spørge efter”, men jeg har ferie ( endelig ) og masser af tid :smiley:

  1. I følge FADL’s overenskomst må du tage vikariater når du har bestået 8. semester ( Man kan diskutere hvorvidt dette er optimalt eller ej i en allerede oprettet tråd )

  2. Måder at få vikariat på:

  • http://www.laegejob.dk
  • http://www.jobdoktor.dk
  • Uopfordrede ansøgninger / bank på døren hos overlægen
  • Opslag på universiteterne
  • Gør en god indsats i klinik og gør opmærksom på at du leder efter et vikariat til f.eks sommer
  • Spørg din vejleder på fordybelsesopgaven om hans afdeling mangler vikarer
  • m.m
  1. Medicinske afdelinger / skadestuer er traditionelt svære steder at tage sine første spæde skridt som lægevikar.

Jeg har selv været 3 mdr på psykiatrisk afd P, OUH og synes at det var en fremragende måde at starte på. Jeg arbejdede dels som forvagt i skadestuen og dels som afdelingslæge. Jeg måtte ikke selv ordinere og alle patientkontakter i skadestuen skulle konfereres med en bagvagt.
Dette betød ikke at du ikke stod uden ansvar, for din anbefaling om indlæggelse ( eller hvad man nu kunne finde på ) blev næsten altid fulgt. Det virkede som en sikkerhed for at man hele tiden blev superviseret og at det var en læge der skulle skrive under på dine ordinationer mindskede også risikoen for fejl - altså lægearbejde med livrem og seler.
Samtidig var der ingen sure miner fra bagvagterne når man ringede, for sådan var vilkårene bare!

  1. Jeg havde som sagt et vikariat på 3 mdr. Jeg har medstuderende som har haft 1-4 mdr over sommeren og jeg har set opslag med 6-12 mdr. Alt er muligt - overalt i landet!

God jagt

Mange tak.
Og godt du har ferie og tid til at svare, for jeg har faktisk allerede søgt i trådene, fordi jeg regnede med, at nogle ville sige sådan :smiley: men jeg syntes ikke det var så nemt at finde præcis de svar jeg ledte efter.

Der er selvfølgelig også spørgsmålet omkring hvordan du udformer selve ansøgningen.
Inden jeg begyndte at søge vikariater havde jeg ikke den store erfaring i skrivning af ansøgninger og udformning af et CV. Jeg investerede et par hundrede kroner i en af de der selvhjælpsbøger, der lover noget i retning af “hvis du følger vejledningen i denne bog, kan du få alle job i hele verden!”. Selvom forfatteren var lidt for imponeret af sig selv, så havde den nu alligelvel et par gode råd. Jeg har ingen anelse om hvor vigtigt det er, men hvis du er interesseret så kan jeg sagtens maile et eksempel på ansøgning og CV til dig.

Ja tak, det ville da være super.

Jeg synes ikke jeg har den store erfaring med at afd. er interesserede i CV’er… det er også ret begrændset hvad du har at byde på hvis du fx. søger et ortopædisk vikariat. Hvor langt man er på studiet og lignende kan man jo sagtens få plads med i ansøgningen… men jeg har jo heller ikke snakket med alle afd.'er.

Har alle andre blevet bedt om at indsende CV’er???

Sender man udskrift af eksamensresultater med? Eller dokumenterer man på anden måde, hvor langt man er nået i studiet?

Da jeg blev ansat i Randers efter at have sendt en uopfordret ansøgning med CV bad de mig i ansættelsesbrevet om at indsende dokumentation om hvilket semester jeg er på. Det nemmeste er at sende sin eksamensudskrift el. lign.

vh

Michael

Jeg skal bare lige have din mail adresse, vil du også gerne have et forslag til CV?

Det kommer jo an på hvor meget man har lavet ved siden af studiet, eksemplevis:

Andre vikariater
Publikationer og forskningserfaring
Undervisning på universitetet
Klinikophold man selv har arrangeret i udlandet

For bare lige at nævne nogle muligheder. Det gælder vel om at vise at man kan andet end blot at lære Medicinsk Kompendium uden ad :lol:

Jeg kan klart bakke op om madpe01. Det er altid relevant at skrive en god ansøgning og via CV dokumentere så meget relevant erfaring som muligt. Der er efter min bedste overbevisning ikke nogen, der er blevet vraget pga. grundigt arbejde med ansøgning og et godt CV. Tvært imod kan det være netop de parametre, der gør forskellen mellem to ansøgere.

Jeg er pt. i mit 4. vikariat, og for mig har det fungeret så godt, at jeg endnu ikke har fået afslag, men snarere tvært imod har haft flere vikariater at vælge imellem.

Hvad angår overenskomsten, er den ikke som sådan bindende, og den administrerende overlæge kan jo selv vælge, hvem denne vil ansætte. Fakta er så bare, at man ikke er dækket af overenskomsten, såfremt man ikke er færdig med 8. semester. Det er en detalje, da overenskomsten efter mine erfaringer bliver fulgt alligevel. Mine første 2 vikariater havde jeg, inden jeg var færdig med 8. semester, og det clearede jeg med FADL i København, som ikke havde noget problem med det på daværende tidspunkt. Det kan naturligvis have ændret sig indenfor de seneste par år.

Jens

Hej
Ang ansøgningsmetode er det afhængigt af hvor lang tid du søger for. De skriftlige ansøgninger er gode hvis du holder semesterfri og skal have et vikariat på ½ år.
Hvis du skal have noget sommerferie arbejde er det nemmeste at gribe knoglen og snakke med adm overlæge. Her skal man dog have lidt is i maven da de typisk først ved det 1 uge før eller lign.

