Medlem af lægeforeningen eller ej?

Kære kollegaer!

Jeg har nu været medlem af lægeforeningen gennem 6 år og har ikke brugt dem. Jeg betaler temmelig meget synes jeg (7000 kr pr år).

Jeg har seriøse overvejelser om at melde mig ud (min hustru er også medlem). Men jeg er usikker på konsekvenserne heraf!?? Er der nogen der kan hjælpe med at vejlede om evt. faretruende konsekvenser?

Mange tak hjælpen

Mefistofeles

Jeg er ikke ‘rød’ eller meget fagforeningsmindet. Omvendt har jeg været medlem af lægeforeningen de sidste knap 9 år. I øjeblikket synes jeg det er meget aktuelt, hvor der trues med konflikt blandt de praktiserende læger. Under en konflikt betales lønnen (hvis konflikten er lovlig) af din fagforening - det er aldrig til at sige hvor langt ud sådan en konflikt kan brede sig.

Jeg fandt lægeforeningens ‘liste’ over ‘grunde til at være med/services’. Jeg ved ikke om jeg selv synes de er gode - jeg har googlet “grunde til at være medlem af en fagforening” og der fandt jeg lignende forslag fra 3F.


Lægeforeningen er sammen med de forhandlingsberettigede foreninger - Yngre Læger, FAS og PLO - medlemmernes forening. Tilsammen tilbyder vi medlemmerne en lang række individuelle medlemsservices:

Rådgivning og information om overenskomstforhold, fx løn, ansættelse, ferie og barsel
Uddannelses- og karriererådgivning, herunder mentorordninger
Rådgivning, hvis du er stresset eller har dårligt arbejdsmiljø
Efteruddannelsestilbud
Juridisk rådgivning og information
Rådgivning i forbindelse med autorisationssager
Rådgivning om attester
Læger.dk, hvor du bl.a. kan få nyheder, abonnere på nyhedsbreve og finde hjælp døgnet rundt
Ugeskrift for Læger og Ugeskriftet.dk
Administration af økonomiske støtteordninger
Tilmelding til Sygesikringen/praksishandler
Socialrådgivning
Interkollegiale sager og Kollegialt Netværk
Presserådgivning
Rabatordninger og kontante fordele

Tja, jeg er også læge på 6 år og har det helt som dig. Jeg syntes det er urimeligt dyrt at være medlem. Mit første forslag er at lukke ugeskriftet og istedet lave et slankere “medlemsblad” uden orginal artikler. Kvaliteten af forskningen i ufl er virkelig ringe, og sjældent af bred medicinsk interesse.

Men er selv stadig på 2 år i overvejelses-fasen, om jeg ikke skulle melde mig ud.

var ramt af den nye organisering af turnus samt 4 års regel.
Jeg giver desværre ikke fem flade for lægeforeningen…
men hvis du bliver klaget over eller får andre problemer, så kan det vist være godt at være med.

Hvis du lægger bare halvdelen af de 8000 kr, jeg årligt giver til det pamperi, kunne du vist godt købe dig en pænt dygtig advokat. Det at få er en klage er jo ikke en retssag, som kræver megen forbedrelse. Så en advokat med indsigt i sundhedsloven ville vel kunne læse tingende igennem på måske 4 timer (a 2000 kr). Med mindre du får klager hvert år, så tror jeg ikke det er det gyldne argument.

Men jeg håber der snart kommer et internt oprør i lægeforeningen omkring det høje kontingent og det ringe medlems udbytte.

Problemet med at give et svar på dit spørgsmål er, at der er ingen af os der ved hvad fremtiden bringer og hvilken type problemer vi render ind i.

Det bliver nævnt at såfremt du får en klage er det en god ide at være medlem at fagforeningen og det er også korrekt. Omvendt er det ikke i den forbindelse at jeg har haft mest brug for min fagforening.

Der hvor jeg har haft størst brug for fagforeningen (aktuelt kører sagen på andet år !!!) er i forbindelse med min PhD, hvor min nu tidligere hovedvejleder har haft taget nogle mildest talt “utraditionelle” metoder i brug for at få mig til at overdrage al hvad der hedder data og dataret til ham. For dem der ikke er inde i den slags er dette ulovligt i forhold til de tilladelser, der gives til PhD projekter fra Datatilsynet. I hvert fald i Region Syddanmark. Jeg ved ikke om det varierer mellem Regioner.
Hvis man som fx PhD studerende tror at der hvor man skal hente hjælp er via PhD skolen så tager man grueligt fejl. De er ikke, som man måske kunne foranlediges til at tro, sat i verden for at støtte os. Hvis der opstår problemer hævder de, at de skal være neutrale (hvilket de så i hvert fald i min sag langt fra har været - desværre for mig har de under forløbet valgt at bakke min tidl. hovedvejleder op i alt).

Dette er nok ikke lige den type af sag man forestiller sig at få brug for fagforeningen til, men tro mig, jeg er langt fra den eneste, der via DADL og FAYL har brug for hjælp i forbindelse med PhD projekter, strid omkring publikationer m.m.

Du kan så sge, ok, men jeg er ikke PhD studerende heller … Og ok, men jeg ville ikke forsværge at en person over dig i lægehierakiet på din arbejdsplads kunne slippe af sted med noget lignende på. Hvem ved om du rager uklar med en overordnet på et tidspunkt? Som bundskraberne i hierakiet er vi (yngre læger) rigtig dårligt stillede for ingen tør at bakke os op, hvis det går galt, af frygt for, hvad der så sker med dem selv.

Som jeg ser det er klagesagerne langt fra de eneste tilfælde hvor det at have en fagforening i ryggen er en ret god ting.

Jeg synes også det er dyrt at være medlem, men jeg har dog valgt at fortsætte mit medlemskab selv efter at være emigreret til Belgien for at arbejde.