Medicin & Macbook Pro

Hej alle!
Står og skal købe ny computer, og valget ser ud til at falde på en Mac. Er der nogle programmer i forbindelse med studiet, som jeg ikke vil kunne køre på Mac(programmer der er så essentielle, at det bedste vil være at købe en almindelig PC?)

Caesar0102, studmed AAU

Som en erfaren (og tilfreds) mac bruger, bliver jeg nødt til at informere dig om at med en mac får du begge verdener. Der er nemlig flere programmer, som gør at du kan køre windows sammen med mac (også uden at skulle genstarte), så der er ingen begrænsninger på den front. (Her kan nævnes Parallel Desktop 7, og VMware fusion blandt andre)

Mvh Andreas (som selv bruger Parallel Desktop 7)

Hej Andreas.
Hvordan er batterilevetiden så, når jeg kører disse visualiseringsprogrammer (parallel Desktop 7, VMware fusion) ?

Køb du bare en MAC. Jeg har ikke oplevet nogle begrænsninger. Husk at købe via universitets IT-butik, så kan du købe med studierabat (mener det er 12 %).

Officepakken kan du også få, og der er ingen kompatabilitets problemer med Office 2011 og tidl. Office for Windows. Pakken kan købes til små 1000 kr, som studerende, så vidt jeg husker.

Ps. Jeg er netop skiftet til MAC efter uendelige tider med PC. Det er skønt, men kræver lige 1-2 uger tilvænning. Men har ikke fortrudt overhovedet.

Ps. Som Andreeas nævner, så bruger jeg også Parallels(til de få programmer der ikke kører MAC) og det funker perfekt. Hurtigt, og bruger ikke mere strøm end ellers. Det tager ca. 30 sekunder at starter i MacOS, og så kan du køre alle windows programmer i separate vinduer. Fungerer super godt.

Jeg vil anbefale dig at downloade OpenOffice i stedet. Det er gratis og lige så godt som office-pakken.

Struensee:

Jeg vil så ADVARE imod at man bruger OpenOffice i afleverings- eller gruppearbejdssammenhænge. Medmindre man arbejder sammen med andre, som alle bruger OpenOffice, så kan OpenOffice bestemt ikke anbefales! Der er så mange kompatibilitetsproblemer på tværs af platformerne, at man risikerer at sidde med en fandens hovedpine, når man udveksler dokumenter på tværs af software (Microsoft Office vs. OpenOffice vs. Apple’s pendant til MS Office) og på tværs af platforme (Windows XP og Windows 7 vs. MAC)

Gem som .doc fil og der er ingen problemer.

Tak for svar alle.
Hvad vil I anbefale mig at købe, 320 GB eller 500 GB (pris differens bliver omkring 600 DKK + skal vente 14 dage for at få en 500 GB, da den skal bestilles hjem ) ? :slight_smile:

det kan du vist bedst selv svare på :slight_smile:
Jeg opgraderede min til 250gb SSD (flash harddisk) og jeg har plads nok :slight_smile: , så det er jo smag og behag… og afhænger også af om du skal have milliarder af billeder, film etc liggende på din bærbar?

På min nuværende bærbar har jeg en hardisk på 250 GB og har ikke haft nogle problemer med plads. Jeg tænkte bare på, om man havde brug for lidt “ekstra” plads, når man også skal have simuleringsprogrammer, som fx parallels. Jeg går ud fra, at man også skal installere Windows, hvilket også må fylde lidt plads - hvor meget? :slight_smile: