Mat/fys eller Biotek

Hej, jeg står i et kæmpe dilemmer. Jeg skal vælge studieretning her i starten af oktober og aner ikke om jeg skal vælge Mat/fys eller Biotek. Jeg ville gerne læse medicin, men hvilken en er så bedst at vælge. Har hørt at man har meget kemi i staten af medicinstudiet, ville mat/fys så være bedst? Men har også hørt at meget man har på studiet har man haft lidt om på biotek. Har også overvejet biotek hvor jeg opgradere til fysik B til A, så det bliver en blandning. Er helt lost håber nogen kan hjælpe mig.

Jeg har selv haft bioteknologi og har været glad for dette.
Når det så er sagt, mener jeg ikke, at der har været stor forskel mellem mig og andre der har haft mat/fys.
Jeg synes helt bestemt, at du bare skal vælge det du vil se dig selv være gladest ved at have de næste par år. Det kommer ikke til at have indflydelse på studiet.

2 Synes om

Hej, jeg har selv haft biotek og havde trukket kemi op på A-niveau. Det er også en mulighed for at få ekstra meget styr på kemien og forstå det endnu bedre. Dog skal det siges, at har man biotek, så vil man opleve at kemien bliver brugt ift. det biologiske, hvor man med almindelig kemi ikke blander det sammen. Så det kan være en fordel, men alle lærer det hele fra bunden igen, så det gør ikke den største forskel ift. hvilken linje du vælger.

Hej Emma4778

Min anbefaling er at vælge den studieretning som giver dig optimale forudsætninger for det højeste snit muligt!
Fag ift. adgangskrav kan du altid læse op senere.
Det sagt så nyd din gymnasietid! Det er tre år du altid vil se tilbage på, så de kan lige så godt være gode :smile:

Hej ven!

Jeg vil faktisk virkelig anbefale at du vælger biotek som studieretning, for jeg kan love dig (i hvert fald her på AU) at rigtig meget af den undervisning, der er på 1. semester er omkring de fleste emner, som du gennemgår på biotek linjen. Hvis du har modet til det, vil jeg faktisk også anbefale at trække kemi op på A, for så skal du nok klare 1. semester “næsten” smertefrit.

Det er i hvert fald rigtig dejligt at lære om noget, man allerede kender på forhånd end at stå på bar bund. Fysik er også en smule aktuelt, men fylder ikke så specielt meget som biotek og kemi. Men ja bioteknologi i sig selv er rigtig sjovt og et spændende fag, så hvis du blandt andet interesserer dig for genetik og celleopbygning kan det klart anbefales!!

Held og lykke med gymnasiet, og husk også at fokusere på det sociale. Det gør det 100x sjovere :smiley:

Hejsa :slight_smile:

Jeg gik selv på biotek-linjen i min gymnasie tid, hvor jeg trak mit kemi op på A-niveau.

Hvis du virkelig har tænkt dig at studere medicin særiøst, er der ingen såmænd krav for hvad du vælge, og så skal du bare vælge hvad du føler vil kunne give dig det højeste snit eller hvad du interesserer dig for.
Jeg vil dog sige, at din tid på 1. semester og måske 2. vil blive langt mere overskuelig, hvis du vælger biotek og kemi. Jeg går sammen med mange som har haft fysik A, og de nævner at 1. semester var specielt hårdt, simpelthen fordi de ikke kunne relatere til meget af biokemi, anatomi eller fysiologi.

Hej med dig. Nu har du jo nok valgt, men svarer lige alligevel.
Jeg kan læse her, at nogen oplever, at nogen har haft nemmere/sværere ved tingene pga. deres studieretning i gymnasiet.
Jeg må selv indrømme, at min oplevelse er lidt modsat, og jeg har ikke set nogen sammenhæng i, hvem der havde svært/nemt ved tingene og deres studieretninger har gymnasiet.
Jeg kender folk, har haft bioteknologi og kemi og som stadig dumpede cellebiologi-eksamen, fordi de ikke forstod, hvad der foregik, og jeg kender folk, der har musik A i gymnasiet og er bestået med bravour.
Jeg har ikke selv haft bioteknologi eller kemi på A og er kommet igennem ligeså nemt/svært som de jeg kender, har haft bioteknologi eller kemi :slight_smile:
Jeg havde selv mat/fys, og det var en fordel med tankegangen nogle gange, andre gange var det ikke præcis ligesom med alle andre studieretninger.
Jeg tror ikke kan skal hænge sig så meget idet.
Håber du er blevet glad for, hvad du har valgt!