Læse medicin med 1½ hænder

Hej alle.

Jeg har nu i over et års tid været opsat på at læse medicin og søger derfor ind på studiet med start her til september eller februar, alt efter hvordan brikkerne falder på plads. Jeg er slet ikke i tvivl om at medicinstudiet og et fremtidigt lægejob er det, jeg vil. Så vidt så godt :wink:

Men (der er jo altid et men); jeg er født med en spastisk lammelse i højre hånd, der begrænser funktionaliteten i denne til et minimalt niveau. Dvs. jeg kan kun bruge den til de allermest “basale” ting - holde om lette ting, vifte fluer væk, slå mig selv i hovedet osv. Mit spørgsmål er så: Bliver det et problem på medicinstudiet, at jeg reelt set kun har 1½ hænder? Er der mange praktiske øvelser mm., der kræver fuld funktionalitet i begge hænder? Og er der andet, jeg skal tænke på?

Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at blive kirurg (det går sgu nok ikke :wink: ). På nuværende tidspunkt er det helt sikkert almen medicin og et job som praktiserende læge, der har min største interessse. Kan min hånd give mig problemer for min hverdag i dette hverv?

Det korte svar, er nej - jeg kan ikke se noget problem. Der er folk med større “handikap” der læser medicin…

Almen medicin er nu også et speciale hvor man bruger sine hænder til at diagnosticere og behandle (smears, otologiske undersøgelser, negleskrap, fjernelse af seb. vorter, osv.). Jeg ved selvfølgeligt ikke hvor meget du er i stand til at klare med din ene hånd.
Ellers er der andre specialer hvor hænderne ikke bliver brugt til så forfærdelig meget, udover at skrive - fx. psykiatri, til dels socialmedicin og radiologi.
Uden at kende dig nærmere, vil jeg ikke mene at det at have sådan et handikap skulle forhindre dig i at blive læge.

Der findes studerende der trods, “mentalt handicap” (Læs: Folk som absolut ikke burde være læge og nærme sig patienter), der læser medicin - din forhindring er en bagatel i forhold til… Jeg vil sige “go for it”… Som Singh beskriver, så findes der et hav af specialer, hvor du kan plante dine rødder og blive en dygtig, velfungerende læge…

Helt sikkert!
Generelt bør man ikke holde sig tilbage for at søge ind på lægestudiet på grund af diverse handicaps,
så længe du er klar over at der er visse begrænsninger i karrierevalget senere hen,
men der er rigtig mange ting du stadig kan med en hånd!

Almen medicin kan selvfølgelig også blive lidt bøvlet med en hånd, så hvis du vælger det, skal du
nok også hyre en ekstra sygeplejerske til at hjælpe dig. Men muligheden er der helt sikkert!

En ting du dog skal tænke på er: hvor hurtigt skriver du på pc? For der er rigtig mange 5-timers skriftlige
eksamener! Men også det kan overkommes :smiley:

Held og lykke til alle ansøgere!!!

Go for it!! der er folk med større handikap som de andre også skriver :slight_smile:
I studievejledningen på KU er de meget opmærksomme på at folk med forskellige handikap får de muligheder og den hjælp som de har brug for og ønsker.
De vil også meget gerne høre fra studerende som ønsker at læse medicin på trods af diverse handikap. Så kontakt evt. dem :slight_smile:

:doc:

Vil så tilføje at studievejledningen på KU ikke glimrer med deres hjælpsomhed i forbindelse med handicappede studerende. -taler af egen erfaring.
-Man skal være mere end almindeligt opsøgende og selv have en god ide om hvad man kan søge hjælp til… -når man så ved det, er de meget hjælpsomme med hvor man søger.

Men jeg ved at der lige nu er ved at blive dannet en erfaringsgruppe så KU kan lære af vores erfaringer både fra før og efter optagelsen. -såvidt jeg ved har studievejledningen ikke direkte noget med den at gøre, -men derimod folk fra administrationen.

