Læsemakker eller ej?

Jeg har aldrig haft en læsemakker og er begyndt at tænke jeg måske alligevel skulle give det en chance. Hvad synes folk om læsning i fællesskab?

Jeg læser gerne i eget tempo, dvs. ville synes at flere ugentlige møder stresser og har heller ikke lyst til at sidde ved siden af hinanden på bibliotek, men når man så tager disse to ting i betragtning synes jeg det bliver lidt svært at definere hvad for slags samarbejde jeg faktisk søger og kan det over hovedet lade sig gøre (vil jeg få noget ud af det). Jeg kan godt se at minimum et møde om ugen ville være en god ting, da blot eksamenslæsnings makker ville være for lidt for mig, hvis man nu skal have én.

Da semestret allerede er kommet godt i gang, ville jeg være meget taknemmelig for seriøse inputs!

Det jo uhyggeligt individuelt. Men du lyder lidt som “min type” så her er hvad jeg gør.
Jeg læser for mig selv, og har styr på hvad der skal læses og hvornår. Når eksamenstiden så kommer mødes jeg med 3 gode venner og gennemgår læringsmål og eksamensopgaver med dem. På den måde får jeg det maksimale ud af 1) min egen læsehastighed og 2) mine venner som sparingspartnere op til eksamen.

Som Sarup skriver er det meget individuelt hvad der fungerer for én. Nogle fra mit hold lavede læse- og mødeplan lige fra starten af semesteret lige indtil eksamen. De mødtes 2 gange om ugen hele semesteret og det fungerede fint. Personligt havde jeg ingen læsemakker på 1. og 2. semester, hvilket ikke var noget problem for mig rent fagligt. Det havde dog den ulempe at man kedede sig en del når man sad alene derhjemme (eller på biblioteket hvis man har sådan nogle lyster). Så derfor fandt jeg sammen med min nuværende læsemakker fra 3. semester. I starten af semesteret har vi ikke deciderede møder men snakker lidt løbende om pensum. Jeg har det nemlig på samme måde som dig: Jeg læser i mit eget tempo og ærligt talt er det ikke så højt i begyndelsen af semesteret. Det er sådan set først i eksamensperioden ( 3-4 uger før eksamen ) vi mødes regelmæssigt. Til gengæld mødes vi så også 2-3 gange om ugen og løser primært gamle sæt, men gennemgår også hele emner hvis der er nogle vi finder særligt problematiske.

MVH
Esben

Mange tak for svar. Jeg har lige besluttet mig at give det en chance :slight_smile: