Lugter det her af et mindre snit i 2011?

http://aoh.dk/artikler/laegemangel-ramm … ntsdanmark

Hvis du tænker på at der kommer flere pladser? Det tror jeg ikke, lige pt. er der MANGE pladser i dk, nok også mere end nok til at mætte markedet i dk om ganske få år.

Er i andre enige?

Christian

Jeg håber lidt at der kommer lavere snit til sommer :smiley: Har dog tænkt mig at søge kvote 2 her til marts (mener jeg at det er?)

Jeg håber da den stabiliserer sig eller falder lidt :slight_smile: Jeg havde et snit på 10,1 i år og kunne dermed være kommet ind - men søgte ikke til min egen store fortrydelse. Og med det stigninger vi ser år efter år(På Københavns Universitet: 8,8 - > 10,3 - > 10,8) vil det jo nærmest betyde at adgangskvotienten kommer til at være over 11,0 til 2011?! Det er jo næsten umenneskeligt. Men tror dog på jeg har gode chancer på SDU og AAU.

For det første er det 8,8 snit det laveste i meget meget lang tid, så det kan i lige så godt se bort fra.

At gennemsnittet er steget er et mediestunt!
I år var gennemsnittet 10,8 og tidligere (bl.a. da jeg søgte ind) var gennemsnittet 10. Nu er der kommet nye regler, så man kan gange sit gennemsnit med 1,08, ergo er snittet altså ikke blevet højere, men det samme. Derudover svarer 10 i gennemsnit på den gamle karakterskala til 10,2 nu (10,1=10,4 osv.). Man må derudover også antage at flere vil få et 10 tal nu end de ville i gamle dage, da 9 tallet er fjernet.

Men ingen kan spå hvad fremtidens karakterer byder.

[quote=“Andreas abe”:h4f3ae3a]

Nu er der kommet nye regler, så man kan gange sit gennemsnit med 1,08, ergo er snittet altså ikke blevet højere, men det samme…[/quote]

Ikke helt rigtigt. Det er rigtigt at man ikke kan sammenligne med karaktergennemsnittet for årene, hvor 1,08 reglen ikke var indført. Men sidste år lå karaktergennemsnittet på 10,3. I år var den på 10,8. Altså jo, den har steget! og en stigning på 0,5 er rigtig meget!

I må ikke hænge mig op på det, men mener faktisk at et 10-tal svarer til 0,1 i snittet!

Andreas - du har vist ikke undersøgt tingene særligt meget igennem, før du udtaler dig. Ja, det kan godt være at 10,2 svarer til 10,0 på den nye skala. Men du skriver desuden at mange der fik 9 på den gamle skala, nu får 10 i stedet - og det passer ikke! Jeg kender en hel del, der har fået 7 i stedet for 10 på den nye skala, og hvis vi forholder os i forhold til selve sammenligningen af 13-trinsskalaen og 7-trinsskalaen, så svarer 9 også til 7 på den nye skala!

Men når alt kommer til alt kan du heller ikke sammenligne os, der blev studenter fra efter 2008-reformen i forhold til jer, eftersom vi SKAL have haft matematik A, dansk A, kemi B, fysik B og engelsk B. Og så vidt jeg ved skulle man kun have matematik B, kemi C, fysik C før reformen! Og det er altså væsentligt lettere at få topkarakterer i matematik på B-niveau end det er på A-niveau. Det samme er gældende i forhold til kemi A og B.

Det handler ikke om at sammenligne hvad der er sværest, ærgelig talt tror jeg ikke der er nogen betydelig forskel. Det handler om at man forholder sig en smule kritisk til adgangskvotienterne. Og pointen er at der ikke er nogen grund til at male fanden på væggen, ingen kan spå om adgangskvotienterne.

Nu har du jo fået tirret mig en lille smule :slight_smile:
Så lad mig da underbygge min påstand. For det første skal det jo siges at min antagelse skyldes, at en af grundene til at lave en ny karakterskala var at give flere topkarakterer.
Det er meningen at 35% forventes at få 10 eller 12 nu. Dermed ikke sagt at lærerne nødvendigvis følger dette.
Desuden fandt jeg også tal der viste at der blev uddelt flere karakterer over 10 efter den nye karakterskala end før den nye karakterskala (25% kontra 29%), jvf. undervisningsministeriets statistikker.

Tendensen er den samme over hele landet, og den skyldes ifølge formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, Gorm Leschly, ganske enkelt, at det er blevet nemmere at få en topkarakter med den nye karakterskala.

http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyh … 144706.htm

Fordi du kender nogle der har fået nogle karakterer betyder det ikke, at du har undersøgt tingene ordentligt :slight_smile: Desuden tror jeg der er mange medicinstuderende der har haft matematik A niveau, også inden det blev et krav…

Jeg synes her lugter af stegt hvidløg, men det skyldes sikkert min sløsede udluftningsdisciplin!
Seriøsitet: Det er meget svært at forudsige, hvordan snittet vil ændre sig til næste år. Dog må man sige, at der i de sidste par år ikke er sket nogle markante ændringer af snittet (jo, vi har fået ganget en kvotient på, men det tæller jo ikke!), så mon det vil ske næste år? Spørger i mig, er svaret nej (hvilket rimede).

Hej,
For at vende tilbage til artiklen.

Nej, jeg tror ikke at snittet vil falde. Der er mangel på speciallæger - ikke universitetspladser. Desværre