Medcin - fysik eller kemi?

Nu er tiden snart inde til, at vi gymnasieelever skal vælge valgblokke, dvs. hæve niveauet på nogle af vores fag. Her er jeg i tvivl, om jeg skal hæve fysik eller kemi - fra B til A niveau selvfølgelig. Hvilket fag vil være en fordel at hæve, nu hvor jeg har planlagt at læse medicin? Eller skal jeg bare vælge det fag, der tiltaler mig mest? :slight_smile:

Så klart kemi. Fysikken spiller en langt mindre rolle.

Altså jeg ville lade interessen råde…
Jeg går på 1. sem. på KU, og har kemi B som baggrund og jeg oplever det ikke som om at dem på mit hold med et A-niveau i kemi har kæmpe fordele af det i forhold til os andre. Det er ihvertfald meget hurtigt udlignet.

Der går lang tid før du igen kan vælge fag alene efter hvad du interesserer dig for -så mit råd er at du udnytter den mulighed.

Jeg er enig i begge ovenstående,
hvis du rent fagligt skal vælge mellem fysik og kemi - så vælg kemi.
Men overordnet set, så kan det være en god ide bare at vælge efter hvad du har lyst til!
:smiley:

Det kommer lidt an på hvordan dit gennemsnit er. Hvis du ligger på vippen til at få et højt nok snit til at komme ind ville jeg helt klart vælge det fag du er bedst til. Det er jo snittet der afgør om du får lov til at komme ind i første omgang. :doc: Men hvis du er sikker på at dit snit bliver højt nok uanset hvad så ville jeg vælge kemi. :v:
Jeg har selv kun haft kemi på B-niveau og jeg er sikker på at det ville have været en fordel for mig at have haft det på A-niveau for så havde jeg prøvet at gå til skriftlig eksamen i kemi. Den træning mangler man jo når man kun har det på B-niveau :roll:

Jeg ville vælge fysik.

Jeg havde begge fag på A-niveau, og har haft stor fordel af begge. Det er begrænset hvor mange nye emner du kommer til at møde. De emner jeg havde i de to fag i 3.g kan jeg ikke huske at have haft brug for på studiet siden. På B-niveau vil jeg mene, at du har været igennem det pensum, som du kan have fordel af at kende til, men hvis du går op på A-niveau vil det selvfølgelig sætte sig bedre fast.

Jeg har haft mest ud af den opgaveregningsrutine man får ved at regne eksamensopgaverne, som der fokuseres meget på på A-niveau. Skriftlig fysikeksamen i gym minder meget om biofysikopgaverne til eksamen i fysiologi med biofysik på AU, mens kemiopgaverne i biokemi med kemi er simplere (og færre) end dem du har i gym.
Desuden kan du lettere overføre din forståelse for fysik til kemi, da fysik er et værktøj til at forstå kemien, og ikke omvendt. Imho.

Jeg ville også vælge fysik, for som AH skriver, fylder det meget i fysiologi med biofysik, som kan være en sand dræber, hvis man ikke er særligt god til fysik (og her taler jeg af erfaring).

Alt i alt tror jeg faktisk, det kommer an på, hvor du har tænkt dig at studere. Der er vist noget med, at biofysik ikke fylder ret meget på KU i forhold til på AU. Det er naturligvis bare noget, jeg har hørt, for jeg har ikke prøvet at studere på KU :slight_smile: .

apopov

Det kunne godt lyde som om at det er meget varierende fra studiested til studiested.
Jeg læser på KU, og jeg har da haft noget biofysik, men det var ikke ligefrem store sager.
(jeg tror det var sådan cirka 1/5 af 4.semester? lang tid siden, så ret mig gerne…)

Til gengæld har biokemi, farmakologi, syre-base ligninger, og lignende haft en
stor betydning for næsten alle fag vi har haft.
Jeg har sågar haft gavn af det på FADL-vagterne…