Laserkirurgi?

Er der nogle herinde, som har erfaring med laserkorrektion af synet enten herhjemme eller i udlandet? Jeg er selv nærsynet og overvejer en Zyoptix-operation i Sverige til sommer, da det er halv pris i forhold til Danmark (SE: 10.000,- DKK/øje, DK: 21.000,- DKK/øje). Har selvfølgelig surfet lidt og fundet frem til, at de mest almindeligt forekommende bivirkninger er tørre øjne, dobbeltsyn/sløret syn og nedsat nattesyn, men kan ikke finde tal på dette. Har talt med en øjenlæge på Riget, som dog ikke kunne oplyse mig yderligere. Skal snart til infoaften på Hamlet, men…“når ulven taler…”

Anyone?

Tja… Jeg overvejede det samme. Jeg har oftalmologi ligenu og spurgte vores professor på Glostrup sygehus i mandags (pudsigt sammenfald!). Han forklarede lidt om de samme bivirkninger og sagde, at det hang sammen med at laseren ikke lavede en helt perfekt korrektion og altså lavede meget små uønskede skader.
Hans personlige holdning var, at man skulle være påpasselig, og at han ikke kendte nogle oftalmologer, som havde fået foretaget operationen, men at folk som er MEGET nærsynede uden tvivl kunne have godt gavn af det. (Og de kan i øvrigt formentlig få udgifterne dækkede af sygesikringen)

Jeg har fået lasik i begge øjne for nu næsten 3 år siden og det er fantastisk! var nærsynet -4.75 og -4.0 plus bygningsfejl.
Efter operationen havde jeg tørre øjne en måneds tid og lidt dobbeltsyn. men efter en måned var det væk. Ser nu bedre end jeg nogensinde har gjort med briller eller kontaktlinser
Den eneste gene jeg har, er at jeg synes lyset lige før det bliver mørkt på klare dage er ret stærkt, men lægger egenlig kun mærke til det når jeg kører bil -og som regel synes evt. passagerer også det er skarpt.
Har selv ingen problemer med nattesyn, men fik på klinikken at vide at folk der havde problemer med det, ofte var når de kørte at der var “pletter” udenom gadelamper -som gennem et vådt filter.
Det var på Dansk Synskirurgi der ligger ved siden af hovedbanen, på det tidspunkt var det det billigeste. 22.000 kr hvis man fik lavet begge øjne samtidig, samt gratis forundersøgelse der andre steder kan løbe op i næsten 1000 kr. der er også en vis kendisfaktor hvis man er til falds for det… både Camilla Andersen og Anja Andersen er blevet opereret der.

Og det er ret vildt at vågne op en dag og kunne se uden linser for første gang i 10 år.

Ok, tak for respons (…og signesigne: er du ny bruger herinde?). Kan være jeg vender tilbage, når jeg har hørt på de kloge mennesker fra Hamlet…

Kender man langtidsfølgerne?

Overvejer selv en LASIK-operation, hvis jeg kan få det offentlige til at betale. Har søgt lidt på Nettet og blandt andet fundet denne side:

http://www.allaboutvision.com/visionsurgery/lasik_complication_1.htm

Eller FDA’s side: http://www.fda.gov/cdrh/LASIK/default.htm
Her skriver de bl.a.: “Long-term data is not available. LASIK is a relatively new technology. The first laser was approved for LASIK eye surgery in 1998. Therefore, the long-term safety and effectiveness of LASIK surgery is not known.”

… og så alligevel, det har efterhånden været brugt i 10 år, så jeg er klar.

  • Mikkel

Man selvfølgelig ikke langtidsfølgerne hvis det kun har været brugt i 10 år.
Men nogen skal jo være de første.

Jeg har -7 og -5 så har også overvejet det. Kontaktlinser kan give problemer når jeg læser meget og sidder foran en skærm.

Jeg har været til infomøde på en klinik i Bangkok. Det er en del billigere dernede. Fik dog kolde fødder igen :slight_smile:

Ifølge professor Henrik Lund-Andersen, Glostrup: Nej!

