Medicin i England

Goddag,

Jeg kom ikke ind på medicin i Danmark i år ( i nogen af de 4 universiteter)
Jeg vil nu prøve kvote 2 næste år… Meen hvis det heller ikke lykkedes, er jeg parat til at rejse udlands, da jeg ikke rigtig har lyst til at vente 2 år.

Jeg kunne godt tænke mig at læse i England… Helst omkring Manchester - men ellers er jeg åben for alle muligheder. Jeg ved at det koster omkring 125.000 pr. år, men med SU-lån og lidt opsparing, håber jeg, at jeg klarer det. Desuden kan jeg bo hos noget familie, så bolig er heller ikke noget problem.

Jeg vil nu høre, om der er nogen som har erfaring med medicin-studiet i England?
Hvad kræver det?

Håber der er nogen som kan bidrage med noget.
Mange hilsner :slight_smile:

12-taller ved din studentereksamen.

Jeg er faktisk ikke bekendt med, at folk er rejst udenlands for at studere medicin, hvis de ikke har haft chancen for at komme ind i Danmark paa selve studiet.

Jeg kender dog folk, der fandt et alternativ, som hed at studere medicin i Polen. Nu ved jeg ikke, om du har lyst til at studere i Polen i og med du specifikt spoerger til studiet i England, men mon ikke, der er en hjemmeside eller du kan kontakte studievejledningen for at vide mere om dine muligheder?

Held og lykke.

Er det ikke svært at komme ind på medicinstudierne i England?

Har oftest fået fortalt at adgangskravene ikke er så hårde i Danmark(her tænker jeg snittet med direkte adgang på kvote 1 - for slet ikke at tale om kvote 2 på SDU(!)) sammenlignet med f.eks. USA(mCAT, postgraduate bachelor m. højt snit ), England med UKCAT, meget højt snit med de rigtige GCSE-niveauer osv.

Men det er som sagt uden at være alt for sikker. Fandt denne side, som måske kunne være brugbar:

http://www.apply2medicine.co.uk/medical … _rewrite=1

Polen skulle også være en mulighed - men tror ikke man kan hoppe over på kandidaten længere, eller for den sags skyld komme direkte i KBU.

Held og lykke

Måske denne kan bruges:

http://www.udlandsstudier.nu/forum/Medi … __f56.html

Jeg kender nogle medstuderende som er rejst til England for at uddanne sig videre efter gymnasiet (ikke medicin). Jeg havde selv tænkt den tanke tilbage da jeg ville starte med at læse medicin. Jeg skrev til diverse universiteter (Aston i Birmingham og Leicester var to af dem) og fik tilsendt informationskatalog hvor man kan læse alt om hvordan man ansøger og hvilke krav der stilles. Det virkede bestemt ikke umuligt og kravene var ikke lige høje alle steder. Så vidt jeg husker var der tre forskellige priser: UK-medborgere slipper billigst; EU medborgere skal af med lidt mere; mens alle udenfor EU skal betale mest. Men er er altså over 10 år siden, så det kan have ændret sig i mellemtiden.

Hvis det ikke lykkedes, så husk at du også kan søge i Skotland og Irland :slight_smile:

Hej, en meget interessant traad.
Jeg sidder faktisk i england nu arbejder dog som forskningsassistant og er desvaerre ikke medicin studerende endnu, men har faaet soegt i dk nu og haaber paa at det lykkedes dette aar.
Jeg har dog nogle ansoegninger bag mig i england og gjort mig en del erfaringer for det foerste har universiteterne ret hoeje karakterkrav for danske gymnasier saavidt jeg husker har de et hoejere krav end de danske medicin studier for det andet er der mange ansoegere der allerede har bachelor grad, kandidat og i mange tilfaelde ogsaa phd da man i england har mulighed for videre studier selv efter fuldfoert lang videregaaende uddannelse.
Alle ansoegninger foregaar via autmatiseret system UCAS se www.ucas.ac.uk
du skal skrive en motiveret ansoegning og faa en reference helst akademisk frem for professionel.Derudover skal du ogsaa til langt de fleste medicin studer tage en adgangstest UKCAT som bliver brugt meget forskelligt fra universitet til universitet i ansoegningsprocessen. Dernaet er der interview, dette gaelder for alle med schools herovre du blir aldrig acepteret uden forudgaaende interview, de kan vaere formelle med et panel der interviewer dig eller MMI ligesom i odense (det afhaenger universitetet) klarer du dig igennem dette (deesvaerre var det der jeg faldt fra, kom paa venteliste men klarede den ikke videre :frowning: ). Derudover er der mulighed i mange uniersiteter selv for folk der ikke har en natur el sundhedvidenskabilig uddannelse da mange tager alle akademiske bachelor som acceptable men der kraeves som minimum et snit paa 8 (13 skala).

Dernaest er der en lille sag om oekonomi da det koster 9000 pund /aar at studere her, men har du ikke en bachelor gra i forvejen har du mulighed for at soege laan der daekker hele studieafgiften, har du derimod en udd saa maa du betale af egen lomme. I medicin har de ogsaa en regel om at har du vaeret her 3 aar foer paabeggyndelse af studiet saa betaler NHS (sundhedsstyrelsen) for det sidste aar af universitetet, hvilket er det femte aar.

For alle jer der har bachelorgrad allerede saa har i mulighed for at soege optagelse paa det 4 aarige medicin studie herovre (de skriver alle de ikke optager internationale stud men har i dansk pas saa er i eu og skal i optagelses regi ses som UK studerende) (og 4 aar paa uni er reelt kun 3.5 aar da man normalt starter i oktober og er faerdig i juni) Denne mulighed er paa de fleste universiteter der har medicin studiet men er ekstrem kompetitiv med mogle gange op til 30 ansoegere pr plads alle med hoeje karakterer fra deres bachelor saa man har brug for at have en rigtig relevant erfaring og skrive en rigtig god ansoegning.

Taenker i paa at soege i skotland mener jeg kun det alm 5 aars studie er muligt men der skal i som eu borgere ikke betale noget i studei afgift, der er samme ansoegnings site (ucas.ac.uk) saa hele ansoegningsprocessen er den samme
test UKCAT
motiveret ansoegning
reference

det hele skal vaere elektronisk

via ucas siden kan i ogsaa se hvilke krav der er paa hvert universitet og hvilke test der er kraevet, hvis i soeger til det 4 aarige: graduate entry to medicine skal i maaske tage en test kaldet gamsat detter dog kun noedvendigt i

st. geroges :4 aarige
peninsula medical school: det alm studei men du har en bachelor uddannelse
Nottingham: 4 aarige
keele: 4aarige
Swansea : 4 aarige

saa det er kun 5 ud af omkring 28 og flere af de naevnte universiteter har ogsaa 5 aarige medicin studier der kraever UKCAT testen.

Sorry hvis det er skrevet lidt forvirende og for de mange stavefejl. Der er meget research at lave foer man tager skridtet og mere endnu hvis man vil vaere succefuld i sin ansoegning.

PS man skal ogsaa tage en engelsk test for at studere herovre saasom ILTS (normal kraeves at det er akademisk IELTS).
men alle testene kan tages i danmark dog ikke gamsat det naermeste sted at tage denne er i london.

hvis i har nogen sproegsmaal eller har brug for informationer saa er i velkomne til at skrive.