Makroskopisk anatomi

Hej!

Efter sommer skal jeg i gang med makroskopisk anatomi og derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre, hvad jeg kunne gøre som forberedelse her i løbet af den lange sommerferie, så jeg kan mindske stresset en smule for det kommende semester? En del vil mene, at jeg bare skal nyde sommerferien og glemme makro, men jeg nyder den skam allerede! :slight_smile:

Anatomi skal ikke forstås, det skal lides, pines og huskes.
Derfor er der ikke en grundbog eller baggrundsmateriale som du kan hyggelæse for at forberede dig.
Du skal kunne alle detaljerne i lærebøgerne, også dem som man i gymnasiet tænker “det kan umuligt være relevant eller pensum”, skal du kunne på rygraden
Derfor siger alle, og også jeg, at det er en dårlig ide at bruge sin sommerferie på det. Det ville simpelthen være en dårlig investering af din tid; du vil kede dig, og glemme størstedelen af det du læser.
Det er meget nemmere når du først er begyndt i skole, og der er en tidsplan, undervisning, og et eksamenspres (som er den største motivator til læring og repetetion). Anatomi er ikke noget man læser een gang, og så lige kigger på igen et par uger efter og tænker “nå ja, det har jeg styr på”.
Det kræver tusindevis af repetetioner, at læse det samme mange gange med korte mellemrum, øve eksamensopgaver/spot, komme til holdundervisning (for nogen) og en masse disciplin at lære anatomi, og det skal helst ske over en relativt kort og intens periode, med stigende intensitet, for at gøre en klar til eksamen. Du vil have glemt størstedelen af det du læste over sommeren allerede når du begynder i skole.
Derfor vil du sandsynligvis få meget lidt ud af at bruge din sommer på at læse makro.
Just my two cents, som du nok kan fornemme så hadede jeg anatomi - det er et af de mest hjernedøde fag - men nogen elsker det :slight_smile:
Jeg underviser i anatomi, og mit indtryk er helt klart at dem som klarer sig bedst er dem som bruger tid på at repetere tingene løbende.

Mange tak for dit uddybende svar. Jeg kan egentlig godt se, hvad du mener. Jeg har snuset lidt til bøgerne og der er en helvedes masse fremmede begreber, som jeg helt sikkert kommer til at blive pint igennem. Må jeg spørge dig om, hvor mange timer man vil skulle bruge på makro om dagen, selvom jeg ved at det selvfølgelig varierer en del fra person til person?

Ja jeg synes helt klart du skal starte allerede i sommerferien, hvis du gerne vil overleve.
Gå ind på medicinerboxen og få downloadet alle standardsvarene.
Kør dem allesammen igennem mindst 2 gange.
Lær forløbene for arterier, vener og nerver vha. atlas.
Du kan finde nogle super gode noter på medicinerboxen i fysiologi (et helt dokument der dækker over alt fys) samt et dokument der dækker embryologi.
Jeg brugte ca. 10 timer om dagen, og holdte ikke pauser. Jeg sov gennemsnitligt 4 timer pr. dag.

Held og lykke, jeg håber du overlever :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

Som DSK skriver…

Spøg til side, du overlever ligesom så mange før dig har gjort det, med eller uden sommerferielæsning.
Anatomi er et nyt sprog du skal lære og det tager tid. Det er supervigtigt at hænge de nye navne på et visuelt skabelon af kroppen og hvilket forløb den enkelte struktur har (f.eks. en arteries vej og forgreninger eller muskel tilhæftninger), samt hvilken sammenhæng den indgår i i forhold til andre strukturer i nærheden (f.eks. den klassiske forhold mellem nyrearterier og vener, hvad overlapper hvad i hvilken side af kroppen).

Jeg havde en stor glæde af at lære navnene via Sobottas online atlas/quiz, ved ikke om den findes mere.

God fornøjelse og nyd sommeren
Med venlig hilsen
Mignon