Medicin kvote 2

Jeg ved godt der er oprettet flere indslag der vedrører det samme emne, men jeg har behov for at stille nogle specifikke spørgsmål.

Jeg er en pige på 19 år. (snart 20 år) Jeg blev student i Odense i sommers med et snit på 8,7. Dette medføre at jeg ikke kan komme ind på kvote 1 til medicin, og skal derfor søge kvote 2, både i Århus, Odense, Aalborg og Kbh.
Lige nu arbejder jeg som service assistent 28 timer om ugen. Som service assistent transportære jeg patienter fra A til B, går med lig til kapellet, giver hjerte massage ved hjertestop, er med til traume osv… Ved siden af arbejdet, læser jeg mat A, fysik B og kemi B, som jeg afslutter til december. Samtidigt er jeg også besøgsven gennem ældresalen en gang om ugen.
D. 8/1-2012 tager jeg til Afrika hvor jeg på et børnehjem skal arbejde med hiv og aids ramte børn.
Kommer jeg ikke ind, overvejer jeg at tage et ekstra sabbat år, hvor jeg tager på Rønde højskole, på medicin/sygeplejerske linjen…

Mine spørgsmål er nu følgende:

  • Hvordan er mine chancer lige nu til en motiverende ansøgning i Kbh?
  • Hvordan forbedreder jeg mig bedst muligt til prøven på SDU i odense?
  • Andre forslag jeg evt kan gøre?

Jeg vil helst ind i Odense. Og vil derfor gøre alt hvad jeg kan, for at kunne den prøve. Derfor vil jeg blive meget glad for at få nogle redskaber jeg kan arbejde med, for at øve mig til prøven. Hvis nogle gar nogle råd og erfaringer tager jeg meget gerne i mod det. Kommer jeg ind i Kbh/Aarhus/Aalborg er jeg skam også lykkelig!

Umiddelbart har du da nogen gode erfaringer til kvote 2 i København, men det er simpelthen så svært at vurdere.

I forhold til Odense, er det meget svært at forberede sig til den første prøve. Du kan se eksempler på spørgsmål inde på Sdu’s hjemmeside.
Det jeg synes var noget af det sværeste, var analyse af gamle danske romaner. Generelt kan du dog ikke forberede dig, som jeg tidligere nævnte.

Tak for dit hurtige svar.
Kom du ind på kvote 2 i Odense?

Jeg tænkte på, om der ikke er lagt nogle prøver ud fra de tidligere år?
Eller om der er noget litteratur man kan læse inden prøven?

Som SDU også skriver på deres hjemmeside, så giver det simpelthen ikke mening at forberede sig til den første prøve.

Et godt råd er dog at huske at der er ca. 100 spørgsmål og kun 2 timer, så hvis der er noget der er svært så spring videre og brug tiden på et andet (nemmere) spørgsmål, da alle spørgsmål giver lige mange point.

Og så skal du ikke gøre som nogen gjorde sidste år: De lod være med at svare på dem de ikke var sikre på - da de regnede med de gik på % rigtige svar - ud af svar givet.

Så husk at sætte kryds i ren A (eller hvad der nu er dit ynglingsbogstav) i dem du ikke når

Nej det gjorde jeg ikke. Jeg kom videre til prøve nummer to, men var fire point fra at blive optaget :slight_smile:

Prøverne bliver ikke offentliggjort, men der ligger eksempler inde på sdu.dk

Jeg tror også at du, hvis du søger lidt, kan finde noget info omkring prøve nummer 2…

Den første prøve på SDU er en lidt sjov størrelse. Det er rigtigt at sdu her lagt nogle eksempler på opgaver ud, ikke at de er videre fantastiske at arbejde med men det giver da et lille prej om hvad man er oppe imod. Jeg ved ikke om der er mere info at finde på nettet men med det sagt så her sdu virkelig ret når de siger at men ikke kan læse til prøven, det er den simpelthen designet til. Prøven følger ikke noget mønster, det er som mange herinde har sagt en samling text analyse opgaver, logik opgaver, nogle små matematik opgaver og andre generelle brain teasers. Dette betyder at emnerne svinger helt vildt og at de nærmest kan spørge om ALT inden for disse emner (Der er dog ingen spørgsmål der omhandler decideret fakta, i hvert fald ikke da jeg tog den). De bedste råd er faktisk sagt, læst alt godt igennem så du forstår men hold et godt tempo så du når alle opgaverne da de alle tæller!!! Kom med dit bedste bud hvis du ikke kan komme på andet og husk at de ikke prøver at snyde dig, bare at teste dig bredt på en masse områder.

Test nummer 2 skulle man gå videre er en anden sag. Denne består af 8 små interviews af 10min hver, 2min til at læse instrukser og 8 til selve interviewet. Igen er standende meget blandede og variere fra gang til gang. De er normalt bygget op af en team work opgave, en motivations opgave og så disksution om forskellige emner som kan være mere eller mindre relaterede til medicinske emner (her kan det godt betale sig at have en viden om hvad der røre sig i den medicinske verden i danmark, men man burde også fint kunne klare sig uden da mange af standene handler om ens egne meninger og dem er der jo ikke så meget at sige til hvis man kan argumentere godt for dem). Der kan også forekomme text analyse spørgsmål her som tester om man kan samle de vigtige ting op fra en text på kort tid.

Men med alt det sagt så held og lykke med det hele når den tid kommer!!

Hvorhenne er du serviceassistent? Og hvordan og hvorledes har du findet de arbejdsmuligheder?