Midler mod eksamensangst

Hej

Nogen derude som har erfaring med bearbejdning af eksamens-angst?
Både vha. psykolog, beta-blokker og hypnose??

MVH mig

tab. propanolol :slight_smile:

En jeg kender fik tbl. propranolol for eksamensangst. Så vidt jeg ved, blev der ikke stillet det mindste spørgsmålstegn derved, hvilket undrer mig lidt. Jeg tror dog (lidt afhængig af praktiserende læge), at bare man taler for sin syge moster om hvor meget man har prøvet uden effekt, så får du udskrevet propranolol.

Min personlige holdning til dette er, at bør holde mere igen med at udskrive propranolol. Hvis du bliver “afhængig” af dette, når du skal præsentere på et ethvert tidspunkt i fremtiden, så holder det jo ikke. Mener man bør tage sig selv seriøst, og med psykologisk bearbejdning/terapi, at få afviklet de triggermekanismer der ødelægger selve eksamenssituationen. Det kan kun være en fordel i længden, end at være afhængig af propranolol for at præstere.

Tror næppe du får noget ud af propranolol eller anden betablokade. Det hjælper på de fysiske symptomer på panik men oppe i hovedet tænker du stadig lige dårlig og kan gå i sort. De fleste vil faktisk føle det ganske ubehageligt at være psykisk paniske uden at få pulsen op. Om der så er sufficient placebo effekt - tja det afhænger.

Hvis det er helt galt vil et benzodiazepin være en bedre løsning. De begrænser den psykiske angst men får dig også til at tænke langsommere så at sige - så medmindre man er helt panisk angst vil de også virke imod dig. Desuden er specielt sidstnævnte en glidebane.

Den non-farmakologiske tilgang er normalt den anbefalelsesværdige…

Tak for svar!
Har også aftalt tid med studenter-psykologerne.
Man bliver bare desperat når nervøsiteten ødelægger ens præstationer. En ting er jo hvis man ikke har læst ordentlig på pensum, men når man har knoklet sig igennem det hele og det ikke går, fordi man ikke kan styre sine nerver og går i sort, så er det fandme ærgerligt.

1 Synes om

Jeg har selv prøvet propanolol (flere gange) så jeg vil råde dig til at lytte til mig først og fremmest.

Propanolol er yderst effektivt, OGSÅ til at blokere psykiske symptomer på nervøsitet. Jeg skal ikke kunne gøre rede for dens virkemekanisme, men det er DYBT forkert når der her bliver sagt det ikke forhindrer én i at blive bragt ud af fatning.

Efter selv at have prøvet det har jeg anbefalet det til flere andre, og ALLE har været meget positive for det.

På samme tid vil jeg mene det er helt hen i vejret at give benzodiazepiner; for det første fordi benzodiazepiner (modsat betablokkere) har nogle ubehagelige bivirkninger som afhængighed og forstyrrelser af humør og psyke og for det andet fordi jeg har aldrig har hørt om brugen af benzodiazepiner til eksamensangst.

Det er også hvad jeg har fået recept på hos min læge. Så håber jeg det virker på mig. Vil dog stadig tage samtaler med studenter rådgivningen, da mit problem nok kræver et længere proces at arbejde sig ud af og pillerne ikke skal være en længerevarende løsning.

1 Synes om

[quote=“AndreasT” post=80349]Jeg har selv prøvet propanolol (flere gange) så jeg vil råde dig til at lytte til mig først og fremmest.

Propanolol er yderst effektivt, OGSÅ til at blokere psykiske symptomer på nervøsitet. Jeg skal ikke kunne gøre rede for dens virkemekanisme, men det er DYBT forkert når der her bliver sagt det ikke forhindrer én i at blive bragt ud af fatning.

Efter selv at have prøvet det har jeg anbefalet det til flere andre, og ALLE har været meget positive for det.

