Medicin - Ansøgning (standby)

Kære studmed,

Sagen er den at jeg har søgt ind på medicinstudiet. Jeg har søgt ind på alle fire medicinstudier, dog uden at søge om standby på nogen af stederne. Mit snit er sammenlagt med bonus-start, 5-A fag osv. i alt 10,2.

Nu efter flere overvejelser, overvejer jeg at lave min ansøgning om, så den sidste prioritet(dvs. d. 4.), skal have et hak udfra standby, da det kan sandsynliggøre mine chancer for optagelse yderligere. Men jeg ved dog ikke hvilken jeg skal vælge? KU skal være min 1. prioritet uanset hvad, da jeg kun bor 1 time fra KU. Men hvilken skal være den sidste?

Vil AU ikke være mest oplagt, når der er 75 personer, der kom på standby dér sidste år? Eller er AAU bedst, når standbykvotienten dér lå på 9,7?

Ulempen ved at vælge AU som 4. prioritet, vil være at jeg skal have SDU på en højere prioritet, og det gør kun chancen for at jeg kan starte til vinter meget større, da man ikke kan bytte rundt på vinterstart hos SDU, mener jeg nok.

Men hvad synes I er bedst?

Jeg vil råde dig til at vælge standby på alle uddannelser. Dit gennemsnit gør dig ikke helt sikker til en kvote 1 plads på nogle af universiteterne (din mulighed er dog stor), men derimod er du nok ganske sikker på at blive tilbudt en standby plads.

Med de høje adgangskvotienter, vi ser for tiden, vil jeg ikke råde dig til at spekulere i hvilket universitet, du vil søge standby på, og hvilke universiteter du ikke vil.

Sæt hak i alle standby-felter. Det ville sgu være ærgeligt at ryge hele vejen igennem, hvis man ikke kan komme ind på kvote 1 nogle steder + at ens sidste prioritet har for høje standby-krav. Så bliver det også nemmere for dig at prioritere, hvor du helst vil studere. Det der med at tage, hvad der ligger tættest kan jeg et eller andet sted godt følge dig i, men når du bor en time fra studiet i København finder du alligevel nok ud af, at du skal have noget at bo i, som ligger tættere på studiet (forestil dig at du skal møde klokken 8 og har fri klokken 10 - 2 timer i tog på sådan en dag kan sgu godt være ret træls). Derfor kan du nok sagtens åbne op for samtlige universiteter. Får du for meget hjemve, er mor og far højst 2 timer væk i dagens Danmark :slight_smile:

Mange tak for jeres svar.

Jeg ved bare ikke hvor smart det er at sætte standby på alle prioriteringer, når jeg allerede har holdt 1 års pause(som jeg synes er nok).

Hvis jeg sætter kryds udfra standby på alle, og kommer på standby på min 2. prioritet, på trods af at mit snit er nok til min 3. prioritet, vil det jo være lidt surt show.

Hvis jeg endelig skal vælge én til standby udfra AU, SDU og AAU hvilken en burde jeg så vælge?

Umiddelbart virker AU som det bedste valg, da mellemrummet mellem standbykvotienten og adgangskvotienten ligger på 0,3(og der var 75 der fik en standbyplads). Til gengæld havde AAU kun 9,7 i standby, men adgangskvotienten lå kun 0,1 fra standby, og der var kun 10 optaget på standby.

Hvilken én burde jeg vælge af de 3 steder?