Medicin ved SDU som bosiddende i København (selvstudium)?

Hej,

Jeg er bosiddende i København, og overvejer at søge ind på medicinstudiet ved SDU. Imidlertid ønsker jeg af praktiske årsager ikke at flytte til Odense, og det rejser selvfølgelig nogle spørgsmål:
[ul]
[li]Hvor meget fylder den obligatoriske undervisning (og andet obligatorisk fremmøde) i løbet af studiet?[/li]
[li]Hvor stor en del af studiet kan læses som selvstudium?[/li]
[li]Hvor få dage om ugen kan man nøjes med at pendle, hvis man skærer helt ind til benet?[/li]
[li]Er det i realiteten praktisk muligt at læse medicin ved SDU imens man bor i København uden for meget pendlen frem og tilbage?[/li]
[li]Kan man tage FADL-vagter i København, selvom man læser i Odense?[/li]
[/ul]

Udover ovenstående, hører jeg meget gerne generelle erfaringer fra folk, som har læst medicin ved SDU samtidig med at have boet i København. Kan det lade sig gøre? :slight_smile:

På forhånd tak!

Hej :slight_smile:

Jeg læser på 2. semester på SDU og har selv overvejet om jeg skulle blive i København eller flytte. Jeg valgte i sidste ende at flytte, fordi der sker så meget omkring studiet jeg ikke ville gå glip af. Fx Sociale arrangementer, studiegrupper eller de mange kurser som tilbydes efter skole, og som ellers er lidt svære at bare vente på i Odense hvis undervisning slutter kl 14 og kursus starter kl 18-19-ish. Det virkede på mig som den bedste løsning at flytte, og jeg er super glad for det.
Fra min årgang har der både været pendlere der hader det allerede, og pendlere der ikke ville bytte det, så hvis det er fordi du virkelig, virkelig gerne vil blive i København og hellere vil nedprioritere på de punkter jeg fx ikke ville, så kan du jo altid starte med at pendle, og dur det ikke så kan man jo flytte for sit drømmestudie :slight_smile:

For derfor at besvare dine spørgsmål:

  1. På 1. modul var førstehjælpssporet vist nok obligatorisk - men jeg tror vi havde 5 undervisninger her.
    På 2. modul var der ca. en ugentlig obligatorisk holdtime der hedder Objektiv Undersøgelse. For mit vedkommende faldt den dog næsten altid før eller efter en ikke-obligatorisk, men uundværlig holdtime i anatomi, og jeg så i hvert fald altid pendlerne til begge disse hold. :slight_smile:
    Her for det næste semester er jeg ikke sikker på om der er noget obligatorisk faktisk, men mit indtryk er, at der fra tid til anden vil være noget obligatorisk - men universitetet er jo i høj grad et selvstudie/frivillig fremmøde.

  2. Ja, lidt som ovenstående. Det hele - hvis du er SUPER fucking motiveret :wink: Jeg synes dog at man som minimum bør møde op til sine første forelæsninger og finde ud af, hvilke forelæsninger man får noget ud af og hvilke man ikke gør. Holdtimerne er i mine øjne her, hvor man virkelig får noget ud af undervisningen - dem ville jeg ALTID vælge at tage til, for man laver typisk opgaver eller til anatomi f.eks. får set de præparater man kan risikere at gå til eksamen i. Pendlerne deltager også altid her :slight_smile:

  3. Det er meget afhængigt af modulet. På 2. modul havde vi en hel masse holdtimer, her på 3. en hel masse forelæsninger + holdtimer. Nogle gange har man kun undervisning 3 dage om ugen, men sidste uge havde jeg alle dage og nogle af dem til kl 18. Igen; det er jo frivilligt og man må selv gøre op om man har lyst til at tage afsted.

  4. Som sagt kender jeg folk der knækkede nakken på det inden for den første måned, og nogle der absolut ikke ville gøre det anderledes. Helt praktisk kan man sagtens pendle (jeg vil ikke sige uden at gøre det for meget, for man kommer ikke udenom at skulle bruge 1½-2 timer hver vej, hver dag), så hvis det er noget man rigtig gerne vil så kan man det sagtens :slight_smile:

  5. Ja! Du kan så vidt jeg har forstået søge et af SPV-holdene i København i stedet for i Odense (men der var vist noget med at de prioriterer KU’ere). Ellers kan man tage kurset i Odense og så skal man igennem lidt bureaukrati og så kan man overflyttes til Københavns vagtselskab (men man skal vist have haft et bestemt antal timer i Odense først + et ekstra lille kursus for at måtte flytte).

Generelt sagt; Hvis du virkelig ikke vil flytte fra København så kan du sagtens pendle. Jeg ville dog have med i overvejelserne om du fx også skal med lang bustur eller lignende for at nå frem til hovedbanen, der ville gøre rejsen ekstra lang. Jeg ville også tænke over om man læser bedst alene eller sammen med folk, og om man er god til at få sat sig selv igang. De fleste af os sagde at vi læste bedst alene da vi startede, og vi tog alle sammen fejl - det fungerer bare bedre når man sidder og skal lære ting udenad at have det nogen at gøre det sammen med. Det er helt klart anderledes end at læse på gymnasiet.
Og så ville jeg overveje om jeg ville være ked af at gå glip af nogle af de sociale ting, man uundgåeligt ikke altid vil kunne deltage i når man er pendler.

Nu har du i hvert fald fået (lidt mere end) mine 25 øre om emnet :wink:
Hvis det er noget du gerne vil teste af, så tag til åbent hus her i februar og føl efter om det er noget du kunne se dig selv gøre :slight_smile: