Liste / Oversigt over hvor konkurrencepræget hver enkelte speciale er

Er det nogen der kan linke mig til en oversigt / liste over hvor konkurrencepræget hver enkelte speciale er? Den maa gerne indholde hvor mange intro / kursus stillinger der er i landet, hvor mange der har søgt osv.

Mange tak.

Benny

Hej Benny, jeg kan ikke finde nyere end dette:

http://www.laeger.dk/nyhed/download/docs/F26444/opslaaede_og_besatte_HU-forloeb_2011.pdf

Desuden denne fra 2012:

http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/Y_L/FAQ/Specialernes%20top%2010%20i%202012

Hvor jeg stærkt går ud fra, at “relativ popularitet i procent” angiver antal ansøgere pr. stilling, så plastikkirurgi med 633 procent svarer til 6,33 ansøgere per stilling :slight_smile:

Denne er fra 2013.
Opslåede og besatte HU-forløb 2013

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/uddannelse-autorisation/special-og-videreuddannelse/prognose-og-dimensionering/~/media/D3F360F59B7B4150A46FF7532433E23E.ashx

Mange tak for det. Også nogen der vide hvordan lønningen er for turnus, intro og kursist læge er?

Yngre læger kan beregne lønnen her:

http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/Y_L/Løn/BEREGN_DIN_LOEN

Hvornår er det egentlig, man vælger speciale? (min ven spurgte om det forleden, og jeg kunne ikke svare på det, da jeg først starter i år)

er det efter man har opnået sin bachelorgrad ?

[quote=“JaanH” post=85226]Hvornår er det egentlig, man vælger speciale? (min ven spurgte om det forleden, og jeg kunne ikke svare på det, da jeg først starter i år)

er det efter man har opnået sin bachelorgrad ?[/quote]

Av, det skulle du allerede have valgt! :S

Spøg til side :wink: Efter bachelor grad i medicin på 3 år (B.Sc. Med) og en kandidatgrad på 3 år (cand. med.), så skal du sammen men alle andre nyudklækkede læger trække lod om en plads i KBU, som er den kliniske basis uddannelse (det som er kendt som turnus fra gamle dage). Dette består af to halvårs forløb inden for 2 af 3 overordnede grene: Kirurgisk, medicinsk eller psykiatrisk.

Efter overstået turnus, skal du søge en såkaldt intro-stilling, som er af forskellig varighed. Her arbejder du som reservelæge indenfor et specielt område (fx. almen medicin). Når du har en intro-stilling indenfor et vist felt, så kan du søge en hoveduddannelse, som typisk er ca. 4 år. Med denne i hånden er du nu færdiguddannet speciallæge indenfor et felt.

Det blev en smøre! Nå, men til det du egentlig spurgte om: Du kan vælge efter din KBU, og her også vælge to, hvis du nu føler, at du har brug for det - dog tror jeg, at mange får en idé enten løbende under studiet eller under deres turnus. Resten prøver sig frem!

Held og lykke! :slight_smile:

tak for svaret. det gjorde mig lidt klogere på tingene. men har dog stadig nogle spørgsmål:

det er vel valgfrit, om man tager en speciale (som tager 4-5 år mere)?

man kan vel arbejde som praktiserende læge efter de første 7 år, ikke sandt?

[quote=“JaanH” post=85228]tak for svaret. det gjorde mig lidt klogere på tingene. men har dog stadig nogle spørgsmål:

det er vel valgfrit, om man tager en speciale (som tager 4-5 år mere)?

man kan vel arbejde som praktiserende læge efter de første 7 år, ikke sandt?[/quote]

Det var så lidt :slight_smile:

Tja, jaa. Det er valgfrit - men så kan du bare ikke blive speciallæge, og skal arbejde som reservelæge.

Nej det kan du ikke, praktiserende læge er speciallæger - det hedder almen medicin :slight_smile:

  • for at gøre ondt værre, så er der den såkaldte 5-års frist, som siger, at du skal være påbegyndt en speciallægeuddannelse indenfor 5 år - om det så er efter KBU eller inden kan jeg vitterligt ikke huske (at den så højst sandsynligt er ændret 100 gange eller helt fjernet indenfor dine næste 6 år, det er så en anden sag :p)

Hvad så med introstillingerne, hvornår kan man begynde at søge, er det i midten af sin KBU eller efter? Bliver introstillinger slået op 2 gange om året for dem der startede studiet om vinteren og summeren eller kun 1 gang om året?

Dem søger man efter gennemført KBU :slight_smile:

De bliver slået op forskudt i løbet af året - som jeg har forstået det, er der ikke umiddelbart noget system, og der kan derfor altså sagtens være overlap imellem endt KBU, og fx den introstilling man gerne vil have :slight_smile:

1 Synes om

De slåes op og det er specialeplanen indenfor hvert speciale der bestemmer hvor mange stillinger der må opslåes. Indenfor mit speciale, og i Århus hvor jeg søgte, var der 6 introduktionsstillinger om året. Der var 15 ansøgere til den stilling jeg var så heldig at få, men det skifter lidt hen over året hvor stor søgningen er.

Jeg mener der er cirka det halve antal hoveduddannelsesforløb som der er introduktionsstillinger. Konkurrencen bliver altså stor medmindre der er mange der falder fra efter deres introduktionsstilling.

Jeg er færdig speciallæge om 4 uger.