På samme tid vil jeg mene det er helt hen i vejret at give benzodiazepiner; for det første fordi benzodiazepiner (modsat betablokkere) har nogle ubehagelige bivirkninger som afhængighed og forstyrrelser af humør og psyke og for det andet fordi jeg har aldrig har hørt om brugen af benzodiazepiner til eksamensangst.[/quote]

Det er fint at dig og dine kammerater har haft en psykisk angstdæmpende (placebo)effekt af propranolol - og hvis det kan klare problemet - fint. Vil da ikke fraråde brugen.

Men der er en grund til at benzodiazepiner er indiceret til brug af angsttilstande (anxiolytika) og propranolol er indiceret til situationer hvor det (somatiske) sympatiske løber løbsk - fx hypertension eller forhøjet stofskifte.

Benzodiazepin virker direkte mod angst - det gør propranolol ikke. Det kan mindske de fysiske symptomer på angst - nogle finder dette beroligende andre ubehageligt - nogen får placeboeffekt af dette ligesom andre har hjælp ved akkupunktur.

Der er intet farligt i at tage benzodiazepin en gang til en eksamen - benzodiazepiner hører til blandt de mest udskrevne præparater i DK og virker ganske fortrinligt mod lige præcis psykisk angst - paradokse reaktioner er uhyre sjældent (ned til 1 ud af 10.000). Den eneste umiddelbare risiko er at der fejldoseres således man får for lidt (og stadig er panisk) eller får for meget (og bliver for sløv)

Er det så hensigtsmæssigt at bruge til eksamen? - nej overhovedet ikke - det bør undgås. Det er en glidebane som jeg nævnte tidligere - men ikke mere end propranolol - og modsat dette er dette stof rent faktisk beregnet til psykiske angsttilstande.

Hvis man er så langt ude at man kommer i en eksamenssituation hvor man går fuldstændig i sort og ikke kan sige noget - og dette gentager sig hver gang man er til eksamen (og ikke er et problem generelt), og problemet er forsøgt løst ved bl.a. psykologer uden held kan jeg dog ikke se noget problem i enkeltgangsbrug.

Jeg må indrømme at jeg ikke vidste benzo blev brugt til at hæmme angst, my bad.

Når det er sagt har du formentlig ret, at benzodiazepiner godt kunne anvendes i den situation. Jeg er til gengæld også overbevist om, at medikamentel behandling, uden undtagelser, altid bør starte med ordination af betablokkere. Benzo er et farligere stof end betablokkere. Derfor er det også forkert af dig, når du i din første tråd siger at propanolol ingen virkning har og at benzo er det eneste der kan anbefales hvis man ønsker en medikamentel behandling. Hvorfra er det præcis at du ved propanolol ingen virkning har?

Blandt musikere, dansere, studenter og skuespillere anvendes stoffet ofte til at hæmme angst, flere videnskabelige artikler peger på en sammenhæng (kig evt. abstract til http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/027858469290004X) og alligevel påstår du at det absolut overhovedet ingen effekt har. Come on…

Benzodiazepin er ikke et akut farligt stof når det ikke kombineres med store mængder opioid/alkohol eller folk med svær lungesygdom.

Propranolol er heller ikke et farligt stof, brugt korrekt, men uheldig brug hos raske kan meget lettere føre til uheldige situationer, fx avanceret AV-blok eller svær bradykardi/hypotension.

Propranolol i DK (eller resten af verden) er ikke indiceret til psykiske angsttilstande - det er der en grund til - og det er ikke fordi medicinalproducenterne ikke har lyst til at sælge stoffet. Stoffet er godt (men en smule forældet) til tilstande der præges af for høj aktivitet i det sympatiske nervesystem (fx hypertension, hypertyreoise, visse former for AKS, takyarytmier osv.). Hvis du kommer ud i almen praksis engang kan du prøve at se hvor mange angst pt. der behandles med propranolol, så har du din empiriske evidens, alternativt læs pro.medicin.dk om de forskellige stoffer .

Propranolol kan bruges ved fysiske symptomer på angst, fx rysten på hænderne - men afhjælper ikke den psykiske angst somatisk - det jeg har skrevet hele tiden. Men trods der ikke er fysiologisk effekt kan forskellige stoffer sagtens have placebo effekt, det er fint nok, det er der ikke noget galt med - placebo principperne bruges også hyppigt i somatisk behandling - fx smertetilstande.