Det er en alt for ny metode til, at man har data om det.

jep. ny bruger, så vend du bare tilbage. Hvis man gerne vil have en mere gennemprøvet metode kan man også få PRK, som er mere smertefuldt og efterlader et større ar på cornea, men som har været brugt siden starten af 80’erne.

og nu er det ikke for at være hemmelig at jeg ikke skriver hvad langtidsfølgerne er af PRK… jeg ved det bare ikke.

Jeg fik foretaget customised-LASIK for lidt over ½ år siden i Indien. Forløbet foregik uden komplikationer, men jeg kan da genkende nogle af de bivirkninger med tørre øjne (i ca. 3 måneder) og nedsat nattesyn og haloer om natten især hvis jeg kører bil. Tørhed kan modvirkes ved at påføre syntetiske øjendråber/salve x flere dagligt. Haloer kan afhjælpes med specielle briller som man evt. kan bruge når man kører bil.

Pris: 5000,- Dkr for begge øjne.

Syn før operationen: -4,75 på hø, 4,25 på ve. + astigmatisme

Det skal lige nævnes at der blev brugt et mikrokeratome i stedet for laser til at skære cornea-flappen op med. Der er fordele og ulemper ved begge.
Skulle gå med briller i mindst 10 dage, helst 2 uger blev der sagt før operationen.

Udover besværet under bilkørsel (som jo kan rettes med briller) har jeg det ganske fint og har nu normal syn.

PS. I Malmø koster det 16,000 for begge øjne hvis man har gyldig studiekort. De bruger dog også mikrokeratom teknikken.

Jeg fik for godt et år siden LASIK-behandling, havde -6,5 og -7 samt bygningsfejl, det blev betalt af sygesikringen (kunne se klart ca. 15 cm frem). Briller i min styrke som var bare nogenlunde kønne kostede 5000 kr. pga. specielle glas som kunne blive tynde (føres ikke af Louis Nielsen!), og jeg kunne kun få månedslinser (sml. risiko for komplikationer ved hhv. linser og behandlingen). Jeg havde mange kvaler omkring beslutningen, men efter grundig research valgte jeg behandlingen. Jeg kunne kun få korrigeret højre øje til -0,5 pga. hornhinden som var lidt for tynd til at kunne justeres helt.

Jeg ville nok ikke have valgt behandlingen hvis ikke mit syn var så dårligt, for mig skulle der være mere end forfængelighed til for at jeg turde risikere noget. Min forventning var at jeg som minimum skulle ned i en rimelig prisklasse briller og ikke være så handicappet uden dem på.

Jeg havde lidt tørre øjne og halos i mørke de første måneder (en biograftur var træls og jeg ville nødig køre i mørke). Nu er synet perfekt, ingen tørhed eller gener i øvrigt. Jeg mærker ingenting til at højre øje er lidt nærsynet. Det er helt fantastisk ikke at skulle huske hvor man lagde brillerne i går, ikke at være i fare for glasskår i øjnene (fik tre sting i øjenlåget efter styrt på cykel) og at være hjælpeløs skulle de gå i stykker. Og ikke mindst er det pragtfuldt at kunne se kæresten om morgenen :slight_smile:

Nogle gode links: http://www.usaeyes.org/
http://www.complicatedeyes.org/

hvordan fik du det igennem mht sygesikringen? har du måske et link til dem så man kan se hvad kravene er og sådan?

takker, steen

Singh,

Jeg kan forstå på dig at du er tilfreds med OP i Indien?!? Da jeg muligvis skal til Hyderabad, Indien til sommer (+rejse lidt rundt) har jeg få spørgsmål jeg håber du eller andre kan svare:

  1. Hvor kan du anbefale at få det lavet?
  2. Hvorfor valgte du “mikrokeratome” overfor “laser”? Vidste faktisk ikke der var flere metoder…
  3. Hvor mange dage skal man tilsidesætte for pre-OP & restituition?
  4. Har du links til nogen sider.
  5. Hvem/hvor skal man holde sig fra? Vil ikke udsættes for en ligende fup øjenlæge som i Sverige…! :shock: Findes der overhovedet et register over læger generelt & hopital som har anmærkninger eller fået ophævet deres licens (Dr. penis, Jørgen Ege!)… :oops:

Min styrke er -5,50 begge øjne & bygningsfejl varierer år til år (?)

