Hej alle der læser med her.
Jeg har søgt optagelse gennem kvote 2 på SDU i år, og bliver med al sandsynlighed tilbudt en plads d. 28/7, idet jeg fik et meget stærkt resultat til MMI-prøven.
Sagen er bare den, at jeg virkelig mangler faglig selvtillid, og derfor gruer helt vildt for studiestart. Jeg er tilmed også et temmeligt genert menneske, og er tidligere droppet ud af et studie, fordi jeg simpelthen manglede socialt fodfæste (ikke den eneste årsag, men et væsentligt bidrag til hvorfor jeg mistede motivationen).
Jeg har altid været meget sprogligt/analytisk begavet, med høj læsehastighed, refleksions- og fortolkningsevne osv. Altså en klassisk humanist, indenfor hvilket område jeg faktisk også har en uddannelse. Undervejs i denne fandt jeg ud af, at det var vigtigt for mig at komme ud i en mere konkret funktion efterfølgende, og da jeg tilmed har flere års arbejdserfaring fra sundhedssektoren bag mig, blev jeg bidt af tanken om at blive læge. Psykologi ville nok have været det mere åbenlyse og intuitive valg, men det var altså medicin, der endte med at blive min 1. prioritet.
Jeg har derfor brugt to år på at læse enkeltfag op ved siden af mit tidligere studie, for at kunne kvalificere mig til optagelse. Det har til tider været temmelig hårdt - især fysik har jeg gentagende gange fuldstændigt tabt hovedet over. Matematikken var faktisk det der faldt mig lettest - ironisk nok, da jeg ikke engang kunne brøkregning inden jeg startede på supplering - så dårligt var mit niveau fra folkeskolen/gymnasiet.
Nu står jeg så her, og er lige på tærsklen. Og jeg er bare helt kold af skræk. Jeg har taget alle de her suppleringskurser med folk der simpelthen var så hurtige, at det halve kunne være nok. Jeg synes jeg har brugt oceaner af tid på at forstå de samme koncepter, som nogle af mine medkursister åbenbart fattede med det samme. En god portion af disse hurtige hjerner havde også ambitioner om at læse medicin, og en del af mig kan ikke lade være med at tænke, at de er langt mere kvalificerede end jeg.
Jeg har skullet kæmpe for at nå hertil - særligt det sidste år med supplering trak tænder ud, fordi jeg bare havde så meget andet om ørerne samtidig. Derfor synes jeg også at jeg fortjener en plads på studiet - jeg er bare ikke sikker på om jeg kan leve op til de krav der stilles.
Jeg ser allerede for mig hvordan jeg kommer bagud på alle parametre - både fagligt og socialt… Jeg kan nærmest føle at jeg får decideret kolde fødder, fordi jeg så levende kan se for mig, hvordan jeg kommer til at sidde som en anden idiot og bare ikke fatte noget som helst, eller være ude af stand til at strukturere min tid bare nogenlunde fornuftigt (på mit gamle studie kunne jeg slacke løs, for så at tage mig sammen i eksamensperioderne, og stadig klare mig temmelig godt).
Hvis der er nogen derude der har samme tanker, tidligere erfaring herfra, eller bare gode råd eller afklarende spørgsmål, så tager jeg imod enhver form for engagement med taknemmelighed!