Det er mine erfaringer. Har lige haft et 7 ugers vikariat i løbet af sommerferien på intern medicinsk afdeling hvilket var mit første vikariat.

Hej

Jeg har også overvejet og søge et vikariat til april/maj…ville allerede sende nogle uopfodrede ansøgninger afsted nu.

Madpe: vil du også sende et eksempel på en ansøgning til min mail: [email protected]?

grinebider: kan se du har haft et vikariat i randers, er selv fra randers så det kunne være lækkert hvis jeg fik et der også…hvilke afdeling var du på og hvad var din erfaring? hvordan søgte du?

att Suganiah:

Jeg er stadig igang på afdelingen. Mit vikariat slutter her d. 31/1. (Dog har jeg fået nogle ekstra vagter bagefter fordi jeg spurgte).

Jeg er på afd. M2, dvs. Kardiologisk afdeling. Her går jeg medicinsk/kardiologisk forvagt. Udover det bliver det til lidt stuegang og ambulatoriearbejde(cykeltest). Det har indtil nu været helt utroligt spændende og til tider vildt. Man får lov til at stå med rigtig mange ting, hvis man viser man kan. Der er en super stemning i vagtlagene(vi har både mellem- og bagvagt i huset) og med forvagterne fra de andre afdelinger.

Hvis man får et medicinsk vikariat skal man mest af alt være hurtig til at lære og til at sige til når man ikke kan bunde.

Jeg skrev et hav af uopfordrede ansøgninger til forskellige afdelinger og fik en opringning af den ledende overlæge fra M2 om, at de stod og manglede en vikar. Mit eneste “krav” i ansøgningen var, at jeg ville gå forvagt og ikke bare skulle sidde og lave cykeltest.

Jeg ved også, at den anden medicinske afd. M1 i Randers har fået en vikar.

Held og lykke med ansøgningerne. Det er bare at klø på.

vh
Michael

Hej…

Jeg er i gang med at søge mit første lægevikariat og ville høre om du evt. også ville sende mig dine eksempler på uopfordrede ansøgninger og cv-skrivninger. Står og mangler lidt inspiration.

På forhånd tak.

Vh Cecilie

Sendes til [email protected]

Hej…

Jeg er i gang med at søge mit første lægevikariat og ville høre om der er nogle der har eksempler på uopfordrede ansøgninger og cv´er som jeg må få, jeg mangler lidt inspiration. Håber der er nogle der kan hjælpe mig. :slight_smile:

Vh Cecilie

Sendes til [email protected]

Hej Alle

Jeg ved at der på Aalborg sygehus er mulighed for at få en lønnet forskningsperiode. Er der nogle der har erfaringer med dette? Og er der nogle som ved om dette også er muligt på andre sygehuse?

På forhånd tak.

Vh Cecilie H. Buch

Hejsa

Angående lønnet forskningsophold tror jeg det er muligt de fleste steder hvis man er indstillet på at man selv skal søge pengene. En god ide ville være at finde ud af hvilket speciale man kunne tænke sig at kigge nærmere på også kontakt afdelingens professor/uddannelsesansvarlige overlæge, så vil de sikkert kunne komme med nogle forslag til projekter på afdelingen eller henvise til andre.
Man skal dog være omærksom på at hvis man vil være sikker på sin løn skal man søge penge i så god tid at pengene kan nå at blive bevilget inden start, eller have en specifik aftale om løn med vejleder og afdelingsledelsen.

Mette

I forbindelse med AU findes der jo også forskningsår, hvor man modtager stipendie svarende til dobbelt SU under forskningen. Nogle af disse forskningsår foregår under universitetets institutter, men der findes også en del, der er koblet til den kliniske forskning. Ved at både ortopædkirurgerne og thoraxkirurgerne har gang i flere af slagsen på Århus Universitetshospital.

/Jonas

Du kan som udgangspunkt med stor fordel læse FADLs lægevikariatsvejledning, der er hurtigt overskuet. Find den på http://www.fadl.dk/fadldk/for-medlemmer … ikariater/ Her finder du også lidt særinformation, hvis du sku’ være interesseret i et psykiatrisk vikariat.

Hvis du tænker på at starte “stille” ud lægevikarmæssigt, bør du undgå skadestuerelaterede vikariater, især de medicinske. Generelt er vikariater i psykiatrien fredsommeligere end i somatikken.
Jeg arbejder selv helt aktuelt i et psykiatrisk lægevikariat, hvilket jeg er superglad for. Det giver mig mulighed for at komme ind i hverdagen på en sygehusafdeling samtidig med, at jeg tempomæssigt kan følge med, for det meste :slight_smile:

Omvendt skal du ikke være bange for at kaste dig ud i det, hvad enten du vælger et somatisk eller psykiatrisk vikariat. Det er bare at gå i krig! Det vigtigste er at sætte sig ind i lægevikariatsvejledninger (fx ovennævte fra FADL), inden man påbegynder et vikariat, og at hente information fra andre, som du gør her nu ved dette indlæg.

Når du ansøger, er afdelinger som regel interesseret i, at folk bliver så længe som muligt. Det giver mere sammenhængskraft og arbejdsintegritet, når lægevikaren forbliver på en afdeling i længere tid. Er også bedre for lægevikaren selv.
Når først man arbejder på en afdeling, kommer rutinen og selvsikkerheden stille og roligt. Man kan meget mere, end man mange gange selv tror. Så kast dig ud i det :doc:

S