MD PhD og start af KBU

Hej, jeg laver MD PHD og planen er at lave de sidste 2 år af min phd efter kandidaten og så tage min KBU efterfølgende.

Jeg kan dog læse mig til på yngre lægers hjemmeside at man skal starte sin KBU 2 efter færdiggjort kandidat.

Det bliver jo lige knap og nap muligt, men er der andre regler i min situation?

Jeg kan jo ikke være den første med dette setup og det er ikke et problem jeg har hørt om før.

Tak!

Vi læser nok forskelligt hvad der står på Klinisk basisuddannelse | KBU | Yngre Læger

Du kan udskyde din tilmelding i op til to år efter afsluttet embedseksamen.

Efter tilmelding modtager du et lodtrækningsnummer fra Sundhedsstyrelsen. Nummeret angiver i hvilken rækkefølge, du skal vælge KBU-forløb på www.Basislaege.dk.

Efter valg af KBU-forløb kan du udskyde tiltrædelse, hvis du er ansat eller har tilbud om ansættelse i en ph.d.-stilling eller anden forskerstilling (dog maksimalt 4 år efter din kandidateksamen).

1 Synes om

Aha tusinde tak! Jeg må have kigget på en anden side for jeg har ikke set det!
Det giver ro i maven, tak!!

1 Synes om

Må jeg høre hvad en MD PhD plan er?

Jeg laver en PHD ved AU. Jeg har haft 1 års orlov fra kandidaten for at forske (Del A, 1 år). Efter min kandidat er afsluttet færdiggør jeg min Phd (del B, 2 år).

Så det er en phd der er opdelt og påbegyndt før man har afsluttet sin phd.

Der er mange ting der kan tale for og i mod at gøre det på denne måde, men når alt er færdigt er det en phd man har uanset om man laver MD PHD eller almindelig PHD.

Ved ikke om det var svar?

Her er info fra KU:

Dvs det du har taget er det som hedder forskningsår? Eller er der allerede udformet en PhD ved start?

jeg blander mig lidt i sagen fordi jeg selv har undersøgt det - nej, det er ikke forskningsåret det drejer sig om. når man melder sig phd er der forskellige dele (kurser) man skal tage og der kan man selv planlægge hvordan og på nogle universiteter har man mulighed for at vælge at starte sin phd før afsluttet kandidat og derfor tage nogle af de her dele mens man stadig er kandidatstuderende. og så færdiggør man sin phd på almindeligvis når man er færdiguddannet.

forskningsåret er i forbindelse med kandidatspecialet som er en obligatorisk element på kandidaten. du kan bare vælge at tage et semester orlov i forbindelse med det for at have længere tid til at forske/skrive.