Hvor ved jeg det fra? Fordi jeg bruger begge stofgrupper i min dagligdag som læge og fordi jeg er alment orienteret i farmakologiske indikationer for forskellige medicinske tilstande. Og fordi det ikke kræver en kandidateksamen i medicin at regne ud at angstdæmpende medicin - anxiolytika - er indiceret til angsttilstande og betablokerende behandling er indiceret til sympatisk prægede tilstande.

Hvis du eller trådstarter har erfaringer med propranolol eller anden betablokade i eksamenssituationer er det fint for mig - det vil jeg ikke tale imod, men når du ikke er bekendt med at benzodiazepiner hører til gruppen af anxiolytika - angstdæmpende medicin - er du måske heller ikke personen der skal opstille retningslinier for hvilke stoffer der skal bruges først i hvilken rækkefølge og hvordan.

Jeg håber ikke jeg virker som om jeg gerne vil være klogere end dig, men jeg synes det er noget påståeligt at sige det ingen virkning har whatsoever når det er så udbredt. Men hvordan kan det være du mener der kun er tale om placeboeffekt?

Jeg mener… De fysiske symptomer kan vel i sig selv være angstfremkaldende, så idet du dæmper disse dæmper du også indirekte angst. Det er ikke placeboeffekt, for hvis du bilder en person ind at det er propanolol og at det hjælper mod eksamensangst vil han ikke få den samme dæmpelse af de fysiske symptomer og under antagelse at de fysiske symptomer i sig selv er angstfremkaldende vil han heller ikke få den samme dæmpelse af angsten.

Nu må du ikke misforstå mig når jeg siger at de fysiske symptomer er angstfremkaldende. Det jeg mener er at hvis du oplever på din krop at den er nervøs (hjertebanken, rysten, svedig) kan det være du bliver gejlet yderligere op af dette.

Som jeg skrev, betablokerende midler kan dæmpe de fysiske symptomer på angst - det er velkendt - men psykisk står man stadig samme sted - nemlig i en ubehagelig angstfremkaldende situation - eksamen.

For nogen kan det måske virke beroligende at have langsom hjerterytme og rolige hænder mens man fortsat står i en ubehagelig situation - andre vil nok opleve det som værende ubehageligt at kroppen ikke reagerer som den plejer - panik med langsom puls.

Jeg vil så bare mene at det er mere hensigtsmæssigt at man, såfremt man absolut må løse sine eksamensproblemer farmakologisk, tager noget medicin der virker på problemet - nemlig den psykiske angst. Her er benzodiazepin hensigtsmæssigt, men uhensigtmæssig fordi man tænker langsommere og bliver sløv. Så må man opveje pro/cons for det, og evt. prøve at dosere stoffet dagen før eksamen så man kan se hvordan man reagerer.

Som jeg har sagt hele tiden, hvis propranolol er prøvet og det har haft åbenbar effekt så er det jo fint - hvad end der får en person der normalt panikker til at være rolig til eksamen virker jo - om så er propranolol eller noget helt tredje. Man skal bare ikke som førstegangsbruger forvente at gå helt afslappet ind til eksamen fordi man tager lidt blodtrykssænkende medicin.

Grunden til, at benzodiazepiner er et af de mest udskrevne midler i Danmark, er at de er utroligt afhængighedsskabende - og de abstinenser er ikke ret sjove, og så er det lettere bare at blive ved med at fylde dem på patienterne. Og så er der selvfølgelig overmedicineringen af diverse former for psykiatriske patienter uden hensyntagen til hvor afhængighedsskabende de er.

Jeg har ikke tal på faldulykker hos ældre forårsaget af praktiserende lægers totalt uforsvarlige kasten rundt med benzoer (jensemand, er det dig?) - hov, så brækkede fru Olsen hoften. Hov, så stødte en hospitalserhvervet lungebetændelse til. Hov, nu har hun været sengeliggende i tre måneder. Hov, nu fik hun en lungebetændelse til…ups, nu døde hun. De bliver guddødemig udskrevet som sovemedicin. Idiotisk. Benzodiazepiner burde forbydes.

