Medicinske myter

rhinovirus som er en af de mest udbredte årsager til mikrobiel rhinitis replikerer sig bedre ved lavere temperaturer 32-33 grader

Angående forkølelse og kulde;

Artiklen i Family Practice (22(6), 2005) er meget omtalt og medievenlig og man må sige at resultaterne er kontroversielle, eller i hvert fald er forfatternes konklusion på resultaterne kontroversiel. Dog mener jeg på ingen måde at studiet i den større sammenhæng danner grundlag for at man kan informere sine patienter om at kulde forårsager forkølelse.

For det første er studiet ikke blindet; dem der havde fødderne i koldt vand var selvfølgelig godt selv klar over det. Det er problematisk da resultaterne er baseret på spørgeskemaer om rhinitis-symptomer, altså subjektive observationer. Således er det slet ikke sikkert at symptomerne skyldes ”the common cold”, dvs. infektiøs rhinitis, da man allerede kender til hypotermi-induceret hypersekretion fra nasalslimhinden. Dette giver rhinitis-symptomer, uden der er tale om en inflammatorisk proces. Alle spekulationer om en sammenhæng hypotermi-induceret vasokonstriktion i slimhinder og infektionstendens er udelukkende spekulationer, og der er intet i studiet der peger på at dette skulle være årsagen.

Såfremt det antages at den viste forskel i Family Practice-studiet faktisk er reel, på trods af de nævnte forhold, synes den ikke at være vildt klinisk relevant, selvom den er statistisk signifikant. Med mine begrænsede statistiske evner kan man estimere en relativ risiko på ca. 2 for at udvikle rhinitis-symptomer efter nedkøling af fødderne, dvs. risikoen for at udvikle rhinitissymptomer fordobles. Det er selvfølgelig meget fint, men den absolutte risiko øges altså kun med lidt under 10% (correct me if I’m wrong). Det er meget lidt når man tager diverse bias i betragtning.

Dvs. hvis du stikker dine fødder ned i koldt vand øges risikoen for at du får symptomer på rhinitis inden for et par dage med ca. 10%. Det er noget af et videnskabeligt krumspring at sælge et sådant beskedent fund med at nedkøling forårsager forkølelse, og at dette muligvis skyldes hypotermi-induceret vasokonstriktion i nasalslimhinden…

Som forfatter af artiklen må jeg lige sige tak for den megen respons :slight_smile:

Da jeg skrev afsnittet om forkølelse, mente jeg at det ikke var selve kulde der forårsagede sygdommen, men en virus. Det e rmuligt at vejret, årstiden, græntsagerne, kulden, indeklima osv. er skyld i generelt dårligt forsvar mod rhinovirus. Men årsagen til selve sygdommen er stadig ikke kulde og træk.

Jeg kæmper stadig med stort set samtlige familiemedlemmer om, hvorvidt deres børn må løbe rundt i græsset med bare tæer eller bliver syge i en uge fordi de sad i træk en formiddag. For hver gang de bliver forkølet kan de henvise til et tidspunkt hvor de var udsat for træk/kulde før symptomerne bød sig… Man er jo ALTID udsat for træk og temperatur-forskelle, så det kan altid opfattes som årsag til hvad som helst.

Angående chokolade og bumser: Jo, spiser du sundt vil du altdi generelt fungere mere balanceret, men har man acne, kan man ikke alene med kostomlægning kurrere det. Medmindre man spiser enormt entydigt, og det er der jo ganske givet nogle der gør. Men igen - hvem spiser ikke chokolade? Hvem har bumser? Sammenhæng?

Penicilin og alkohol: Metronidazol må rigtig nok ikke indtages sammen med aklohol, men som bekendt er metronidazol ikke penicilin. http://mb.rxlist.com/rxboard/penicillin.pl?read=46

Kilderne til artiklen var generel google søgning. Der findes mange af den slags samlinger af medicinske myter (søg på medical myths), skrevet af både den ene og den anden læge.