M.D. fra udlandet

Jeg har søgt svar på nettet uden held, så nu håber jeg nogen herinde kan svare på mine spørgsmål.

Lidt baggrundshistorie:
Min søster er lige blevet M.D. og jeg er på 9. semester. Vi studerer begge i udlandet, et land som ikke er medlem af EU. Hun skal nu gennem det nye system for at få lov til at tage KBUen, bestå både mundtlig og skriftlig dansk prøve (behøves ikke hvis man har en dansk gymnasial uddannelse), derefter en faglig skriftlig prøve og OSCE. De prøver afholdes i september og marts/april. Meget sparesomme informationer, så hvis nogen har noget viden eller erfaring omkring dette må i meget gerne kommentere.

Så det jeg gerne vil vide er

• Siden hun nu skal vente i et halvt år, hvad kan hun gøre/arbejde som for at få erfaringer inden for de danske hospitaler og sundhedsvæsen. Helst lønnet men også frivilligt arbejde, hvis det er en mulighed.

• For de ovennævnte prøver, er der nogle bøger på dansk i kan anbefale. Vores studie foregår på engelsk så der burde ikke være den store forskel, men det kan vel ikke skade at opfriske de danske terminologier.

Og så lige et side spørgsmål, nogen der har erfaringer med at aftjene ens værnepligt som læge i forsvaret. Er det lettere at komme ind på ens ønsket speciale, hvis man har det på CVet eller er det forsking, ph.d og om man har undervist der tæller mest.

På forhånd tusind tak,

Nik-

Er I danske/EU statsborgere?

Ja, danske statsborgere.

Så vil jeg anbefale at din søster at tage uklassificerede stillinger på danske hospitaler indtil hun får sin KBU. http://www.laegejob.dk/ (selvfølgelig forudsat at hun kan få forudgående godkendelse af sin uddannelse)

Den danske terminologi skal nok komme.

Det var også det jeg tænkte på. Jeg troede bare ikke at man kunne få lov til at arbejde i Danmark overhoved, før man bestod de ovennævnte “optagelsesprøver” selv som uklassificeret reservelæge. Skal lige have det bekræftet af sundhedsstyrelsen, og så er det nok den vej hun skal gå.

Nu bliver det bare interessant at se hvor svære de stillinger er at få, især i hovedstaden.

Men mange tak for hjælpen Struensee

Kun ulønnede arbejde indtil du har bestået fagprøver i medicin eller lign.