Steen:
Jeg husker for år siden, at kravene er min. -6,00 & komplikationer med korrektionsudstyr e.g. linser for at få gratis hospital OP. Ellers ku man være medlem i Danmark, men det har de fjernet nu :frowning:

Kilroy:

Hyderabad til sommer? Det lyder godt… men husk paraply (monsunen).

Jeg har ikke den store kendskab til øjenlæger i og omkring Hyderabad. Som andre steder i verden gælder det, at der er gode læger og mindre gode læger. Indien er bestemt intet undtagelse når det gælder fup-læger, så vær sikker på at det er en anerkendt læge du bliver opereret hos.

Jeg fik foretaget operationen i Mumbai, og vil råde dig det samme hvis du skal opholde dig i Mumbai. Hold dig væk fra Delhi, medmindre du er sikker i din sag. Der findes nemlig en del fup-læger i Delhi. Hyderabad er også en storby, så du vil garanteret kunne finde gode øjenlæger der. Spørg lidt rundt mens du er der.

Hvorfor jeg valgte mikrokeratom overfor laser? Jeg havde på forhånd læst at der var fordele og ulemper ved begge metoder, således at den ene ikke var signifikant bedre. Min øjenlæge (Kumar) fik jeg anbefalet af venner og familie i Mumbai og han brugte mikrokeratom. Under operationen sagde han til mig at det ville være umuligt at holde prisen nede på 40,000 rps hvis han brugte laser da laserapparatet er ret dyrt.

Pre-OP: Afhængig af øjenlæge får du besked på at holde dig linsefri i 5-14 dage. FDA anbefaler 14 dage ved bløde linser.
Efter 14 dage skal du til pre-op undersøgelse, og derefter snarest opereres. Jeg blev opereret næste dag på begge øjne samtidigt. Umiddelbart efter operationen fik jeg en hård linse på, som lægen fjernede en dag efter. Du må ikke vaske hår i 10-14 dage efter operationen og undgå at du får vand i øjnene ved ansigtsvask. Jeg fik to konvekse lapper som jeg skulle sove med om natten den første uge, og et sæt mørke briller som jeg brugte når jeg skulle ud og gå eller køre. Derudover skal man dryppe sig med forskellige dråber (tårevæske, steroid, og antibiotika).

Dit syn må helst ikke variere og skal være stabil de sidste par år. Endnu en gang, husk fornuften da mange læger i Indien tænker på pengepungen frem for etik.

Hvis du har et valg, så vælg den nyere customised lasik overfor den traditionelle form. Det giver bedre resultater og er ikke meget dyrere.

Links:
http://www.shroffeye.org/doctor.htm
http://www.dreyeins.com/director.htm
http://www.lasikindia.com/

håber du kan bruge det til noget, ellers skriv til min email.
God fornøjelse og god tur!

For at få det betalt af sygesikringen skulle jeg til en praktiserende øjenlæge (bare den med kortest ventetid, skal kun måle synsstyrke), som henviste til Århus Sygehus. Jeg fik brev fra dem ca. 3 uger senere, de havde tid til forundersøgelse om 1½ år (!), så jeg fik frit sygehusvalg til privatklinikken Dansk Synskirurgi i Århus (det er de samme læger der opererer i Kbh, Viborg og Århus, bare på forskellige ugedage hvert sted). Til forundersøgelse var det en optiker der målte styrke, hornhindetykkelse m.v., og jeg valgte at lave en aftale med kirurgen for at stille spørgsmål før jeg besluttede mig endeligt.
http://www.lasersyn.dk/