Så der er nok en grund til at betablokkere og ikke benzodiazepiner udskrives mod netop eksamensangst. Nogen der kan gætte det?

[quote=“IdaIda” post=82143]Grunden til, at benzodiazepiner er et af de mest udskrevne midler i Danmark, er at de er utroligt afhængighedsskabende - og de abstinenser er ikke ret sjove, og så er det lettere bare at blive ved med at fylde dem på patienterne. Og så er der selvfølgelig overmedicineringen af diverse former for psykiatriske patienter uden hensyntagen til hvor afhængighedsskabende de er.

Jeg har ikke tal på faldulykker hos ældre forårsaget af praktiserende lægers totalt uforsvarlige kasten rundt med benzoer (jensemand, er det dig?) - hov, så brækkede fru Olsen hoften. Hov, så stødte en hospitalserhvervet lungebetændelse til. Hov, nu har hun været sengeliggende i tre måneder. Hov, nu fik hun en lungebetændelse til…ups, nu døde hun. De bliver guddødemig udskrevet som sovemedicin. Idiotisk. Benzodiazepiner burde forbydes.

Så der er nok en grund til at betablokkere og ikke benzodiazepiner udskrives mod netop eksamensangst. Nogen der kan gætte det?[/quote]

Du er langt over stregen med dit indlæg i en tråd der er over et halvt år gammel - har ikke tænkt mig at kommentere dit indlæg yderligere.

Ahh IdaIda det var ikke en pæn kommentar og billig at komme med når man er anonym.

Forbruget af Benzo’er er stærkt reduceret de seneste år, så jeg kan ikke genkende dit billede.

Jeg vil desuden mene at psykiatere af alle er dem der udskriver færrest benzo, de opstarter i hvert fald ikke mange. Der vel nærmest et anti-benzo-hysteri i disse kredse!

Det er klart at benzo’er har et misbrugspotentiale, og der er misbrugere ingen tvivl på det, men det er der rettet flot op på det, men selvfølgelig er der et efterslæb…

Vedr fald så kan jeg ikke underbygge det, har ikke fuldt op på det i hvert fald, men jeg kunne godt forestille mig at den hyppigste årsag til fald hos ældre i højere grad er betablokkere eller anden antihypertensiva. Der er desværre mange der “glemmer” at følge op på medicinen på de ældre…

Hej frold (og jensemand),

Må jeg meget appropos opfordre til, at I bidrager med jeres holdning til mit senest indlæg om anonyme navne og profilfotos på forummet under off-topic.

Jeg synes, denne tråd meget fint illustrerer én af mine (nok vigtigste, men i indlægget implicitte) pointer.

Jens

[quote=“Guldborg” post=82162]Hej frold (og jensemand),

Må jeg meget appropos opfordre til, at I bidrager med jeres holdning til mit senest indlæg om anonyme navne og profilfotos på forummet under off-topic.

Jeg synes, denne tråd meget fint illustrerer én af mine (nok vigtigste, men i indlægget implicitte) pointer.

Jens[/quote]

Fordi jeg synes pågældende i sit tidligere indlæg gik over stregen, ændrer det ikke på at jeg overordnet mener at anonymitet er ok på et forum som dette. Hvis de fremførte holdninger argumenteres godt for og er saglige, så behøver jeg ikke kende identiteten på den person der fremfører dem for at debattere dem. Det er heldigvis usædvanlig sjældent at tonen bliver usober her på stedet.

Endvidere kunne jeg godt frygte at der vil blive lavet færre debatindlæg her på siden hvis det blev påkrævet at den eksakte identitet og et vellignende foto skulle ligges op for at deltage i debatten.

Synes den relativt nye mulighed for at anføre studiested, dimmitendår, interesse og arbejdssted er sufficient - det er frivilligt og kan langt hen af vejen bidrage med tyngde bag argumentationen.