Der er forskellige muligheder for hjælp, -fx kan der søges SPS støtte til forskelligt udstyr hvis du har brug for den slags (jeg har en diktafon fra den ordning, som jeg bruger når mine hænder strejker -har en gigtsygdom).
I nogle tilfælde kan man få forlænget tid til eksamen, -jeg ved ikke “hvor meget” der skal til, men det kan da undersøges.

Jeg har endnu ikke haft problemer til øvelserne (har netop afsluttet 2. sem), og jeg har svært ved at forestille mig at der ville blive problemer som ikke kan løses umiddelbart.

Jeg vil nok sige at det kommer til at give nogle udfordringer med praktisk lægearbejde. Det er svært helt at snige sig udenom praktiske færdigheder. Selv om mange gør et godt forsøg…
På selve studiet er det ikke det store problem. Men klinisk undersøgelse. Venflon. Tuber. KAD. Lumbal osv. De praktiske krav er massivt til stede fra dag 1 på afdelingen. Jeg vil ikke være lyseslukker, men hvad er slutmålet hvis ikke at arbejde som læge???

Shog, helt overordnet skal din “1 1/2 hånds”-problematik på ingen måde være en forhindring for at blive læge. Slet ikke!
Du skal såmænd “bare” være opmærksom på, at det er nødvendigt med lidt ekstra planlægning og praktisk tilpasning ift de praktiske udfordringer og gøremål, lægestudiet og -hvervet byder på.
En given praktisk opgave eller funktion, der giver problemer, kræver blot ekstra tid og tilpasning.

De lægelige arbejdsopgaver adskiller sig jo ikke i principiel forstand fra de praktiske udfordringer, du står med i hverdagen.
Du skal med andre ord gribe de kliniske ting ad på medicinstudiet og som læge, som du griber praktiske ting ad i hverdagen i øvrigt.
Længere er den ikke.

Hvis du vil have mere råd med på vejen eller henvises til nogen, der mere konkret kan besvare dine spørgsmål, så skriv en mail til Kristina Lyster på [email protected] og/eller Gunilla Sommer på [email protected].
De er nemlig i færd med at sammensætte et netværk af kontaktpersoner med forskellige store og små fysiske samt psykiske handicaps. Formålet er, at disse kontaktpersoner skal kunne kontaktes af fremtidige eller nuværende studerende med samme/lignende handicap, og på den måde give råd og hjælp specifikt om den situation, den pågældende fremtidige/nuværende studerende står i.
De vil sikkert ku’ hjælpe dig mere indgående.

Jeg ved ikke helt, hvordan man skal forstå den kommentar. At det absolut eneste, lægegerningen kan bestå i, er kliniske arbejdsopgaver som venflon, tuber og KAD? Hver sin lyst, men det er bestemt ikke derfor, jeg læser til læge. Læger laver faktisk andet. Meget andet.

Lægeprofessionen lægger nemlig op til talrige muligheder. Psykiatri, dermatologi, socialmedicin, radiologi, forskning, arbejde i medicinalindustrien, farmakologi osv osv.
Men som udgangspunkt, Shog, skal du ikke la’ dig skræmme væk af praktiske forhold, som du både kan få råd og vejledning til og lære på lige fod med alle andre praktiske ting i øvrigt. Go for it! :doc:

Kommentaren skal såmænd blot forståes sådan, at selv om man ønsker at være læge udenfor de skærende specialer er det stadig en lang vej. Man bliver jo ikke psykiater/socialmediciner osv. uden at have været på andre afdelinger. Jeg mener at man skal gøre sig klart med hvad man ønsker og så vurdere om der er andre uddannelsesretninger der kan give det samme.
Ellers er det da bare at klø på og så tilpasse sig hen af vejen.

Med andre ord Shog, så kan du sagtens læse medicin, når det nu engang er det, du allerhelst vil.
Tag ovennævnte råd til dig og lad dig ikke skræmme af turnustid, venflonanlæggelse og lignende.
Dit faglige engagement er og bliver det vigtigste :doc: