Medicin l udlandet

Hej allesammen!
Jeg sidder her og går med drømmen om at læse medicin. Dog er jeg bange for at jeg ikke har snittet til det, og da jeg ikke gider spilde min tid på at forsøge at komme ind gennem kvote 2, vil jeg spørge angående medicinuddannelsen i udlandet. Så vidt jeg har hørt er der større sandsynlighed på at blive optaget i udlandet. Mit spørgsmål er dog, hvordan hele dette ophold i udlandet fungerer, og har desuden læst at man, efter sin bachelor i udlandet, kan vende tilbage til Danmark og fortsætte med sin kandidat på et dansk universitet. Er der stor sandsynlighed for dette? Hvis ikke, og man bliver nødt til at færdiggøre kandidatuddannelsen i udlandet, kan man så efterfølgende flytte til Danmark og forsætte uddannelsen? Eller hvordan er det lige det fungerer?
Desuden har jeg hørt at de primært vurdere om man er egnet til medicin i udlandet ved at kigge på karakterer fra adgangsgivende fag. Her skal det nævnes at jeg har fået følgende karakterer:
Fysik B: 10 mdt. 10 skr.
Matematik A: 12 mdt. 12 skr.
Kemi A: 12 mdt. 12 skr.

Vil i sige at der er en stor sandsynlighed for optagelse?

Tak på forhånd!

Haha, nej, starter i 3g efter ferien, tog mig dog ikke sammen de første 2 år, og er bange for at fag jeg allerede har afsluttet trækker ned i mit gennemsnit

Hej
Så længe du ikke har færdiggjort din gymnasielle uddannelse og dermed lukket dit eksamensbevis, kan du - så vidt jeg er orienteret - tage dine eksamener om.
Held og lykke med det :slight_smile:

1 Synes om

Hej MRoss,
Forstår fuldt ud dine overvejelser og har selv gjort mig de samme tanker. Jeg færdiggør mit første sabbatår nu, og vil anbefale dig ikke at tage nogle beslutninger af den karakter endnu.

(Et godt råd: 3/4 af universiteterne i DK har en test på kvote 2, når du engang søger - så helt spild af tid er det ikke, hvis du gør dig umage med at styrke din kandidatur/evner i mellemtiden)

I forhold til at studere i udlandet - kan det være en rigtig fornuftig løsning, og der er stor sandsynlighed for optagelse. En ven af min er lige blevet optaget på et universitet i Spanien for at studere medicin, men han regner ikke med at komme tilbage og tage sin kandidat i DK, da det er ret svært at sikre en studieplads når du kommer fra udlandet - både pga. universitet skal være anerkendt, meritoverføresel og folk der fuldfører bacheloren i DK (forstiller jeg mig) næppe hopper fra, ergo de har førsteret.

Ulempen er jo blandt andet økonomien. Det er en enormt dyr uddannelse, dog er legater en reel mulighed. Derudover sproget i landet hvor du studerer. Tænker både når du taler med patienter og senere hen i kandidatforløbet når uddannelsen muligvis foregår på nationalsproget.

Du kan godt få autorisation i Danmark efter en fuldført kandidatuddannelse i EU (Vær opmærksom på Brexit i GB)

Venlig hilsen