Løn

Dav.
Jeg må indrømme, at lønnen betyder en del når jeg her om en uges tid, skal søge ind på et studie. Selvfølgelig er det ikke et og alt, men betyder stadig en del for mig. Hvad får man typisk i løn som nyuddannet læge? Og hvordan er denne sammenlignet med andre studier? Hvis man vælger at læse videre til speciallæge, hvad vil lønnen så være?

Mvh
Erik J.

Kære Erik

Søg på forummet, der har være mange tidl debatter omkring samme emner, og sågar med de nyeste opdateringer, omkring emner (løn 2007)

mvh
svend gundestrup

Du burde søge lidt, så finder du længere svar - men kort:

Nyuddannet læge: ca. 310.000 kr/år + ca 50.000 kr/år indbetalt i pension (for 37 timer - dvs. der kommer alle tillæg for aften/nat/overarbejde etc. oveni hatten). Så egentlig en ok løn som nyuddannet - man kan jo altid diskutere om den burde være højere…
Herefter stiger lønnen løbende indtil du ender som überdoktor… søg i tidligere indlæg for mere præcis information :slight_smile:

Jeg har en kollega som er kæbe kirurger, arbejder deltidigt i de private. Fx igår har han lavede 9 operationer, hver tilsættes 2 transplanter. Hver transplanter koster 2.5k hvis man køber bulk og de forlanger 10k som betaling og 5k for kirurgers arbejde. Dvs. 2 * 10k + 5k = 25k avenue per operation. 9 * 25 = 225k den dag for ham. Jeg er ikke så sikker med de tal angår revenue, men profit anslog ham skulle være omkring 60k, så delte han med klinikken og fik 30k for en dags arbejde før skat. Så det er ikke så ringe.

Det er så heller ikke det normale at tjene - han er sikkert også 60 år har erfaring fra før krigen…

Jeg vil ikke sige hvad han hedder. Men angående hans alder er han lige over 40 og er selvfølgelig en overlæge. Han arbejder 1 gang om ugen i private kliniker.

Man behøver ikke at være 60 år. “Bare” at du er en dygtig speciallæge er tilstrækkeligt. Hvorfor det kan være som 30 årig.

Men det er nu de færreste der er speciallæge som 30-årig. Og der går sikkert også et par år mere for at blive “dygtig”.

Det lyder utroligt, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis den pågældende persons løn virkelig er så høj i det private, hvorfor arbejder han så primært i det offentlige og kun en dag om ugen på privatklinik?

Han skal vel bevare muligheden for at henvise nogen til den private klinik, når nu det offentlige ikke kan klare ventetids garantien… :?:

Det lyder som en plausibel forklaring.
Tager på arbejde i det offentlige for at fiske kunder til privatkliniken.

Det er vel også muligt, at:

  • vedkommende er tryghedsnarkoman.
  • finder det vigtigt at holde sig up to date vedrørende den seneste medicinske udvikling, selvom denne primært erhverves gennem konferencer. Foruden det at holde et netværk kørende primært i blandt kollegaer.

Det som jeg prøvede at påpege med mit forrige indlæg, var at kravet for at være privatpraktiserende læge i dagens Danmark just kræver et speciallægecertifikat.
Det er jo sidenhen klart at dygtigheden spiller en afgørende rolle for ens succes, men det var heller ikke til debat.