Jeg er en norsk jente som vurderer å studere medisin i Danmark. Er det noen her som kjenner til kvotene for utlendinger ved de danske universitetene (er det for eksempel en egen kvote for norske søkere, eller har jeg misforstått helt)? Og omtrent hvor høye er inntakskravene i Danmark?
Setter veldig stor pris på alle svar!
-nelle123
i fjor på denne tiden var jeg i full gang med å søke på studier i Danmark, og jeg var en av de heldige nordmennene som fikk en plass på medisinstudiet.
hvis jeg har forstått det rett, så tar Danmark kun imot et visst antall norske medisinstudenter. i år tok de inn 14 nordmenn i Odense, 15 i Århus, 31 i København og 2 i Aalborg.
Når du skal søke medisinstudiet i Danmark trenger du Kjemi 1, Fysikk 1 og R1/R2. i danmark regner de ikke med realfagspoeng, alderspoeng ol. det er kun selve karaktersnittet som gjelder. tror snittet har ligget på rundt 5,3/5,4/5,5 de siste årene.
SDU tilbyder 14 pladser hvert år til norske studerende. I kvote 1 vurderes ansøgerne udelukkende på baggrund af den adgangsgivende eksamens gennemsnit. I 2010 var kravet for norske ansøgere i kvote 1 på 10,6 (5,7 i norske karakterer) eller derover.
Har du ikke >5,7 i gennemsnit kan du i stedet søge via kvote 2:
Krav for at blive inviteret til optagelsesprøver i kvote 2:
* Man skal have et gennemsnit på 6,0 eller derover - svarende til 4,1 i Norge.
Bemærk at omregningstabellerne revideres løbende.
Ansøgere med en udenlandsk eksamen (gælder også IB-eksamen) har ansøgningsfrist den 15. marts 2011.
vil bare nevne en ting angående karaktersnittet… hvis det er to år, eller mindre siden du ble ferdig med videregående skole, så kan du gange ditt danske karaktersnitt med 1,08.