Lymfeknuder?

Er der nogen kloge stud.med ´er der har mere forstand på lymfeknuder end jeg?
Når man palpere efter lymfeknuder må man så overhovedet kunne mærke nogen? Eller er de kun hvis de er hævede der er noget galt?

Hvad er “normal” størrelse på lymfeknuder?

Jeg har i klinik fået at vide at man godt må mærke små “gryn”/ærtestore knuder på halsen, og i undervisningen fået at vide at det kun er på magre personer… hvad har I lært??

Størrelse på lymfeknuderne varierer alt efter deres drenageområde og placering. Normalt vil man ikke kunne mærke lymfeknuder ved palpation idet de er omgivet af blødvev. Hævede lymfeknuder er et hyppigt funn i fbm infektioner - ofte på halsen idet de her er nemmere at palpere, men lymfeknudesvulst forekommer også som del af mer alvorlige sygdomme, f.eks cancer og hematologiske lidelser.

Tak for svar… ja, det er ca det samme jeg har lært. Men hævede lymfeknuder - er det når de er nemme at mærke eller bare hvis man i det hele taget mærker nogle? Hvis jeg fx palperer i dybden på min læsemakkers hals og under kæben kan jeg mærke nogle små, bløde knuder… men jeg skal trykke lidt til for at mærke dem.

Jeg er bare i tvivl - for hvor “hårdt” trykker man for at mærke efter lymfeknuder??
Min læsemakker og jeg diskuterer det livligt - håber på flere indputs!

Hvis man kan mærke en lymfeknude er det - efter min mening - et “patologisk” fund… uanset hvor dybt du palperer.
Undtagelsen er inguen, hvor der kan forekomme hævede lymfeknuder som et normalfund (vel pga drænagen fra anus, hvor der nemt smutter bakterier gennem en rift)

Ja, hvis de også er ømme ved palpation…

Ja, hvis de også er ømme ved palpation…[/quote]

lymfeknuder med malignitet behøver da ikke være ømme :?:

Nej omvendt behøver det heller ikke at være patologisk at de er palpaple.

Prøv den her meget grundige vejledning i palpation af lymfeknuder.

http://medicine.ucsd.edu/clinicalmed/head.htm

Hele siden er meget fin introduktion til objektiv undersøgelse med billeder af ret groteske fund.

Ømme glandler er ofte tegn på infektion.
Glandler ved lymfom og karcinommetastaser er som regel uømme.
Ved metastaser er konsistensen ofte hård.
Ved lymfom og infektion er konsistensen bløde.

Meget ofte finder man i lysken enkelte små, smuttende og uømme lymfeknuder.

Ved forstørrede lymfeknuder beskrives i journal størrelse, antal, konsistens(blød fast hård), mobilitet (smuttende fikseret konglomerat), ømhed og regional eller universel.

Fra “Subjektivt og objektivt”
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1 … subjektivt

http://medicine.ucsd.edu/clinicalmed/gaheart4.htm

Er det en mummie eller et lig!?!?!

Det er vel bare et formalin fixeret præparat a la dem du finder i vådsalen…
Så man kan vel sige det er et mummificeret lig…

Hvis det er en mumie vil jeg sige det udsædvanelig godt klaret at glandula submandibularis stadig hænger ved efter 3500år

Hm… har en uøm lille hård klump i armhulen… ?? Mon det er noget alvorligt?

Jeg har også haft sådan nogle uømme knuder både på halsen og i armhulen et par gange, men det har hver gang bare været en lille infektion, så jeg tror ikke du har noget at bekymre dig om… Spørg alligevel lige din læge.